Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99:s iPhone muppar sig ordentligt

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sedan i tisdags haft 99:s iPhone hos mig och från början var det en ytterst trevlig bekantskap, men sen uppstod de problem som Martin redan rapporterat om, fast ännu värre. Det är lättast att visa med en video:

http://www.youtube.com/watch?v=cRPeEgMLKMI

Typiskt eftersom jag ikväll ska visa upp den för lite 99mac-folk här i Umeå...

Finns det inget man kan göra eller måste den in på service?
Köra den nya uppdateringen på den kanske?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Köra den nya uppdateringen på den kanske?

Gjorde det redan igår natt, hjälpte inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 16:54

Men den är väl trasig bara? Smuts ivägen för sensorerna eller dylikt?

Ursprungligen av ivar:

Men den är väl trasig bara? Smuts ivägen för sensorerna eller dylikt?

Det är inte riktigt så enkelt, för telefonen är väldigt tät kring den knappen. Och den kan fungera bra i timmar innan den börjar uppföra sig udda. Smuts som kommer och går verkar inte så troligt.

Martin har återställt mjukvaran på den och gjort det mesta man kan göra. Jag misstänker att det är hårdvarufel - det lutar åt att sleepknappen fastnat på något sätt.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Martin har återställt mjukvaran på den och gjort det mesta man kan göra. Jag misstänker att det är hårdvarufel - det lutar åt att sleepknappen fastnat på något sätt.

Ja, jag har också gjort en total återställning av mjukvaran utan påverkan. Så hårdvarufel verkar troligast. Det skumma är hur det kommer och gå. Vi spekulerade ikväll på MacPuben i att den blev sämre när den blev varm, för från början fungerade den bra, men när alla lekt med den ett tag blev den muppig igen. Nu har den legat och slagit på sig konstant sedan jag kom hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-01 17:04

Luft-på-burk kanske? Blåsa den ren alltså... har "räddat" många handhållna apparater för mig.

OBS! Absolut INTE på högtalare eller mikrofonen.

Jag börjar på allvar tro att det är en värmegrej. När jag kom hem med telefonen var den helt urflippad. Nu när den fått "lugna ner sig" och svalna så fungerar den bra igen.

Hmm, det kanske var förhastat, det tog inte lång tid eller mycket värme innan den började bete sig muppigt igen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-03 08:40

"Muppigt" ?

Hehe, ja muppigt är väl ett utmärkt ord för att beskriva något som strular.

Ursprungligen av star-affinity:

Hehe, ja muppigt är väl ett utmärkt ord för att beskriva något som strular.

Precis! Det är inte ens jag som uppfunnit det, en snabb googling ger flera tusen svar. Helt klart en muppig telefon!

den iphonen har det väll varit problem med Sleep/wake knappen sedan ni fick den ... med all säkerhet är den trasig och fastnar i "tryck" läge hela tiden vilket resulterar i att systememt får sleep/wake signal konstant vilket resulterar i att sleep/wake displayen kommer fram ...

tråkigt att säga men nog bara att skicka tillbaka

Ursprungligen av Tussen69:

den iphonen har det väll varit problem med Sleep/wake knappen sedan ni fick den ... med all säkerhet är den trasig och fastnar i "tryck" läge hela tiden vilket resulterar i att systememt får sleep/wake signal konstant vilket resulterar i att sleep/wake displayen kommer fram ...

tråkigt att säga men nog bara att skicka tillbaka

Mm, jag tror din analys är rätt. Det konstiga är att den alls fungerar ibland. Under vår macpub fungerade den bra i mer än en timme faktiskt, trots drägglande umebor

Jag tittade lite på iFixit guide för att ta isär en iPhone, men jag tror jag avstår att försöka det. Risken är ju ändå att nån komponent är paj och då är det kört hursomhelst.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-03 13:43

Tippar på ett typiskt SBS fel!

Adrian B: Har ni Umeåbor förstört iPhone för oss Sundsvallsbor, det vore så typsikt!

Ha ha, skämt åsido... vi får ha med oss en frysbox och kör telefonen via den.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Adrian B: Har ni Umeåbor förstört iPhone för oss Sundsvallsbor, det vore så typsikt!

Som tur är hade Martin redan avslöjat problemen innan han skickade upp den, så jag tvår mina händer

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Ha ha, skämt åsido... vi får ha med oss en frysbox och kör telefonen via den.

Vi hade macgudarna på vår sida, hoppas den fungerar hyfsat hos er också. Har fortfarande inte lyckats hitta en gemensam nämnare för när den fungerar. Varje gång jag tror jag kommit på det så visar det sig inte stämma.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-03 16:03

Oj, min mors mobil betedde sig så ett tag. Det var fukt eller regn som kortslutit On/Off-knappen tydligen. Tänk om det är en liknande fuktskada på den? Någon som vet hur bra iPhone tål vatten? Den är väl inte vattentät?

Ursprungligen av Washer:

Oj, min mors mobil betedde sig så ett tag. Det var fukt eller regn som kortslutit On/Off-knappen tydligen. Tänk om det är en liknande fuktskada på den? Någon som vet hur bra iPhone tål vatten? Den är väl inte vattentät?

Kan nog stämma.
När Björnström fick klämma på iPhone så var det med samma nervositet som första gången man fick hålla en tjej i handen, vilket resulterade i kopiösa mängder handsvett och ledde till att mobilen blev fuktskadad.

Senast redigerat 2007-08-03 16:40
Ursprungligen av mendezzz:

Kan nog stämma.
När Björnström fick klämma på iPhone så var det med samma nervositet som första gången man fick hålla en tjej i handen, vilket resulterade i kopiösa mängder handsvett och ledde till att mobilen blev fuktskadad.

Aha, så det är därför!

http://www.youtube.com/watch?v=c3lMQ1PrnAQ&NR=1 (om att skrolla fram namnen till de man ska ringa)
Jag gillade den här.
Han har fett rätt faktiskt!
men en miss är inte tillräckligt, och givetvis löses det smidigt med en mjukvaruuppdatering

1
Bevaka tråden