Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det någon idé att reparera trasiga digitalkameror?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-01 12:46

Som rubriken lyder:

Jag har en Canon A620 som var relativt dyr då den köptes, garantin har gått ut ( Haft den i två år...) Och nu funkar den inte längre... Slänga? Det har ju hänt en del på två år utvecklingsmässigt, ger en billig ny kamera samma kvalité på fotot som min äldre, eller kan det faktiskt vara värt att be någon kolla på den?

fråga #2 isåfall. Vet någon ngt bra ställe i Göteborgstrakten som reparerar digi-kameror?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-08-01 15:17

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan):

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Men om kameran gått sönder efter att ha funkat i 2 år så kan det näppeligen inte varit nåt ursprungligt fel på den!

Å andra sidan, vaför inte lämna in den till något bra ställe och be dem om ett kostnadsförslag?
Efter det får du väl ta ställning till om det är värt pengarna, kanske kan serviceteknikern säga på rak arm att det är garanti eller inte.

Det hände sig med min hoj, jag lämnade in den för en sak och fick till svar att det var bra du kom för det är garantiutbyte på den grejen, skulle kostat 2200 + jobb annars...

Nån som kan rekommendera något bra ställe för att få en EOS 20D lagad i Malmö-regionen?

Har man en Sony som pajat skall man kika in på denna sida, min 4 år gamla kamera fick en ny CCD utan kostnad:

http://www.sony.se/view/ShowArticle.action?section=ODW+SS+ALL+Support+Sub1&articlesection=2&article=1128075118570&site=odw_sv_SE

Canon RCC i Mölndal reparerar kameror. Jag funderar på att skicka dit min Canon Powershot G5 som har trasig skärm. Fast frågan är om det är lönt att laga, när de nya modellerna har bättre prestanda. Fast G7:an saknar raw, vilket gör att jag tvekar. Kan det vara en G8 med raw på väg tro?
Förresten vill de ha 375 kr för ett kostnadsförslag har jag för mig.

1
Bevaka tråden