Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket bättre är 3CCD-Panasonicen mot en Sony?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på Panasonics 3CCD, Panasonic NV-GS320EG-S heter den väl? Att den är bra, det säger alla, så långt allt väl. Men hur stor kommer skillnaden att vara mot min gama Sony? Jag har en Sony DCR-TRV25, som var en av toppkamerorna 2002. Den är väl hyfsad, men jag har faktiskt alltid varit lite besviken på bildkvaliteten. Den tar med interlace (vilket tydligen Panasonicen inte gör) och det är verkligen si och så med detaljnivån, samt ger ofta mycket kraftig purple fringing.

Ingen som vet? Ingen som använt både Sony och Panasonic? Synd.

• Medlem
  • 2007-07-16 09:47

Skillnaden mellan interlaced och inte är rätt stor, inerlacing gör att det ser ut som video. Dessutom har Panasonic kanske marknadens bästa objektiv och bildstabilisering. Jag skulle tro att du kommer uppleva skillnaden som ganska stor, men jag vet inte hur stor skillnaden är i dag mellan just 3-chip och singel-chip.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-16 10:50

Min erfarenhet är att DV är DV - formatet kan bara bära en ganska liten specifik mängd information. Jag ser inte skillnad på enchipskameror - däremot ser jag skillnad på en enchips och en trechips. Jag anser att endast en trechippare kan erbjuda DV-formatet en maximal mängd information. Det handlar om färg och kontrast. Tre chips rules.
Alla seriösa/ambitiösa amatörer/entusiaster/proffs bör köra med trechippare. Detta är min åsikt.

När det gäller märket så är det inte bildkvaliteten som skiljer. Det är andra saker som gör att en del väljer Sony - andra Panasonic eller JVC. Ergonomi, menyer, finesser (FX t.ex.), mera/mindre tele, ljudingångar, design, progressivt, etc, etc. Bildkvaliteten är likvärdig mellan alla trechips DV-kameror - rent kvalitetmässigt alltså (info-mängden/brus) - däremot kan färgtemperatur skilja och det är en smaksak.
Själv är jag en Panasonic-man. varfös? Av ohejdad vana.

Men om man tar specifikt singel till tre-chip? Stor skillnad säger mjg, men är det färg och kontrast, upplösning då, skärpa? Min Sony är enchip, just tre-chip känns som Panasonicens stora säljargument. Andra trechippare är väl dyrare?

Även interlace mot icke interlace känns viktigt. Interlace tycker jag är i princip en halvering av upplösningen i höjdled, men utnyttjas det? "Ser ut som video" är en intressant kommentar. Är det för att man förväntar sig flimret?

Det låter i alla fall på mjg som om steget upp till en trechippare är vettigt, nu när jag tänkte satsa lite mer ambitiöst.

kan nog inte svara på din fråga, men av specarna så borde kameran ha förutsättning att minst motsvara en (väldigt gammal) semiproffs sony VX2000 men optiken och CCD storleken spelar ju också roll ..så det är svår bedömmt. Men en 3CCD för under 6000 är ingen chansning det är ett tekniskt under tycker jag.
Panasonic NV-GS500 verkar ha liknande specar men CCD storleken skiljer en del. Om det påverkar kvaliten, ja det gör jag en vågad gissning att det gör.

Men det finns väl proffs här som kan ge bättre råd? Vakna nu.. dela med er av video kamera köp tips topp tio!

• Oregistrerad
  • 2007-07-31 12:48

Jag köpte en panasonic 320 med 3ccd för ett par månader sedan och kan inget annat säga än att jag är supernöjd. Den ger en fin färgmättnad och ser helt strålande ut när jag filmat fört över till final cut express klippt lagt på effekter och renderat ut till idvd. Jag filmar i och för sig mest familjen och vår lille son, men jag har filmskoleutbildning har filmat super 8 16mm s-vhs beta digibeta med mera och kan inget annat säga än att jag är riktigt nöjd med bildkvalitén. Kanske om man filmar i väldigt mörka miljöer är den inte lika ljuskänslig som vissa sonykameror. Visst, det är trevligt att sonys nightvision funktion gör att man kan filma i väldigt mörka rum, men bildkvalitén blir skit ändå. Massor med brus och fula pixlar. Nej, hellre då svart i det svarta och vackert återgivna färger i det lilla ljus som finns.
Att den inte filmar i lika mycket low-light som sony, har jag för mig att det beror på att det är en 3ccd och att de generellt sett inte är utvecklade att filma i så lite ljus.
Förövrigt har 320:an ingen extern micingång men om det är viktigt med ljud kan man spela in det på extern enhet tycker jag typ dat eller en archos som spelar in wav där man kan ställa ljudnivåerna manuellt.
Köp en panasonic 3ccd. Du kommer att märka skillnad på bildkvalitén. Det ser inte längre ut som hemvideo när du kör slutresultatet på teven, det ser proffsigt ut.

Ursprungligen av imported_wallraff:

Förövrigt har 320:an ingen extern micingång men om det är viktigt med ljud kan man spela in det på extern enhet tycker jag typ dat eller en archos som spelar in wav där man kan ställa ljudnivåerna manuellt.

Tråkig svaghet hos en kamera som annars låter som rätt val. Men om man vill ha extern mik också, vad finns det då?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-31 14:29

När det gäller interlaced och progressivt så har jag själv slutat filma interlaced med min DX100. Interlaced ser inte bra ut på LCD och snart är allt LCD. Interlaced är egentligen en förlegad historia för gamla bildrör och usel bandbredd.
Jag tror att allt kommer att vara progressivt snart. Allt.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-31 17:11

Inte svar på din fråga utan en ny fråga. Under veckoslutet var jag i Tyskland. Hade lånat med mig en Panasonic något -120. Kameran ska vara utrustad med Optisk Bild Stabilisator. Jag lyckades aldrig komma fram till hur den aktiveras?

Under min research för videokamera har jag lärt mig att Panasonic är det märke som har den nämnda optiska bildstabilisatorn rätt långt ner i pris. Canon och Samsung använder en elektronisk.

"Båda kamerorna är utrustade med USB-portar för anslutning och överföring av det inspelade materialet till datorer" står det i artikeln som det länkas till. Trist!!!
Och där har Sony nästan alltid en fördel - dom stöder Firewire för snabb överföring och styrning.
Förresten undrar jag om inte den där kameran liksom Sonys nya "prosumer"-kameror spelar in med AVCHD-komprimering, ett fomat som jag inte tror att särskilt många redigeringsprogram klarar än.

Ursprungligen av Larsal:

"Båda kamerorna är utrustade med USB-portar för anslutning och överföring av det inspelade materialet till datorer" står det i artikeln som det länkas till. Trist!!!
Och där har Sony nästan alltid en fördel - dom stöder Firewire för snabb överföring och styrning.
Förresten undrar jag om inte den där kameran liksom Sonys nya "prosumer"-kameror spelar in med AVCHD-komprimering, ett fomat som jag inte tror att särskilt många redigeringsprogram klarar än.

jag tycker hela finessen är att jag kan visst det använda firewire. med en kort läsare. att ta data direkt från kameran tror inte jag är så vanligt på en vanlig kamera just pga av att man kan ta ut kortet och sätta det i en kort läsare,det spar dessutom batteri och binder inte upp kameran i onödan. Nu kommer det att var tillvägagångs sättet även med en videokamera. Inget mer sitta och vänta på realtids inmatning. Jag hoppas mycket på panasonic SD-1 uppföljaren helt enkelt en andra generation,den har dessutom bättre antiskak system än den tidigare versionen. Mycket bra bild kan man tänka sig. Mycket intressant att se om sony och canon svarar snabbt eller har blivit överraskade.

http://www.simplydv.co.uk/newsitems/panasonic_hdc-sd5-sx5_news.html

Vill egentligen inte gnälla, men jag tycker det fortfarande finns två stora invändningar, kanske tre.
1. Det finns idag inga redigeringar för Mac som kan hantera AVCHD.
2. Kortläsare med Firewire, ja men tydligen inte de som Panasonic gör till den kameran, för i deras presentation står det att man måste köra Windows för att kunna läsa korten!
3. Ingen ingång för mik. En trist sjuka som alla Videokameratillverkare verkar ha drabbats av. Nu får man hosta upp 25.000 spänn för att få en kamera med den möjligheten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 16:23

Kan säga att om priset stämmer som det står i annonsen så köper jag helt klart en i USA när jag är där nästa gång. (synd att man kom hem därifrån för en vecka sen bara)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-02 11:24

Kan inte tänka mig att det inte skall funka på mac... men så har man ju blivit "lurad" förut också av dessa inrutade företag som bara stödjer M$.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-02 11:46

FCP fixar AVCHD. Panasonic och Apple har sedan en ganska lång tid ett ingående sammarbete. Skulle bli förvånad om en Panasonic inte lirade med Mac. Mycket förvånad.

Ursprungligen av mjg:

FCP fixar AVCHD. Panasonic och Apple har sedan en ganska lång tid ett ingående sammarbete. Skulle bli förvånad om en Panasonic inte lirade med Mac. Mycket förvånad.

Skulle inte deras Flaggskepp på konsument sidan stödja macen så skjuter de sig ifoten. have förtröstan att de som skrivit web side specen menar för windows. USB mass storage är inget man bara hittar på, det är en standard som om den följs så kommer det att funka oavsett plattform. Jag skulle kunna sätta pengar på att det kommer att funka med mac, och jag spelar inte om pengar som princip..

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-02 20:05

AVCHD är ju faktiskt en mpeg4-variant, så snart har alla Apples apps stöd. Men kom ihåg: Det är en mycket hård och komplex komprimering och kräver sin burk - en MacPro med massor av gigaherz och kärnor är att rekomendera för att få flyt.

Ursprungligen av mjg:

AVCHD är ju faktiskt en mpeg4-variant, så snart har alla Apples apps stöd. Men kom ihåg: Det är en mycket hård och komplex komprimering och kräver sin burk - en MacPro med massor av gigaherz och kärnor är att rekomendera för att få flyt.

personligen så tror jag mer på att man verkligen optimerar mjukvaran. Leopard som kommer snart tar nog hand om en hel del hastighets bekymmer som man skulle få som hobby användare på typ en Imac intel duo. Inte oroad för att jag skall behöva byta upp mig pga av att jag köper avchd baserad kamera. Men under G5? ja då gör man nog klokt i att fortsätta med DV. Ett köp av en avchd kamera är ju ett lysande tillfälle att byta upp sig tilll leopard och ny maskin, marknads planerare vet minsann till att göra vissa kvartal tuffa för plånboken

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-02 20:45
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

personligen så tror jag mer på att man verkligen optimerar mjukvaran. Leopard som kommer snart tar nog hand om en hel del hastighets bekymmer som man skulle få som hobby användare på typ en Imac intel duo. Inte oroad för att jag skall behöva byta upp mig pga av att jag köper avchd baserad kamera. Men under G5? ja då gör man nog klokt i att fortsätta med DV. Ett köp av en avchd kamera är ju ett lysande tillfälle att byta upp sig tilll leopard och ny maskin, marknads planerare vet minsann till att göra vissa kvartal tuffa för plånboken

Jag hoppas du har rätt, men jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som att "man verkligen optimerar mjukvaran". Min erfarenhet säger mig att när det gäller att packa upp superkomplexa (läs: advanced mpeg4) videokompressioner så har inte mjukvara så mycket att komma med. Det är därför en del tömmer stora börsen för dedikerade hårdvarudecoders.
Själv skulle jag packa upp allt under natten till ett annat finemangformat - även om det slukar terrabite...som ändå är billigt. Sen klippa i detta format.

1
Bevaka tråden