Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är MacBook (2,16 GHz) ett bra val?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-07-26 23:32

Tjena!

En fråga, går det inte att uppdatera dagens operativsystem i Mac till Leopard för en - måhända - billig penning när Leopard släpps?

Ursprungligen av Berra:

Tjena!

En fråga, går det inte att uppdatera dagens operativsystem i Mac till Leopard för en - måhända - billig penning när Leopard släpps?

Bara för att jag också vill ha reda på den frågan, så upplyser ja den lite med en glad gubbe

Jag vill ha en mac nu, nu , nu ., därför känns det dumt om leopard komme rbli mkt bätttre.. och att jag köpt för tidigt :!?!?!va ska ja göra. ? köpa nu !?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 23:43

Messenger:Mac har inte stöd för webbkamera bland annat.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-26 23:48
Ursprungligen av boris91:

Messenger:Mac har inte stöd för webbkamera bland annat.

Kan man skicka filer med Messenger:mac?
Har aMSN eller Adium X stöd för webbkamera?... hur fungerar filöverföringen i dessa program (ex snabbhet osv)?

hansfilipelo: Jo Adium X verkar snyggt, va inne på deras hemisda nyss.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2007-07-26 23:54
Ursprungligen av MrCoffee:

Kan man skicka filer med Messenger:mac?
Har aMSN eller Adium X stöd för webbkamera?... hur fungerar filöverföringen i dessa program (ex snabbhet osv)?

hansfilipelo: Jo Adium X verkar snyggt, va inne på deras hemisda nyss.

Adium har inte stöd för video. Filer kan man skicka, men det gick trögt när jag skickade till en polare som satt med Messenger i windows.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-27 00:04

aMSN har stöd för webbkamera, men räknas some ett allmänt halvtaskigt program. En lista över funktioner:

Display pictures
» Custom emoticons
» Multi-language support (around 40 languages currently supported)
» Sign in to more than one account at once
» File transfers
» Group support
» Normal, and animated emoticons with sounds
» Chat logs
» Event alarms
» Webcam support
» History in color
» Ability to autoclose the filetransfer window when it is finished
» New plugins log window (Alt-P)
» Plugins compatible with supported languages
» Faster loading skin window
» Skins in chatwindow
» Resizable chatwindow bottom
» When you add a new user, you can define in which group you want to add them
» When a contact change status, the top of the chat window changes color ( green for away, grey for offline, etc.)
» New panel GUI to alert when there's a new aMSN version
» Possibility to download the new release directly by aMSN
» Automatically update language files and plugins from the web
» New gui for deleting users (also possible to block on deletion)
» Possible to add notes for each user (XML)
» Support for MSN Mobile service
» Tabbed windows so you can group conversations using tabs
» Status is displayed inside a frame, so it won't dissapear when you scroll
» Display picture in notification alert (like MSN 7)
» Statistics for history (logging)
» Now possible to choose any state for your login status (before it was only possible to login invisible or online)
» Timestamping

Adium X har inte stöd för webbkamera men däremot stöd för typ alla chattklienter som finns (AOL Instant Messenger - ICQ och .Mac, Jabber - Google Talk, MSN, Yahoo!, Bonjour - iChat, Gadu-Gadu, LiveJournal, Novell Groupwise, QQ, Lotus Sametime). Filöverföringen till och från MSN är dock långsam. Du kan inte heller överföra filer mellan Adium X och Mac:Messenger.

hehe...slog på brandväggen nyss...har haft studiodatorn i 3 år utan ett virus (som jag vet)...=)

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-27 00:17

Tack för alla svar!....som jag har förstått det från diverse inlägg här verkar Adium X eller Messenger:mac vara mest genomarbetade..... aMSN verkar ha en del buggar men i övrig också vara ganska bra.

Sen en fundering till...man kan alltså skicka/ta emot filer med Messenger:mac?

Ursprungligen av MrCoffee:

Tack för alla svar!....som jag har förstått det från diverse inlägg här verkar Adium X eller Messenger:mac vara mest genomarbetade..... aMSN verkar ha en del buggar men i övrig också vara ganska bra.

Sen en fundering till...man kan alltså skicka/ta emot filer med Messenger:mac?

Att skicka filer går med alla tre klienterna. Överlägset snabbast går det dock med aMSN.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-07-27 00:49
Ursprungligen av hansfilipelo:

Att skicka filer går med alla tre klienterna. Överlägset snabbast går det dock med aMSN.

Ok låter ju bra...bara att välja vilken man tycker verkar bäst då.... & skaffa aMSN om man skulle vilja videochatta

Adium är helt klart den bästa chatklienten jag provat, det enda jag saknar är stöd för Skype-protokollet, så man kan få med alla de kontakterna också. Men jag tror inte någon annan chatklient (förutom Skypes egna då förstås) har stöd för det.

"Det går även att ha i 3gb minne i en MacBook, även om det inte är officiellt."

Hur påverkar detta datorn!? Kan det gå åt motsatt håll!? jag tänker mest på att valet inte finns his apple själva!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-28 02:11
Ursprungligen av rosen888:

"Det går även att ha i 3gb minne i en MacBook, även om det inte är officiellt."

Hur påverkar detta datorn!? Kan det gå åt motsatt håll!? jag tänker mest på att valet inte finns his apple själva!

Det påverkar datorn som så att den får ännu mera minne och som konsekvens kan du köra fler och tyngre program samtidigt. Enkelt

jojo det förstår jag ju också.. men fick för mej att datorn kunde bli slöare med FÖR mycke minne, dock är ju inte 3Gb så otroligt mycket!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-28 05:02

Att en dator skulle bli långsammare av extra mycket minne verkar rätt osannolikt tycker jag.

Det finns många trådar om detta på Apple Dicsussions, och här en en av dom.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-28 06:27

Dock finns en liten förlust när man inte har likadana minnen. Dock handlade det enligt test jag såg om några få procent, och togs lätt ut av att man hade mer.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-28 18:03

Jag har en Samsung Digimax L70 på 7.2 Megapixel.. tror ni den kommer att lira med Mac?

Ofta när det står "Not supported" så beror det på att när en burk tilverkas så finns det kanske max 1GB pinnar. Man sätter i två, det går bra och de "godkänns" för burken.
Memory = 2x1GB

I teorin så skall det funka enligt konstruktörerna med två st 2GB pinnar också... men eftersom de inte har några att prova med så... "Not supported"

På den gamla goda tiden när jag sålde minnen så kan man väl säga att de alternativa minnesleverantörerna "levde" på att fixa minnen när originaltillverkaren sa "Not supported". Främst sålde vi minnen från Kingston.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-08-09 23:09

Går själv i tankarna att inhandla en macbook, mittenmodellen med 2.16ghz processor.
Hade först tänkt att uppgradera till 2gb på applestore men efter att ha läst på lite så visar det ju sig rätt så snabbt att applestore tar nästan det 3dubbla för 1gb, gentemot t.ex. komplett.se

Är det lätt gjort att själv montera in ett extra minne? Hur funkar det med garantin om man själv går in i burken?

Blev också lite nyfiken på det här med 3gb minne, men vad jag förstår finns det endast 2 stycken kortplatser så det krävs alltså att man köper till en 2gb modul och inte 2*1gb?
Vad pratar vi om för prestandaskillnad på 2 respektive 3gb minne?

Många frågor blev det här känner jag:p

EDIT:
Hittade precis en intressant länk,
http://eshop.macsales.com/shop/Memory_Benchmark/Apple_MacBook/?source=tnd0531
scrollar man ner lite där kan man se testvärden och vad jag kan utläsa så lönar det sig relativt bra med t.ex. 2048+1024 gentemot 1024*2

Vad jag förstått så får du väl själv gå in och byta minne och HD i datorn utan problem..
Minnen är enkla att byta, bara att vara lite försiktig, t.ex. som att hellst inte röra direkt på kretsarna på kortet...

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-08-10 12:21

Okej det låter ju bra, men vad jag förstår så finns det bara 2 kortplatser och jag kan inte hitta någon 2gb minnesmodul till ett vettigt pris.
Men hur som helst så blir det nog till att köpa till iaf 1 gb minne själv och spara en rejäl slant på kuppen.

t.ex. det här duger väl fint?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333789

Ja, den ska fungera.

Jag vet inte vad du tycker är ett vettigt pris, men den här funderar jag på att köpa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331116

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-08-10 14:50

aha sedär, det var ju ett riktigt fint pris..
Trodde att det endast gick att använda mac/apple minnen. Är det samma prestanda på detta kingston-minne som på det minne som applestore erbjuder?

Ursprungligen av Lajnen:

aha sedär, det var ju ett riktigt fint pris..
Trodde att det endast gick att använda mac/apple minnen. Är det samma prestanda på detta kingston-minne som på det minne som applestore erbjuder?

Många av dessa tredjepartstillverkare tillverkar "originalminnen".
På den tiden det begav sig så har jag för mig att man kunde köpa "toshiba originalminnen" för hutlöst pris eller "piratminne" från Kingston.
Minnena tillverkades båda två i Kingstons fabrik... bara olika tryckt text på.

Se däremot till att få tag på minnen med rätt spec från en välrenommerad tillverkare.
Köper du billigaste från billigaste leverantören är det att be om problem oavsett om man har en hopaplockad PC eller en Mac.

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2007-08-18 06:09

Såvida jag inte är riktigt trött och ser illa så är 2GB minnet billigare från macoteket?

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1024305&product_id=1013370

det kostar 995:- Exl. moms. Och 1244:- med Moms.. kanske det du såg..

• Medlem
  • Tidaholm
  • 2007-08-20 16:59
Ursprungligen av rosen888:

det kostar 995:- Exl. moms. Och 1244:- med Moms.. kanske det du såg..

Tack, men priset jag syftade på var inkl. moms och att det då var billigare än det tidigare nämnda som var på 1499:-.

okej.. kontrollerade inte det priset innan jag skrev!

Bevaka tråden