Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ASP - Application Server Plattform

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er allihop! Första innlägget här för mig... och vi börjar med en rivstart!

Har fått i uppgift att plocka fram / Köpa en ASP lösning och detta skall ske så snabbt som möjligt! :rolleyes:

Lösningen skall från början innehålla;
Ordbehandling
Kalkylark
Databas
Skall vara mycket skalbar, klara extremt högbelastning (bandbredd inga problem)
Skall helst gå att köra på OS X Server

(Eftersom jag är ett totalt päron på det här området så får ni ursäkta om jag inte ställer frågan på rätt sätt.......)

Tacksam för alla svar och tips jag någonsin kan få....

Vänligen
Bjarne Varöystrand aka Black_Skorpio

Netboot-funktionen som är inbyggd i OS X Server måste väl på sätt och vis betraktas som en ASP? Det förutsätter dock att du har moderna maskiner (iMac rev A --> ) och att du har ett rackarns snabbt nätverk. Men det är ju nödvändigt hur som helst om du ska till och ASP:a.

Som jag förstått det är hela vitsen med ASP att programmen finns på en server och att alla arbetsstationer är tunna klienter. Med Netboot är klienterna extremt tunna. Men om du ringer Microsoft och frågar får du nog ett helt annat svar...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pegges:
Netboot-funktionen som är inbyggd i OS X Server måste väl på sätt och vis betraktas som en ASP? Det förutsätter dock att du har moderna maskiner (iMac rev A --> ) och att du har ett rackarns snabbt nätverk. Men det är ju nödvändigt hur som helst om du ska till och ASP:a.

Som jag förstått det är hela vitsen med ASP att programmen finns på en server och att alla arbetsstationer är tunna klienter. Med Netboot är klienterna extremt tunna. Men om du ringer Microsoft och frågar får du nog ett helt annat svar...

Jo det kan den visserligen, om man endast sitter med macar i andra änden. Men tanken med en ASP lösning är ju att man skall kunna använda programmet oavsett vilken plattform man sitter på som användare, och ovasett om du sitter i ett nätverk eller kopplar upp dig via ISDN, ADSL eller till och med modem (är det någon som använder det idag?). Du skall alltså kunna "abbonera" på en programvara, som du skall kunna komma åt varsom helst ifrån och göra vad du nu vill göra.... (fan jag har hela idén i huvet men får inte ner den på "pappret"...)

Jag vet att pyttemjuk har en lösning på gång, men är rädd att den som de flesta lösningar från dem endast kommer gå att köra på deras egna servrar, och att den kommer vara svindyr.....

• Oregistrerad
  • 2001-06-09 22:00

Vet inte om jag förstått ditt behov riktigt. Men SUN har en lösning där du med terminaler och kort kan flytta runt ditt arbete oavsett plats och maskin (allt är java baserat) Detta fungerar ruggigt bra (har det på kontoret). Men som du själv sa om MS så är nog de flesta av dessa lösningar svindyra även så SUN. Vad som låter svårt är att få ihop

Citat:

man skall kunna använda programmet oavsett vilken plattform man sitter på som användare

med OS X server. Iofs så har ju OS X fullt java. Men finns ASP lösningen? Kan en server side java apps vara lösningen?
Lite länkar att spana in. Vet inte om det är det du tänkt dig, men det skadar inte att ta en titt

http://www.apple.com/education/hed/aua0202/georgia/
http://www.allaire.com/solutions/asp/index.cfm

[ 09 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

[ 09 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

[ 11 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: glemme ]

Hmmm... på jobbet körs en Tarantellalösning till ett par hundra Linuxburkar. Du kan ju kolla in det också. Jag vet dock inte i vilken utsträckning det förutsätter Windowslicenser in absurdum. Klienten körs i alla fall på Linux. Borde fungera minst lika bra på OS X eftersom det är java.

http://www.tarantella.com/

Tack till er allihop för den hjälp jag har fått, tack vare era tips så hittade jag vad jag tror kan vara lösningen på mitt problem....

SUN har ett system under uppbyggnad som kallas "Webtop" och är helt JAVA baserat och bygger på deras "Office" paket..... Skall gå att köra på "alla" UNIX dialekter.... Så förhoppningsvis..... :rolleyes:

1
Bevaka tråden