- Erik R.
- Medlem ●
- Malmö
Det finns ASP för UNIX, bl a chillsoft tror jag har en lösning. Men ASP är skit, PHP fungerar bättre oavsett plattform, och med ASP2PHP kan du konvertera det mesta till PHP.
Vad du får fixa själv är databaser, kopplingar till dessa samt loopar/iteringar genom recordset; det funkade inte när jag testade den. Annars fixade konvertern det mesta?
Alt.1. Konvertera till PHP
Alt.2. Köp HayclonSofts iASP för OS X
Om din brors firma använder en tredjepartsprodukt som använder sig av ASP så är det nog inte så enkelt som dom andra verkar ge sken av. Kanske använder sig asp-sidorna av script och komponenter som bara funkar på Windows. Med största sannolikhet så ger tredjepartsleverantören bara support på "äkta" ASP. Uppdateringar kommer inte att funka osv.
En mycket duktig programmerare systemintegratör kan säkert konvertera "vanlig" asp och "vanlig" sql-serverdatabas till t ex PHP och MySQL-databas mot 50 tusen i konsulttaxa, men om det finns ett betalt fungerande system verkar det dumt. Eller så är du eller din bror mycket duktiga och intresserade själva och gör allt bara för att det är kul.
Om du berättar mer om vad ASP-sidorna gör kan jag ge ett klarare svar.
Systemet har visst utvecklats av en person på firman tillsammans med min bror, alltså ingen tredjeparts produkt inblandad. Kommer nog be att brorsan postar något själv. Han borde ju i rimlighetens namn ha intresse av att bli 99mac medlem själv ju.
citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Om din brors firma använder en tredjepartsprodukt som använder sig av ASP så är det nog inte så enkelt som dom andra verkar ge sken av. Kanske använder sig asp-sidorna av script och komponenter som bara funkar på Windows. Med största sannolikhet så ger tredjepartsleverantören bara support på "äkta" ASP. Uppdateringar kommer inte att funka osv.
och det är en mycket god anledning att inte använda speciella tredjepartsprodukter utan beprövade och plattformsoberoende system.
Ciryon
Om du skall byta från ASP till någon annan middleware så skulle jag vilja slå ett slag för Lasso (övriga deltagare i detta forum suckar nog nu då de de sett mig skriva detta massor med gånger...). Hihihi!
Jämförelse mellan PHP och Lasso
http://www.blueworld.com/blueworld/news/03.07.02-LassoPHP.html
Jämförelse mellan ASP och Lasso
http://www.blueworld.com/blueworld/news/10.14.99-Lasso_v_ASP.html
Information om Lasso
http://www.blueworld.com/Lasso6/LassoPro
Innan någon säger "Men Lasso kostar ju pengar ju!" kan jag berätta att Lasso kostar pengar.
Men av samma skäl som man kanske väljer Mac för att man gillar operativsystemet och känner sig mera produktiv och åstadkommer mera och det är mindre strul så väljer många Lasso framför PHP. Din tid är också värd pengar eller hur? Om du kan åstadkomma dubbelt så mycket på samma tid (Lasso är enklare att bygga i än PHP tycker jag) så har du bara där sparat massor med pengar. Gratis är inte lika med bäst.
Lycka till!
/Ola
Skillnaden är väl att PHP så kan du slänga över systemet på vilken burk/plattform som helst utan problem. Vilket det inte verkar vara med ASP/Lasso.
Jämnförelsena är dessutom uråldiga ur nerdsynpunkt.
Och inte heller så är dom speciellt oberoende heller.
[ 11. februari 2003, 16:18: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]
citera:Skillnaden är väl att PHP så kan du slänga över systemet på vilken burk/plattform som helst utan problem. Vilket det inte verkar vara med ASP/Lasso.
I fallet med ASP så är det korrekt att det inte går att porta, det finns ju i stort sett bara för Windows.
Lasso finns dock för Windows och Mac OS X och är på så vis ungefär lika plattformsoberoende som PHP. Man behöver inte ändra i sina Lasso-filer för att man byter operativssystem på sin webbserver.
Lasso är tom oberoende av datakälla, dvs bygger du ett lösning för FileMaker Pro kan du byta datakälla till MySQL (eller MS SQL Server eller någon annan databas som det finns JDBC-drivrutiner till vilket är ganska många) och lösningen fungerar fortfarande utan att filerna behöver ändras. Är osäker på om det går i PHP, men det kanske du kan berätta.
citera:Jämnförelsena är dessutom uråldiga ur nerdsynpunkt.
Och inte heller så är dom speciellt oberoende heller.
Jämförelsen mellan ASP och Lasso är lanserad 14 oktober 1999 så jämförelsen är lite gammal då den inte tar med mycket av vad som hänt i Lasso sedan dess vilket är enormt mycket. Vad jag vet är dock ASP ganska likt sedan dess, men om någon har närmare upplysningar så rätta mig om jag har fel.
Jämförelsen mellan PHP är släppt den 7 mars 2002 vilket är snart ett år sedan och där har nog varken Lasso eller PHP genomgått några stora ändringar. Lasso 6 tror jag kom däremellan och den Lasso som beskrivs är Lasso 5 och PHP 4.1. Hur mycket som hänt i PHP sedan dess vet jag faktiskt inte heller, kanske vill du berätta mera?
/Ola
Lasso är kanonbra, enkelt och snabbt. Den klarar både Filemaker och MySQL galant.
Enda problemet med Lasso är att det kostar en slant, vilket PHP inte gör. En fördel med PHP dock är att det på flera sätt är ett mer kompetent språk, klarar mer ovanliga funktioner som man kanske inte alltid behöver, men vill ha ändå.
Nu kommer Taz att säga att det visst går att göra det i Lasso också, vilket jag kan hålla med om. Men det är inte alltid lika smidigt.
Men om du inte vill skriva om allt, kolla om du kan köra er webblösning via iASP på OS X.
Om Ola skriker om Lasso får väl jag skrika om PHPs förträfflighet. PHP är lättare att jobba i än Lasso tycker jag (eftersom jag har jobbat med det i flera år).
Välj det som ni finner bäst. Det finns massor med hjälp att få med PHP, det finns mängder av färdiga lösningar av det mesta.
PHP är också transperent mot vilken datakälla du använder. Allt beror på hur du skriver koden, vill du skriver du den generellt för ODBC och sedan kan du byta databas varje dag om du nu känner för det.
Ola:
Dina länkar till jämförelserna har jag kritiserat förut.
Att be Blueworld (de som gör Lasso) göra jämförelser med sina konkurrenter är som att be Volvo testa alla bilar och förvänta sig att de ska komma två i det testet med sina egna bilar.
*pfffffft* Som du kanske säger nu.
Vi kanske ska kriga om Lasso/PHP igen. Nästan som Mac PC krig. Nästan....
Som om jag kunde låta bli att svara på de inläggen...
Vi kan debattera Lasso vs PHP igen, jag tycker själv att jag vann förra gången så... Hihi!
Vad jag fortsättningsvis kommer att reagera på i inlägg på 99mac.com är om man framför ett påstående om något (tex Lasso eller FileMaker) som inte är sant. Då vet jag med mig att jag har svårt att låta bli att svara.
citera:Enda problemet med Lasso är att det kostar en slant, vilket PHP inte gör. En fördel med PHP dock är att det på flera sätt är ett mer kompetent språk, klarar mer ovanliga funktioner som man kanske inte alltid behöver, men vill ha ändå.
Vad jag vet är det mycket lite som som skiljer språken åt i funktionalitet så att påstå att PHP är ett mer kompetent språk tror jag inte är sant. Lasso har idag 807 "tags" eller kommandon. Kika gärna här för att se vad Lasso har:
http://ldml.blueworld.com/LDMLReference.LassoApp
och här för PHP
Priset? Tja, på samma sätt som vi tycker att priset på Mac i jämförelse med PC är värt det i vad det ger oss i produktivitet och mindre tekniska komplikationer så tycker de flesta Lasso-användarna samma sak i relation till PHP. Man får vad man betalar för helt enkelt.
I de exempel jag tog upp i förra debatten så verkar man i regel kunna åstadkomma samma sak i Lasso som kräver mer kod i PHP. Det måste betyda att det går fortare att utveckla i Lasso, mindre risk för fel (mindre att skriva) och ökad produktivitet jämfört med PHP och därmed lägre utvecklingskostnader. Om du räknar på vad det kostar så kan du visserligen sätta upp en tabell som innehåller inköpspris och endast det, men det är ju inte hela sanningen.
I PHP-jämförelsen betald av BlueWorld nämns just att PHP-orden har utvecklats av olika människor och är därmed inte så konsekventa inbördes, syntaxen har en del brister. En sådan inbyggd inkonsekvens i språket finns inte i Lasso.
Som sagt, vi kan ju kolla på lite kodexempel, för det är där det verkligen är intressant att jämföra och det som verkligen borde spela roll för oss datornördar.
citera:Om Ola skriker om Lasso får väl jag skrika om PHPs förträfflighet. PHP är lättare att jobba i än Lasso tycker jag (eftersom jag har jobbat med det i flera år).
Jag tycker det inte är så artigt av dig att påstå att jag skriker om Lassos förträfflighet. Varför skriver du så?
För varje utvecklare på planeten så finns det en eller flera utvecklingsmiljöer som de trivs bäst i. Man kan hitta människor som förespråkar allt möjligt som varande "Bäst" och sedan är det vissa saker som är mer populära än andra och andra som kostar mer än andra. Från olika källor så hyllas omväxlande ASP, ColdFusion, Tango, PHP, Lasso, Perl, C++ som varande det absolut bästa för alla problem. Det kan mycket väl vara så för den personen, men smaken är olika och jag tycker man skall tillåta sådan påståenden till en viss gräns. Ett generaliserande påstående där man framställer en åsikt som ett faktum är en sådan gräns och det är då jag klickar på knappen för nytt inlägg.
Vad jag vänder mig emot (det finns ett mönster i mina inlägg) är alltså när någon påstår att PHP är bäst, smidigast, enklast, billigast, mest plattformsoberoende, mest datakällaoberoende, säkrast, smidigast, snabbast osv, inget av dessa påståenden är odiskutabla och en del är tolknings/definitions-frågor och en del är lögn.
Så Mattias tycker att PHP är smidigast och han gör klart att det är hans åsikt och det är helt OK. Jag håller också med Mattias om att man skall välja det man själv tycker är bäst.
Jag håller också med Mattias om att att det går att diskutera hur pass oberoende rapporterna jag länkar till är men nu angriper du källan, inte innehållet i rapporten. Innehållet består av väldigt mycket kodexempel och om man verkligen vill se vilken middleware man kommer att trivas bäst med så är det på koden man skall titta. Det är där som Lasso verkligen skiner i mitt tycke.
Nu har vi glidit ifrån ämnet, så jag förslår att vi diskuterar Lasso vs PHP i tråden för detta.
/Ola
P.S. "Om det enda verktyg du har är en hammare så tenderar alla problem att se ut som spikar." Det har inget med något att göra men jag tycker det passar in på något vis.
[ 12. februari 2003, 12:00: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]
Till Ola:
Mitt inlägg var mest skämtsamt sett. Så ta inte illa vid dig på något sätt. Jag var bara tvungen att skrika lite.
Jag håller med om att man ska välja det verktyg som man själv tycker passar uppgiften och vad amn själv tycker är värt att lära sig.
Men än en gång. Jag har varit och gjort en utvärdering av ASP, PHP, LASSO. Och valet föll till sist på PHP, p.g.a. det var snabbast, det var kraftfullast, det öppnade till fler möjligheter, det kostade inget.
Till saken hör att detta var några år sedan. PHP var i version 3. Lasso vet jag inte...
Nu ska jag sluta skrika om allt och sluta glida från ämnet.
När jag säger plattformsoberoende så menar jag att du skall kunna flytta mellan OSX/Win/Solaris/IRIX/BeOS/Linux/BSD/QNX o.s.v
Kan man det med Lasso?
Sen din jämnförelse är ju inte direkt opartisk. Sen är den rätt så gammal. Det har hänt en hel del.
Men nu ska jag lägga av att kriga
Lasso är bra, men PHP är rikare enligt min mening.
Så avslutar jag det
Nops, smidighet. Testa på min lokala burk och sen ladda upp på *-nix Webhotellet