Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta över mina filer pc -> mac

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-30 19:52

Tjena...
Sitter med min nya iBook!

Nu har jag bränt ut alla filer från min pc och tänkte lägga in i macen.
Vad ska jag tänka på?
Tänkte fråga först så att det blir rätt på en gång. Det kan väl strula med vissa filtyper , eller? Det är mest word-dokument, bilder, några mp3:or samt ett par pdf.

Och kan man göra om word-filerna till appleworks automatiskt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 20:05

Du behöver inte bränna några filer på CD eller DVD. Du kan fildela ut Macens hårddisk och enkelt kopiera över dina data via nätverket.

Gå till Systeminställnigar > Fildelning och markera Windows-delning. Sen är det vara att gå till den adressen i utforskaren i Windows, skriva in användarnamn och lösenord och sedan är du inne. Såvida du inte har en brandvägg på PCn. I så fall måste du öppna brandväggen för Macens IP-nummer.

Du kan köpa Office 2004 för Mac OS X så slipper du konvertera dina Word-, Excel-, och Powerpoint-dokument.

Ursprungligen av Mondo:

Du behöver inte bränna några filer på CD eller DVD. Du kan fildela ut Macens hårddisk och enkelt kopiera över dina data via nätverket.

Gå till Systeminställnigar > Fildelning och markera Windows-delning. Sen är det vara att gå till den adressen i utforskaren i Windows, skriva in användarnamn och lösenord och sedan är du inne. Såvida du inte har en brandvägg på PCn. I så fall måste du öppna brandväggen för Macens IP-nummer.

Jag kommer få samma problem snart då imacen behagar att komma.. Ska också flytta filer, men jag vet inte om jag förstår hur jag fildelar ut hårddisken. Måste både PCn o macen vara uppkopplade samtidigt mot mitt nätverk för att få filerna från PCn till macen?
Och hur skulle det funka i så fall?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-09 15:38
Ursprungligen av wildcard:

Jag kommer få samma problem snart då imacen behagar att komma.. Ska också flytta filer, men jag vet inte om jag förstår hur jag fildelar ut hårddisken. Måste både PCn o macen vara uppkopplade samtidigt mot mitt nätverk för att få filerna från PCn till macen?
Och hur skulle det funka i så fall?

Jag är också nyfiken på hur detta löses. Kan man via sitt ADSL-modem med inbyggd router ansluta två nätverkskablar, en till PC och en till Mac och sedan går man in i Systeminställningar i Macen och väljer Fildelning > Windowsfildening. Och sedan tar man adressen som finns där och anger det i adressfältet i t ex Utforskaren i PC:n?

Eller kan man ansluta en nätverkskabel direkt mellan två datorer? Med en s k korsad nätverkskabel? Eller funkar det med en vanlig nätverkskabel?

Utförlig steg-för-steg anvisning vore på sin plats!

hej! jag tänkte också flytta filer från min gamla pc till min nya imac. men dels är min pcs nätverkskort paj och dels vill jag ha dem kvar på cd som backup.

är det bara att bränna en vanlig windows-data-cd, och den kommer att funka i mac?

det är mest (eller bara) .wav-filer

Jepp, Mac kan läsa CD skivor gjorda för PC.

Om den kan läsa filformaten på skivorna är en annan sak, det beror på vilka program man har på Mac och om de kan läsa filer av de typerna som finns på CD'n. Wav är ett filformat för ljud och det kan läsas av iTunes och många andra program på Mac-sidan så det skall inte vara några problem med det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-27 12:37

Mac (och även Linux och andra system) kan läsa alla vanliga filformat.
Den enda gången det kan bli problem är om man har en fil med en programspecifik filformatstyp, skapad av program som bara finns till Windows - exempelvis MS Publisher-dokument.

tack för svaren! det låter lovande.

men hey:

om man har en extern hårddisk, usb eller fw, till sin windowsdator. kan man plugga in den i sin mac bara sådär?

• Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2007-05-27 17:33
Ursprungligen av hasparigus pink:

tack för svaren! det låter lovande.

men hey:

om man har en extern hårddisk, usb eller fw, till sin windowsdator. kan man plugga in den i sin mac bara sådär?

Jo det är bara att plugga in så där!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-28 08:30

Om du har en extern hårddisk formaterad på en Windows dator kan Macen läsa den direkt.
Men, om den är formaterad med NTFS kan Macen bara läsa den, inte skriva till den.
Om du även vill kunna skriva till den måste den vara formaterad med FAT32 som är ett äldre format.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-28 08:49
Ursprungligen av Creops:

Om du även vill kunna skriva till den måste den vara formaterad med FAT32 som är ett äldre format.

Inte för att vara besserwisser, men NTFS är tre år äldre än FAT32 och ändå är det bättre

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-28 08:58
Ursprungligen av Jeppe_E:

Inte för att vara besserwisser, men NTFS är tre år äldre än FAT32 och ändå är det bättre

Det verkar du ha rätt i, men FAT32 anses vara "äldre" eftersom det är sämre på en hög saker.

tack! då är jag nöjd ett tag!

</trådkapning>

jag ska komma ihåg FAT32 då!

men små usb-minnen borde väl OSX och Windows inte ha några problem att läsa varandras filer ifrån?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 15:08

jag ska komma ihåg FAT32 då!

men små usb-minnen borde väl OSX och Windows inte ha några problem att läsa varandras filer ifrån?

Det som gäller för hårddiskar gäller även för alla andra "dynamiska" lagringsmedium.
D.v.s. när det gäller CD och DVD är det lite annorlunda tänkande, men annars är det likadant för hårddiskar, USB-minnen, SD, CF, Zip, etc, etc. Fat32 för maximal kompatibilitet alltså.

är varje usb-minne antingen fat32 eller ntfs? eller är filerna fat32 eller ntfs beroende på vilken hårddisk de kommer ifrån?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 01:12

är varje usb-minne antingen fat32 eller ntfs? eller är filerna fat32 eller ntfs beroende på vilken hårddisk de kommer ifrån?

Filsystemet är ett system som finns på själva lagringsmediet.
Filerna ändras inte (jo kanske på en djup teknisk nivå, men inte i praktiken).

Alltså i detta fall: USB-minnet kan vara FAT32 eller NTFS.

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-07-26 00:00

Please, klarspråk! Jag ska switcha, imorgon. Och har letat tråd för detta hela kvällen. ;P
Om jag formaterar en extern hd i FAT32 i PC'n så kan jag både läsa/skriva på macen?
Right?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-26 22:53
Ursprungligen av gurrizz:

Please, klarspråk! Jag ska switcha, imorgon. Och har letat tråd för detta hela kvällen. ;P
Om jag formaterar en extern hd i FAT32 i PC'n så kan jag både läsa/skriva på macen?
Right?

Ja.
Men filerna på den kan inte vara större än 4GB och den kommer att vara lite långsammare att skriva till på Macen, så försök inte använda den till film & ljud skapande.
Annars fungerar det bra.

USB minnen är lämpliga att ha FAT32 på, om nu någon undrade...

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-07-27 22:34

Jo, såpass är jag också med.
Såg ett program som heter MacDrive. Som tydligen ska göra så att PC'n kan läsa/skriva i det format som OSX använder (vad det nu heter kommer jag inte ihåg), har någon testat detta?

filer till mac från pc

Hej hej. Helt färsk på mac, snart 24 tim!!!!! Verkar kanon, trodde inte allt skulle funka så lätt med allt, konstigt men det bara funkar. Ska flytta över eller lägga upp en disk på nätverket hemma med alla gamla filer. Är det nåt man ska tänka på, nån sa att man måsta ha fat32 format på hårddisken, behövs det??? Eller går det bra med ntfs som jag har idag.
Sen finns det nått annat bra ställ där man kan lära sig mer om mac, typ dom enklaste komandona och lite hur man strukturerar upp hårddiskar mm. Kenny

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-29 18:45
Ursprungligen av kennylundin:

Hej hej. Helt färsk på mac, snart 24 tim!!!!! Verkar kanon, trodde inte allt skulle funka så lätt med allt, konstigt men det bara funkar. Ska flytta över eller lägga upp en disk på nätverket hemma med alla gamla filer. Är det nåt man ska tänka på, nån sa att man måsta ha fat32 format på hårddisken, behövs det??? Eller går det bra med ntfs som jag har idag.
Sen finns det nått annat bra ställ där man kan lära sig mer om mac, typ dom enklaste komandona och lite hur man strukturerar upp hårddiskar mm. Kenny

99mac och dess sökfunktion har nog det mesta du behöver. En bra snabbstart för nya användare som jag brukar rekommendera är How to Switch to the Mac av Rui Carmo.

Den interna hårddisken på din mac behöver du inte bry dig om vilket format den har. Vilket filsystem som krävs har mest betydelse om du ska dela den enheten rent fysiskt med en annan dator som inte kör Mac. Dessa frågor finns redan besvarade här på forumet, det är bara att söka.

Välkommen som macanvändare!

Ursprungligen av kennylundin:

Förtydligar lite vad Jahve ovan säger

FAT32 ("PC-filsystem") på en hårddisk kommer endast på fråga när man har en extern hårddisk, typ USB/FireWire-låda, och vill kunna ansluta denna både till en Mac OCH till en PC för att ex flytta filer smidigt.
Se upp med att FAT32 inte klarar att spara en fil större en 4GB, DVD-filmer brukar ju bli fetare än så om de är i *IMG- eller *.ISO-format....

Interna hårddisken levereras med Apples filsystem (Journaled HFS+) och den behöver man inte bry sig om vad den har för system - precis som Jahve säger.

Det här med att föra över filerna från ens gamla pc. som kan innehålla spyware/adware och kanske nått virus, påverkas macen av den skiten,, ? förvad jag har läst så kan inte mac och osx få sånt onödigt i sig : ) ? e d så bra ? !:! D:D:

Ursprungligen av _pojke:

Det här med att föra över filerna från ens gamla pc. som kan innehålla spyware/adware och kanske nått virus, påverkas macen av den skiten,, ? förvad jag har läst så kan inte mac och osx få sånt onödigt i sig : ) ? e d så bra ? !:! D:D:

Vet inte om du skojar eller är allvarlig.

Väljer att ta dig på allvar.

Macen påverkas inte av den skiten. MÖJLIGEN kan något makrovirus i Word överleva...
Körbara filer (.EXE , .COM etc) krävs för att virus skall fungera, ett virus är ett program. Eftersom du inte kan köra PC-program på en Mac så fungerar inte heller virusen - eftersom du inte kan köra dem så behöver du ju inte flytta dem till Macen heller.
Flytta dina dokument/bilder/filmer/musik etc .

Tack så mkt för att du tog mig på allvar

virus fritt då :D:DD

Ursprungligen av _pojke:

Tack så mkt för att du tog mig på allvar

virus fritt då :D:DD

Gött Mos!

...och du... välkommen till den ljusa sidan !

• Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-21 09:56

Vad kan man köpa för extern HDD som är kompitabel med både PC och Mac? Har nämligen bestämt mig för att köpa en Macbook Pro (första MAC'en för mig:) efter övertalning från en god vän.
Men jag har ca 40gb musik samt en hel hög med serier som jag skulle vilja föra över på en extern HDD som då går att plugga in i MAC'en och köra där.

Får be om ursäkt om frågan är lite luddig och dum.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-21 14:27

Du kan köpa vilken extern disk du vill förutsatt att båda datorerna har liknande portar. Se bara till att den är formaterad till FAT32. Om den inte är det formaterar du om den. Den enda begränsningen med FAT32 är att du inte kan jobba med filer större än 4GB.
Om du vill jobba med större filer rekomenderar jag att formatera disken med HFS+ och använda MacDrive i din peacea för att komma åt filerna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 21:57

Dela DVD-spelare?

Tjenis! Jag har en lite äldre G4 som inte har DVD-spelare. Har en PC-laptop med DVD och jag hittar PCns DVD-enhet från Macen. Men nu till kruxet: Skivan jag tänkte försöka läsa är gjord både för Mac och PC. När man stoppar in den i en PC så visas .EXE-filer osv, in i en Mac och den visar Mac-installerare osv. Jag vill naturligtvis nå "Mac-delen" av skivan. Går det? I annat fall får jag försöka fixa en DVD-enhet till min G4 (ingen som har en liggandes?). Tacksam för snabbt svar!

Bevaka tråden