Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vit linje på skärmen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-02 06:22

Min ibook som snart har 3år på nacken har helt plötsligt fått en vit linje skärmen, igår var linjen mer synbar och nu har den blivit mindre "skarp". Finns det något man kan göra för att få den att försvinna?
Någon som vet varför detta händer, har väll med slitage att göra eller kan det vara att man varit för brutal med macen ?

//JJ

Senast redigerat 2007-08-02 09:07
  • Medlem
  • 2007-08-02 07:44

Jepp, byta skärm, om inte det är en artefakt som en omstart eller att nollställa PRAM åtgärdar. Fick själv det samma inom garantitiden på min iBook, fast min linje var rosa och gick från uppifrån och ned.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-02 08:39
Ursprungligen av Korsriddaren:

Jepp, byta skärm, om inte det är en artefakt som en omstart eller att nollställa PRAM åtgärdar. Fick själv det samma inom garantitiden på min iBook, fast min linje var rosa och gick från uppifrån och ned.

Okay, nja vet inte om jag har lust att spendera pengar på att byta skärm iom att macen har snart 3år på nacken och har ingen garanti kvar då..men har funkat felfritt så det får vara tills man köper en ny

  • Medlem
  • 2007-08-02 15:36

Om du inte provat det ännu så har jag en grej som skulle kunna göra skillnad (inte säkert, men gör inte någon skada åtminstone):

Starta om datorn med alt+kringla (äppletangenten)+O+F nedtryckta, tills en vit skärm visar sig. Datorn hamnar i OpenFirmware-läge och du skall skriva följande;

set-defaults (observera att bindestrecket finns på samma tangent som + och ?)

reset-nvram

reset-all

Efter varje "kommando" trycker du på returtangenten. Efter reset-all kommer datorn att starta om sig. Har du en sju h*vetes tur så försvinner strecket, annars är det som du sa själv att bara gilla läget.

Lycka till!

Ursprungligen av The_JJ:

Okay, nja vet inte om jag har lust att spendera pengar på att byta skärm iom att macen har snart 3år på nacken och har ingen garanti kvar då..men har funkat felfritt så det får vara tills man köper en ny

1
Bevaka tråden