Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra skyddad webbsida?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
i AppleShare IP kunde jag enkelt göra ett intranät genom att i webbmappen skapa en mapp och ändra dess rättigheter för den grupp som skulle komma åt den. Resultatet var att en webbläsare som pekades dit visar inloggningsdialog. Detta prövade jag nyss i OSXServer, vilket förstås inte funkade. Webbläsaren säger "Forbidden
You don´t have permission to access /intranet/blabla.html on this server".
Varför blir det så? Hur kan jag enklast lösenordsskydda webbsidor i OSXServer. Helst en mapp så att allt som läggs däri berörs.
Tacksam för förslag.
/åz

Starta "Server Settings" och anslut till din server. Klicka på fliken "Internet" sedan väljer du "Configure Web Service". Sedan klickar du på fliken "Sites" och efter det väljer du en site i listan och dubbelklickar på den.

Klicka sedan på fliken "Access" och där klickar du på "Add" och sedan pekar du på den mapp du vill skall vara skyddad. Sedan kryssar du för om får se innehållet "Access everyone", kanske i ditt fall skall vara av. Sedan drar du och släpper användare/grupper från programmet "Workgroup Manager" (där du administerar användare).

Avsluta och starta om webservicen om programmet ber dig göra det.

Du kan behöva avsluta och starta din webbläsare igen för att den skall glömma bort eventuella användarnamn/lösenord du har använt. Det är en vanlig felkälla när man testar access-rättigheter.

Lycka till!

/Ola

En annan variant är att titta på htaccess. Det funkar väl på vilken Apacheserver som helst?

htaccess är vad jag vet den fil som Server Settings pillar på för att åstadkomma det jag beskrev. Men jag kan ha fel. Så visst kan man göra allt i terminalen, konfa i textfiler och annat kul, men vem har tid med det om det finns ett GUI?

Vad är .htaccess?
http://www.javascriptkit.com/howto/htaccess.shtml
http://apache-server.com/tutorials/ATusing-htaccess.html

/Ola

[ 11. februari 2003, 20:27: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Citat:

citera: htaccess är vad jag vet den fil som Server Settings pillar på för att åstadkomma det jag beskrev. Men jag kan ha fel. Så visst kan man göra allt i terminalen, konfa i textfiler och annat kul, men vem har tid med det om det finns ett GUI?

.htaccess är inte den fil som används av Server settings. Däremot så har Apple implementerat en eget sätt att autentisera mot Directory Services eller användare i Workgroup Manager.

Om man inte vill ha externa användare upplagda i Workgroup manager med alla rättigheter och så vidare de får där så använd .htacess istället.

1
Bevaka tråden