Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacPro + 30" Cinema Display: vilket grafikkort väljer jag?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är just sysselsatt med den rätt trevliga uppgiften att planera köp av en MacPro 2.66 med en 30" Cinema Display, och undrar över om man skall lägga extra pengar (2430:-) på ett ATI Radeon X1900 XT 512 MB i stället för "grundtipset" NVDIA GeForce 7300 GT 256 MB.

Båda skall ju klara en 30", men det dyrare har dubbla minnet m m. Jag räknar inte med att ha någon mer skärm (;) ), jag håller inte alls på med spel eller video, men vill kunna jobba fullt ut med bilder via Lightroom och Photoshop CS3.

Rimligtvis är det väl ingen skillnad i återgivningen av stillastående bilder mellan korten, men kommer det billigare kortet (med mindre minne) att ta mer processorkraft/systemminne när man t ex rullar i ett stort bibliotek i Lightroom (en MYCKET frustrerande sysselsättning med min nuvarande enkelprocessor-G5...)? Jag tänker pula in 8GB i systemminne, så det finns iofs at ta av, men minne på kortet lär väl vara effektivare.

Jag har sökt här, men sökfunktionen strular för tillfället, så jag har fått bläddra manuellt i detta forum och inte hittat något.

Tacksam för lite synpunkter!

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-10 13:07

Jag har en 2.66GHz med 5GB RAM, med ett 7300GT och en 20,1" 1680x1050 skärm.
Har 25000 bilder i Lightroom utan problem, det går snabbt att scrolla, även om man får badboll vid enstaka tillfällen. Jag tror inte att ett fetare grafikkort hjälper, jag är mer än nöjd med prestandan.

Tack för ett bra svar!

Det låter ju lugnande. Jag ser på Din profil o hemsida att Du inte precis är något blåbär på det här....

Tycker Du att 8 GB minne (ja, låter jag de ursprungliga modulerna sitta kvar blir det ju faktiskt 9) är att fläska på onödigt också? Kanske ska lugna mig med att köpa 4 GB (blir 5, som Du tydligen finner tillräckligt) och ev komplettera om det blir nödvändigt.

Sen undrar jag, när jag nu fått en yrkesman att svara: skall man slänga in en särskild scratchdisk för Photoshop, eller är det historia? Jag använder en D200 med 10 MP (raw, givetvis) och gör det mesta på separata lager när jag snyggar till bilder.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-10 22:13
Ursprungligen av elgenper:

Tycker Du att 8 GB minne (ja, låter jag de ursprungliga modulerna sitta kvar blir det ju faktiskt 9) är att fläska på onödigt också?

4-5Gb i minne är bra. Och givetvis är 8-9Gb ännu bättre. Det sägs att man inte kan ha för mycket minne! Jag tycker att man ska köpa det som krävs först och främst. Och sedan om man har råd med mer, så gärna!

Sen undrar jag, när jag nu fått en yrkesman att svara: skall man slänga in en särskild scratchdisk för Photoshop, eller är det historia? Jag använder en D200 med 10 MP (raw, givetvis) och gör det mesta på separata lager när jag snyggar till bilder.

Har läst i några trådar här på forumet om att det är bra/optimalt att ha en seperat scratchdisk för photoshop om man hanterar tunga filer. Så jag förutsätter att det är aktuellt fortfarande.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-11 08:44

Ja, scratchdisk är bra. Jag har (förutom systemdisken) 2st 250GB HD som jag har i RAID0, på dessa har jag alla bilder och även scratchfilen på. (Har naturligtvis backup på alla bilder) Jag har, trots 5GB minne i burken drabbats av pageouts (alltså när minnet inte riktigt räcker till och får ta hjälp av hårddisken). Även om det inte är speciellt många (10% av page in kanske). Har inte riktigt begripit mig på detta med Page In/Out. Men jag har märkt, som nybliven macägare, att OS X gärna glufsar i sig minne.

Jag läste på någon amerikansk sida om hur mycket minne man behöver och de hävdade att allt över 8GB är "wasted" för de flesta PS-användare.

Tack för hjälpen, både Jeppe och Reisan!

Nu är beställningen lagd; bara att försöka fördriva väntetiden till leveransen.

När den kommer, börjar jag med en måttlig mängd (5 GB) minne och utan scratchdisk och ser hur det går. Troligen blir det väl påplussning rätt snart....

Likaså väntar jag med att uppgradera Photoshop från CS2 till CS3 och ser hur det går; CS2 lär ju inte vara nån höjdare på Intel-Macar, men den som lever får se. Idag är prestanda för Lightroom faktiskt viktigare för mig än hur fort Photoshop går: jag lägger mycket mer arbetstid under Lightroom.

Kul ska det bli, i alla fall. Och en STOR GOD maltwhisky för att fira....;-)

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-11 23:08

Tack för hjälpen, både Jeppe och Reisan!

Ja, det var inget besvär. Gott om minne och bra uppsättning hårddiskar gör det hela smidigare.

Nu är beställningen lagd; bara att försöka fördriva väntetiden till leveransen.

Usch, väntetiden är det tråkigaste. Men det är ju värt väntan.

När den kommer, börjar jag med en måttlig mängd (5 GB) minne och utan scratchdisk och ser hur det går. Troligen blir det väl påplussning rätt snart....

Ja, du har ju goda möjligheter för uppgradering med den datorn.

Kul ska det bli, i alla fall. Och en STOR GOD maltwhisky för att fira....;-)

Berätta gärna hur det går när du fått datorn och testat den.

Jodå, grejorna kom i måndags, fyra dar före leveransbesked (inte dumt med fel åt det hållet...), så här har varit ett par hektiska dygn!

Lightroom är MYCKET mer flyt i än med min gamla G5; nu blir man inte irriterad längre när man rullar ens hela bibliotek, och zoomning till 1:1 är nästan ögonblicklig. Photoshop CS2 är inte snabbare (men det var ju känt och väntat; det är åtminstone inte slöare), men det mesta annat flyter ju bättre. Jag har 5 GB i nu, men ingen dedicerad scratchdisk. Jag ser faktiskt enstaka (sådär 500 st en vanlig session) pageouts även med 5 GB (Safari är för dj-igt på att käka minne), så troligen går jag upp till 8 GB rätt snart. Fast det blir väl Safari som kniper det med...

Det mest enorma lyftet är förstås ändå bildskärmen! Tänk att kunna ha sidofälten framme som standard i Lightroom och ändå se själva bilden jättestor och lättjobbad! Och slippa ha alla paletter hoprullade uppe i listen på Photoshop för att spara plats. Men det är ju lätt att lusa ner med massor av fönster vid webbläsning och sånt; man kan ju snabbt skräpa ner även ett stort skrivbord om man inte har lite disciplin.

Att grafikkortet, som min första fråga gällde, skulle vara otillräckligt upplever jag inte alls. Så där hjälpte Ni mig att spara ett par tusen; hjärtligt tack! Det gick tillräckligt med pengar ändå på det här, men det var det faktiskt värt!

1
Bevaka tråden