Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olympus E-510

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kom över en liten film ( http://www.youtube.com/watch?v=W8_VFgrTaxk ) på Olympus E-510 och blev mycket sugen på denna kamera. E-510:an verkade mysig med IS och liveview... dock är det såhär att jag har enbart haft "point and klick" innan. och ingen systemkamera. Som nybörjare: funkar denna kamera? eller finns det något bättre i runt 7000 kr klassen?

Jag köpte helt nyligen min första digitala systemkamera. Jag vägde mellan D80, K10 och E510 men jag valde E510 mycket pga kitoptiken som faktiskt är helt ok.
Jag träffade fotografen och macprofilen Harris Fogel i NY i våras och han hade då en E500 med kitoptik och plåtade med. Vi diskuterade olika DSLR och han var väldigt pragmatisk. Han sponsrades av Fuji som "young talent" men får numer kameror av alla tillverkare (han är ju professor vid Philadelphia University of the Arts) och han menade att skillnaderna egentligen är rätt små vad gäller bildkvalitet. Han skulle inte välja E510 om han fotograferade sport pga att den bara har tre autofokuspunkter och det finns konkurrenter som är snabbare, men däremot tyckte han att optiken var klart överlägsen konkurrenternas kitoptik.
Jag frågade givetvis vilken kamera han rekommenderade men fick inget bra svar, han verkar gilla alla kameror! Att han hade en E500 just då och plåtade med hade han ingen riktigt bra förklaring till - han sa att han gillade den bara...

E-510:an är tämligen svårslagen i prisklassen som generell kamera. Steget mellan kompaktkamera och sytemkamera är idag inte speciellt stor när det gäller svårighetsgrad (skillnaden i bildkvalitet är (oftast) väldigt stor) då de flesta nya kameror har automatiska lägen som vem som helst kan använda. Men när man lär sig hur de olika funktionerna på systemkameran fungerar så är de lättillgängliga på systemkameror, det är den stora fördelen med dessa. Jag har en E-500 som jag är otroligt nöjd med, men E-510:an sägs vara ännu bättre, men jag klarar mig tills vidare i alla fall.

Här är en recension på kameran som kan vara intressant.
http://www.trustedreviews.com/digital-cameras/review/2007/07/24/Olympus-E-510-Digital-SLR/p1

1
Bevaka tråden