Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av storlek på Quicktimefilm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jobbar i Imovie och ska göra filmer på ca 3 minuter och lägga upp på Youtube. Orginalet på Imovie har bra kvallite men när jag gör om den till quicktime eller avi fil så blir bilden som mosaik. Storleken på filen blir ca 40 MB. Går ju högst att lägga upp filer om 100 MB på Youtube. Vad ska man ta sig till. Vilka inställningar ska man göra osv?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-03 10:53

Nu kan jag inget om youtube alls men vilka format stödjer "dom"?
Skulle de stödja divx så kan du ladda ner divx converter som mer eller mindre är ett dra släppa program. Jag har testat det lite på en pc för ett par år sen och det funka hur bra som helst. Annars skulle jag rekommendera Episode eller nån annan telestream produkt som kodar till wmv. Vad har man för export möjligheter i imovie?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-03 13:14

Jag brukar exportera mina filmer med dessa inställningar:

Export: "Film till MPEG4"
Filformat: MP4
Videoformat: h.264
Datahastighet: 1280 kbps (du kan höja eller sänka detta beroende på kvalitetskrav)
Bildstorlek: 640*360 (för bredbild)/480*360 eller 640*480 (för 4:3)
Bildfrekvens: 25 fps
Nyckelruta: Automatiskt

I iMovie väljer du alltså Dela > QuickTime och sedan Komprimera filmen för: Expertinställningar. Då får du skriva in allt ovan.

Med dessa inställningar får filmen bra kvalitet. Jag är inte säker på om YouTube kan läsa filerna, men jag har för mig att Google Video kunde det, så varför inte.

DivX ska inte behövas. H.264 ger faktiskt ännu bättre kvalitet, med ännu mindre filer.

Klippt från YouTube supportsida:

We recommend the following settings:

* MPEG4 (Divx, Xvid) format
* 320x240 resolution
* MP3 audio
* 30 frames per second

Resizing your video to these specifications before uploading will help your videos look better on YouTube.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 12:54
Ursprungligen av Pär Svensson:

Klippt från YouTube supportsida:

We recommend the following settings:

* MPEG4 (Divx, Xvid) format
* 320x240 resolution
* MP3 audio
* 30 frames per second

Resizing your video to these specifications before uploading will help your videos look better on YouTube.

Fast ska man exportera till 30 fps om man utgår ifrån PAL 25 fps?

Ursprungligen av Rajje:

Fast ska man exportera till 30 fps om man utgår ifrån PAL 25 fps?

Har du spelat in i 25 fps ska du exportera i 25 fps. 30 fps gäller mer i Amerikat....

Jag gör följande när det ska på youtube: Expertinställningar när man ska exportera, väljer MPEG4 på en 320x240 eller 352x288 på 25fps(eftersom det är PAL-material) och ca 800kb/s, väljer någorlunda bra bithastighet på ljudet (128 eller 160kb/s) och exporterar! Det borde ge en relativt liten fil.

Annars kan man först exportera i högsta möjliga bildkvalitet (DV) och sedan dra den igenom iSquint eller FFMpegX och exportera, dem skapar nog mindre filer med samma kvalitet.

Med tanke på att YouTube håller på att att konvertera om alla sina filmer till 640x480 är det väl lämpligt att inte gå under denna storlek?

För bäst kvalitet på YouTube gör man på följande sätt.
320 x 240 Flash7 blir det i slutändan på YouTube.
Bästa kvalitet med låg datarate får du med H.264 kodning.
H.264 video 2000 kbits/s
320 x 240 deinterlaced eller använd bara 1 fält
Mono ljud AAC 64 kbit/s
Ovanstående klarar 6 min 15 s lång film. Längre film får du räkna baklänges så den inte blir större än 100 MB.

Tack som fan för all hjälp. Nu har jag lite att testa mig fram på.

Gå inte under 640x480 i upplösning som sagt

Bildspel

Har åtagit mig att göra ett bildspel som ska visas på 50 tums plattvskärm. Kan någon tipsa hur jag enklast gör detta? Jag har en Imac (mac os x 10.4.10). Överkurs: någon som vet viilken upplösning bilder bör ha i detta format?

1
Bevaka tråden