Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pb g4 diskkrasch, tror jag

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-07-30 16:18

Klart att det händer sista dagen på semestern, när ångesten var som värst redan ...
Jag hade azureus igång och höll väl på med annat också. Plötsligt blev burken seg som sirap och efter ett tag varnade azureus om "disk error". Jag stängde ner Azureus, men det gick inte. Jag provade att stänga ner en del annat, en del fungerade, annat inte. Finder fungerade lååångsamt. Till slut provade jag att starta om hela datorn, hårt (jag kunde inte göra "shutdown"). Tyvärr för mig så startade den inte upp igen. Mac-ljudet hördes och fläktar gick igång men sen blev skärmen grå och ett svagt tickande hördes i bakgrunden. Sen ingenting. Efter ett tag visas en liten ikon som ser ut att betyda "okänd disk" mitt på skärmen.

Ni som kan lite mer om macar, vad ska jag göra nu?

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-08-01 14:40

Uppdatering:
Jag bootade med OSX installationsskiva för att försöka använda disk utility och se om den kunde göra "repair". Men hårddisken syns inte till alls där!! Det är som om den inte fanns i datorn (men det gör den ...).
Kan diskkablar lossna på en laptop? Är det möjligt att själv öppna burken och kolla? En powerbook g4 titanium alltså.

Sorry - disken är med all säkerhet paj. Prova att plocka ut den och sätt in i externt kabinett för att om möjligt blåsa liv i en sista livsgnista och rädda filer. Att köra datarescue mfl program kan ta dagar, så prova externa kabinettet först.

Observera att det bör vara firewire för säkraste resultat (USB2 är inte att rekommendera någon gång för externa 2,5"-diskar och i synnerhet inte i detta läge med svajig disk.

Gör sedan lite sökningar på DataRescue II, DiskWarrior och TechTool Pro.

Lycka till.

1
Bevaka tråden