- MrCoffee
- Medlem ●
- Kristianstad
Hej!
Är en PC användare som nu vill switcha till "den ljusa sidan" .....vill undvika strul, datorhaverier samt virusproblem mm.
Är lite inne på att köpa MacBook:en som ligger i en lagom prisklass för mig som är student, tror ni att detta är en bra dator att switcha till?.... blir lite orolig då man läst en del på forumen om diverse problem folk haft med den (fläkt, flimmer mm).
För mig står dock apple fortfarande för kvalité och jag hoppas att så fortfarande är fallet!
...jag har iallafall tidigare fått väldigt bra service av apple då min första ipod dog några dagar efter köpet, applestore skickade direkt en ny och gjorde allt för att jag skulle få hjälp och bli nöjd!
Fundera också på om man ska vänta med köpet till Leopard släpps....kommer ändå inta att ha råd förrän sommarens löner kommit in
Annars är jag tacksam för alla tips inför bytet jag kan få!
/MVH Fredrik
Macbooken är en mycket prisvärd dator. De flesta felen som det skrivs om på forumet var på den första generationen. Min MacBook (som är 1:a gen) funkar hur bra som hellst. Bytte från En PowerBook G4 1,33. Var osäker på om det skulle vara ett bra byte, men det var det. Stoppa i 2 GB minne så kommer allt att flyta på sjukt bra!
Tack för ditt snabba svar!
Låter ju toppen ..... du tycker alltså att det är värt någar extra slantar att uppgradera till 2 gig ram, gör de stor skillnad i prestandan/snabbheten?
Vad tycker ni om leopard?...ska man vänta?.... kommer ändå inte köpa min MacBook förrän i början av september och då är de bara en månad till realesen av leopard.
Nu vet jag inte vart du ska köpa din MacBook, men om du beställer från Apple Store är det billigare att köpa med 1GB minne, och sedan köpa två st 1GB moduler på exempelvis Macoteket för 494kr/st. Att installera dessa är hur enkelt som hellst, du behöver inte skriva upp datorn för det.
Om du ändå inte har tänkt att köpa dator föränn i september så skulle jag nog vänta. Men Tiger är också grymt bra.
köpa två st 1GB moduler på exempelvis Macoteket för 494kr/st. .
men det står ju att datorn tar max 2 gb minne. ? är de alltså möjligt o sätta in 2 gb till : O ?
eller ska man köra 2 stycken 512. ? o varför måste man sätt ain 2 stycken : O haha, va spelar det för roll ??
2gb gör skillnad, det kan du se själv här på forumet. Otroligt många byter upp sig direkt vid köpet av datorn eller köper extra minne själva och installerar det. Det går även att ha i 3gb minne i en MacBook, även om det inte är officiellt.
Om du ändå ska köpa datorn i September kan du lika gärna vänta lite till och då få Leopard på köpet tycker jag.
En snabb fråga till.... behöver man köpa till brandvägg/antivirus?
Vet att det är väldigt liten risk för virus/attacker på en mac...men hört att man kan sprida virus vidare till pc annvändare, också hört något om virus via office (vet dock inte om risken är så stor).
Undrar iallafall om tips på bra antivirusprog för mac.... kör norton nu (på min pc) men tycker de är lite slött ibland, så vet inte om jag vill skaffa de till mac:en.
Hört talas om Intego Internet Security Barrier X4, någon som vet om detta är bra?
Nej. Nej.
OK låter ju bra om man inte behöver köpa extra skydd
Men kommer från PC världen och måste erkänna att de fortfarande känns lite riskabelt att inte skydda sig extra...är det verkligen helt riskfritt att köra bredband på mac:en utan att riskera att få virus mm?
OK låter ju bra om man inte behöver köpa extra skydd
Men kommer från PC världen och måste erkänna att de fortfarande känns lite riskabelt att inte skydda sig extra...är det verkligen helt riskfritt att köra bredband på mac:en utan att riskera att få virus mm?
Jag tror inte någon på det här forumet känner någon som har fått ett virus till Mac OS X. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag känner personligen ingen som råkat ut för det. Det är helt klart en stor fördel jämfört med Windowsvärlden. Man slipper installera tunga virusprogram som slöar ner datorn och att det dyker upp en massa irriterande popuper hela tiden.
Jag tror inte någon på det här forumet känner någon som har fått ett virus till Mac OS X. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag känner personligen ingen som råkat ut för det. Det är helt klart en stor fördel jämfört med Windowsvärlden. Man slipper installera tunga virusprogram som slöar ner datorn och att det dyker upp en massa irriterande popuper hela tiden.
låter ju toppen om man slipper köpa extra skydd som tar upp minne
men om man nu ändå skaffar, för att man blivit rädd under PC åren.:p ....har ni några tips på bra virusprogram?
Förresten hur fungerar det med msn.... vet att de finns mac alternativ men är de kompatibla med msn kontakterna?
men om man nu ändå skaffar, för att man blivit rädd under PC åren.:p ....har ni några tips på bra virusprogram?
Inget! Sök här så finner du många som haft problem med buggiga antivirusprogram.
Inget! Sök här så finner du många som haft problem med buggiga antivirusprogram.
OK låter bra.... börjar trots min envishet (pga erfarenheter från PC) förstå att mac:en är säker i sig sj
MacBooken är en skön dator, jag har den första generationen 2,0GHz:aren med 2 GB RAM. Det är en trevlig liten behändig bärbar dator som jag varmt rekommenderar. Den enda nackdelen jag tycker talar mot den är att den har dålig skärm och grafikkort, annars är burken suverän på alla sätt. Men sysslar du inte mycket med grafik så duger skärmen helt ok. Det är verkligen ingen speldator så ha absolut inga förväntningar på att kunna spela de senaste spelen med högsta kvalitetsinställningar, det inbyggda grafikkortet är riktigt dåligt för de nyare spelen, tro mig jag har provat och det går inte att spela, det laggar apa.
Du behöver 2GB minne för att datorn ska flyta på som den ska, OS X slukar mycket minne och du behöver minne för att kunna köra många program samtidigt. Jag rekommenderar också att du inte köper extra minne när du beställer datorn, utan beställ minnet från nåt annat ställe och stoppa i det själv, det är hur enkelt som helst och blir mycket billigare.
Hade jag varit som dig hade jag väntat tills Leopard är släppt, är ju trots allt inte så långt tills dess och du kommer garanterat ångra dig annars.
Good luck!
Adium X och aMSN är två olika program för Mac som bland annat klarar kommunikation med MSN.
En fråga om inloggningen.... man kan alltså behålla sin nuvarande msn adress och logga in på AdiumX (eller aMSN om man väljer det)?
Sen en följdfråga...vilket av dessa är bäst?
Vad du än gör, skaffa INTE Norton Antivirus till Mac. Det är en styggelse.
Du behöver inte skaffa något annat anti-virus heller. Slå på brandväggen i Systeminställningar så är det klart.
Ja, du använder samma adress som på Windows. Är inte videochatt viktigt för dig så är Adium X det bästa valet. Är det däremot viktigt för dig så ska du ha aMSN.
Annars så finns ju Microsoft Messenger:mac, vilket jag använder.
Ja, du använder samma adress som på Windows. Är inte videochatt viktigt för dig så är Adium X det bästa valet. Är det däremot viktigt för dig så ska du ha aMSN.
Annars så finns ju Microsoft Messenger:mac, vilket jag använder.
Såg nyss att man får Messenger 5.1 i Office (student) för mac, vilket jag tänkte köpa..... är det detta du menar med Messenger:mac?
Motsvarar detta Messenger för windows (utseende, funktioner osv)?.. dvs är det bättre än aMSN i att likna "orginalet" på PC?
Såg nyss att man får Messenger 5.1 i Office (student) för mac, vilket jag tänkte köpa..... är det detta du menar med Messenger:mac?
Motsvarar detta Messenger för windows (utseende, funktioner osv)?.. dvs är det bättre än aMSN i att likna "orginalet" på PC?
aMSN är det program som bäst efterliknar originalklientens utseende och funktioner. aMSN är dock ett javaprogram, det är alltså segt. aMSN är dessutom inte speciellt snyggt.
Min rekommendation är att du använder AdiumX som primär MSN-klient och startar aMSN vid överföringar av större filer, videochattar, ljudkonversationer och liknande.
AdiumX är i mitt tycke den bästa IM-klienten, sett till alla plattformar och chattprotokoll.
När vi ändå snackar skydd.. Hur är det med spyware/adware på mac? Behöver man rensa sånt?
Kommer också ganska nyligen från windows-sidan och där är man van att behöva städa bort massa dynga jämt och ständigt.
Nej de behövs inte. Spyware, adware, virus etc är inte ett problem i Mac OS X.
Senaste MAC:Messenger är 6.0.2
Ok ska satsa på de då!
En fråga till.... har en Konica Minolta Dimage X60 digitalkamera som jag kommer vilja annvända på min nya MacBook.... kollade därför på Apples hemsida och hittade denna länk: http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html
Här såg att min kamera inte var med på deras lita över kameror som stöds/fungerar med iPhoto.
Såg däremot att min kameras föregångare Dimage X50 stöds av iPhoto.... tror ni att min också gör det då? (borde ju kunna fungera tycker man).
Hur gör man annars för att importera sina bilder?
Ok ska satsa på de då!
En fråga till.... har en Konica Minolta Dimage X60 digitalkamera som jag kommer vilja annvända på min nya MacBook.... kollade därför på Apples hemsida och hittade denna länk: http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html
Här såg att min kamera inte var med på deras lita över kameror som stöds/fungerar med iPhoto.
Såg däremot att min kameras föregångare Dimage X50 stöds av iPhoto.... tror ni att min också gör det då? (borde ju kunna fungera tycker man).
Hur gör man annars för att importera sina bilder?
Det skulle vara mycket konstigt om din kamera inte funkar med din Mac. Så länge de visar sig som en extern USB-enhet så brukar iPhoto rulla igång och importera. Plug and play funkar mycket bättre med OS X än Windows.
Det skulle vara mycket konstigt om din kamera inte funkar med din Mac. Så länge de visar sig som en extern USB-enhet så brukar iPhoto rulla igång och importera. Plug and play funkar mycket bättre med OS X än Windows.
Låter bra ..... hade som sagt varit skumt om den tidigare versionen av kameran skulle funka med iPhoto men inte dess uppföljare.
...man blir ju dock lite fundersam eftersom att den inte är med i deras lista, men är väl bara att testa och hoppas att det går bra.
Jag förstår inte hur folk kan vara så oroliga för virus. Jag har haft pc'ar utan anti-virus program och aldrig fått något. Brandvägg är dock ett måste.
Och jag kan inte förstå att folk betalar för antivirus program när det finns utmärkta gratis alternativ.
När vi ändå snackar skydd.. Hur är det med spyware/adware på mac? Behöver man rensa sånt?
Kommer också ganska nyligen från windows-sidan och där är man van att behöva städa bort massa dynga jämt och ständigt.
Nej, det behöver du inte eftersom det inte finns några spyware/adware till Mac (0 st). Sånt krångel tillhör Windows-sidan av datorvärlden.