Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webserver-/databaslösning under OS X

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var går gränsen för när man ska gå över från exempelvis FileMaker/Lasso till MySQL/PHP för att servera databasdrivna webbsidor?
Nu har ju FileMaker kommit i version 5.5 som sägs stödja preemtive multitasking. Innebär det att FileMaker är ett alternativ för stora lösningar?

• Medlem
  • International user
  • 2001-05-15 10:29

Det kommer krävas mycket mer än en carbonisering av FileMaker för att det ska ge sig i kast med MySQL.

Lasso är svårt att jämföra med PHP, men PHP är den klart kraftfullare.

jag tror att även för en tid framöver så kommer FileMaker och Lasso vara en ok lösning för en mindre site, medans PHP och MySQL är bra för siter upp till ganska stora.

Microsoft SQL Server 2000?

Bra databasplattform som är branschstandard.

Var lär man sig PHP bäst? Har sett att det finns en massa litteratur och webbplatser men har inte tid att gå igenom allt.
Någon som kan rekommendera något?

Det finns ett gäng siter med PHP "skolor". Det är en site som jag speciellt kan rekommendera (det var där jag började) är denna:
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/programming/php/index.html

Denna del är det som verkligen fick mig att komma igång:
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/programming/php/tutorials/tutorial4.html

PHP Rockar. Slår allt i hastighet. Enkelt att utveckla i. Kraftfullt.
Just nu har jag precis byggt ett stort projekt i PHP, Objekt Orienterat. PHP Fixar allt.

[ 15 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Mattias H ]

[ 15 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Mattias H ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Var lär man sig PHP bäst? Har sett att det finns en massa litteratur och webbplatser men har inte tid att gå igenom allt.
Någon som kan rekommendera något?

Jag håller som bäst på med att lära mig combon MySQL/PHP. Det finns mycket information på nätet men det jag vill rekommendera är en bok:

PHP and MySQL Web Development
Luke Welling, Laura Thomson

Finns hos bland annat Akademibokhandeln. Denna bok är outstanding. Man visar exempel från verkliga livet och inte en massa konstga påhittade kodsnuttar som i de flesta andra böcker. Dessutom så brukar det vara standard att halva boken är referencematerial. Information som får från manualen på php.net. Så är inte fallet med denna boken. 800 feta sidor som verkligen innehåller matnyttig information.

Tack för bra tips.

Har nu hört att MySQL har vissa begränsningar och att exempelvis Oracle är en "bättre" lösning.
Vilka är begränsningarna? När passar Oracle bättre?

Haha... Oracle! Det kostar STORA pengar att köra Oracle databaser.

Om jag skjuter ifrån höften så tror jag att en Oracle databas till t ex MacNytt skulle kosta en kvarts miljon

tror tyvärr inte jag överdriver....

Vi kör Oracle på våran site. Först utvecklade vi dock strukturen i MySQL och importerade den till Oracle. Kraftfull, säker och dyr, Men vi har också ett stort system med över hundra tabeller och då är driftsäkerheten viktig. MySQL skulle säkert klara av samma storlek på en databas men troligen med sämre prestanda. Delar av siten använder dock MySQL men tyvärr har vi haft ett par krascher.

Nu, inför vår relaunch satsar vi på Solaris, Apache, Oracle och PHP. Blir en spännande utvecklingsperiod de kommande månaderna.

[ 30 Maj 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Martin skrev:

Citat:

Haha... Oracle! Det kostar STORA pengar att köra Oracle databaser.

Om jag skjuter ifrån höften så tror jag att en Oracle databas till t ex MacNytt skulle kosta en kvarts miljon

tror tyvärr inte jag överdriver....

Ja, ja jag vet att den är dyr, men vad kan Oracle som inte MySQL klarar förutom större databaser/belastning?
Jag hörde exempelvis något om att MySQL är ytterst sparsam med felmeddelanden vilket gör det svårt att felsöka när man utvecklar. Finns annat?

/Peter

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Microsoft SQL Server 2000?
Bra databasplattform som är branschstandard.

Den är långt ifrån branschstandard. MS vill få oss att tro det. Detta är möjligen nästan sant i Sverige.

Men när det kommer till att ha en databas som klarar allt. Belastning säkerhet driftsäkerhet etc etc så blir det Oracle.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Martin skrev:
Ja, ja jag vet att den är dyr, men vad kan Oracle som inte MySQL klarar förutom större databaser/belastning?
Jag hörde exempelvis något om att MySQL är ytterst sparsam med felmeddelanden vilket gör det svårt att felsöka när man utvecklar. Finns annat?

mySQL har inte en fullt utvecklat SQL. mySQL saknar vissa fundementala saker som "riktiga" databaser har. Transaktioner, kommer inte ihåg vad det heter men att ha möjligheten att låsa tabeller när man skriver till dem.
Så mySQL saknar en del det gör den men den är fortfarande en riktigt bra databas.

Det är svårt att säga vad Oracle har. Är du seriöst intresserad så ring Oracle. Ring dit ändå de berättar gärna vad den kan.
En sak jag vet direkt är att den är läskigt snabb. Jag vet till och med köpare som blev avrådd att köpa Oracle på grund av att han skulle ha för lite information i databasen!

Man kan köpa licenser för oracles sql-server antingen för en viss server eller per användare. Per användare kostade det runt 1600 per person ex. moms och per server så beror det på serverns prestanda. Tex. en 933 MHz P3 skulle kostat runt 160000 ex. moms fast då kan du ha hur många klienter som helst (du får, men servern klarar ju självklart bara en viss mängd klienter).

Angående MySQL vs. Oracle så finns det ganska stora skillnader. En grundläggande funktion som inte finns i MySQL är subselects som är otroligt användbara. Som de säger i MySQL dokumentationen så kan man ibland skriva om frågorna men ofta så går det inte utan subselects något som gör att man i vissa fall får generera queries i php baserat på resultatet från en annan query något som är både långsamt, fult och tråkigt att göra.

Du kan läsa mer om MySQL och hur standardkompatibelt det är på denna sida:
http://www.mysql.com/doc/C/o/Compatibility.html

Men kom ihåg att många databaser stödjer mycket mer än bara standard-sql. Oracle har antagligen massor av bra funktionalitet som inte finns i sql-standarden osv. Du låser dig iofs vid en viss databas om du använder sådana funktioner men de kan vara tämligen bekväma. I fallet sql verkar det som om standard-kommitén är hopplöst efter företagen istället för tvärtom.

Som sagt, vi använder Oracle 8i, varför vi bytte från MySQk vet nog bara min chef, som var väldigt tänd på Oracle.

Det är en superbra databas, om man heter Nordbanken, Ebay, Amazon eller liknande. För en småföretagare är Oracle overkill och bortkastade pengar. Där räcker MySQl mer än väl till.

Jag vet inte till vad du vill använda databasen till. Privat? Till den egna firman? webbshop? Jätteportal? Rätta munnen efter magen skulle jag säga. Tyvärr kan jag inte säga när du ska överge Filemaker för MySQL. Delar av Apple.com använder FM men inte i shopsektionen tror jag.

Men väljer du att gå över till MySQL så räcker det ett bra tag framöver.

1
Bevaka tråden