Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känner inget sug efter leoparden

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-05 14:51
Ursprungligen av Adrian B:

Det är lite kul att läsa ditt inlägg för oftast blir vi anklagade för att okritiskt hylla macen och Apple och Steve Jobs. Folk som snackar skit om 99mac på andra ställen brukar gärna hävda det. Och här var vi en tråd där folk är så kritiska att en kommande switcher blir orolig

Du behöver inte vara orolig, de som klagar i den här tråden är nöjda, men samtidigt kritiska macanvändare som vill att något bra blir ännu bättre. Och läser man mellan raderna kan man se att många tycker 10.4 (Tiger) är så bra att Leopard inte lockar så mycket.

Ja, man är ju van vid att "Macbögar" är på tok för partiska. Känns skönt att 99.se har vettiga medlemmar !;)

Jag är som sagt helt ny när det gäller Mac och jag skäms extremt mycket över att jag inte läst reglerna för detta forum. :"> Jag sitter säkert och postar i fel tråd just nu. Nåväl, ursäkta, ni får tillrättavisa mig.

En nybörjarfråga; Kommer det en ny MacBook i samband med Leopard? Har inte Apple det som policy?

Ursprungligen av Bjork:

En nybörjarfråga; Kommer det en ny MacBook i samband med Leopard? Har inte Apple det som policy?

Nej. MacBook är rätt ny. Det kommer att ta rätt lång tid innan MacBook uppdateras.

http://buyersguide.macrumors.com/

Ursprungligen av Tjarven:

Mac Pro 2.66 med 3GB minne.
Os X tiger är seg som sirap så är det bara om man jämför med Windows. Att köra Windows genom paralells med Mac Pro är gryyymmm snabbt i jämförelse.

Håller inte med.
Visst kan XP nog vara lite snärtigare på en del ställen—det har ju också väldigt enkel grafik jämfört med OS X—men att säga att OS X är segt som sirap är verkligen att ta i.

Jobbar själv med en MacBook Pro 2,3 GHz med 2 GB minne. Har ofta runt 20 program igång och det fräser på riktigt bra i Tigern. Har testat lite Windows Vista på den också och det kändes inte direkt snabbare överlag. Du kanske har en mupp i din dator?

Vi har även köpt in 15 Mac Pro 2,66 GHz med 5 GB minne. Det går som ett skott på dom.
Men klart det kan bli bättre. Hoppas på Leoparden!

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-11 10:12
Ursprungligen av star-affinity:

Håller inte med.
Visst kan XP nog vara lite snärtigare på en del ställen—det har ju också väldigt enkel grafik jämfört med OS X—men att säga att OS X är segt som sirap är verkligen att ta i.

Jobbar själv med en MacBook Pro 2,3 GHz med 2 GB minne. Har ofta runt 20 program igång och det fräser på riktigt bra i Tigern. Har testat lite Windows Vista på den också och det kändes inte direkt snabbare överlag. Du kanske har en mupp i din dator?

Vi har även köpt in 15 Mac Pro 2,66 GHz med 5 GB minne. Det går som ett skott på dom.
Men klart det kan bli bättre. Hoppas på Leoparden!

Mupp i datorn tror jag inte jag har Att ha 20 program igång var inte det jag menade utan responsen, tiden att öppna program mm.
Ett test är att jämföra den tiden det tar att öppna kontrollpanelen under windows mot systeminställningar.
Klickar jag på sysinställ så ska ikonen hoppa i docken först innan fönstret öppnas? Kontrolpanelen kommer direkt.
Det mesta har snabbare laddtid i Win, kanske pga mindre data som ska läsas in jag vet inte.
Kan helt enkelt vara så att programen är större under OS X vilket jag börjar tro håddisken sätter gränsen.

• Oregistrerad
  • 2007-08-08 13:45
Ursprungligen av Tjarven:

Mac Pro 2.66 med 3GB minne.
Os X tiger är seg som sirap så är det bara om man jämför med Windows. Att köra Windows genom paralells med Mac Pro är gryyymmm snabbt i jämförelse.
Samma känsla finns i flertalet Linux distar. Troligen har det göra med att fönsterhanteringen inte ligger i kärnan direkt som på Windows.

När du säger betydligt bättre så hajar jag till och känner en lättnad faktiskt. Väntar ivrigt och ska läsa lite mer ingående vad andra säger.

Microsoft har, precis som många andra os tillverkade haft svårt för att bestämma sig vad som ligger i kärnan eller inte.. Windows XP's kärna är runt 4Mbyte stor så något plats finns nog inte där....

Ni som testat Leopard:. Har de även fått bort badbollen i Finder som dyker upp när man väljer en enhet (exempelvis DVD) som gått i vila?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Ni som testat Leopard:. Har de även fått bort badbollen i Finder som dyker upp när man väljer en enhet (exempelvis DVD) som gått i vila?

Vad jag märkt är det mindre badbollar än tidigare.
Tycker även att Dashboard är betydligt snabbare än vad jag hade i Tiger.

Dessutom efter lite testande verkar Leopard minnas minna inställningar för fönster.

Nej man vet aldrig när det kommer nya macmodeller.
Någon annan kanske kan posta sidan som kollar cyklarna på när det "ska" komma nya modeller?
Har den inte i huvudet. Dock så är det vääldigt mycket rykten om en ny iMac nu.
Ingen fara alla är nya någon gång jag har inte varit medlem vidare länge heller

Ursprungligen av bisebusen:

Nej man vet aldrig när det kommer nya macmodeller.
Någon annan kanske kan posta sidan som kollar cyklarna på när det "ska" komma nya modeller?
Har den inte i huvudet. Dock så är det vääldigt mycket rykten om en ny iMac nu.
Ingen fara alla är nya någon gång jag har inte varit medlem vidare länge heller

http://buyersguide.macrumors.com/

Varsågod.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-05 20:48

Bjork:
Jag har varit pc/win-andvändare sen 97-98. Fick min första mac för knappt 1 vecka sedan och jag är så nöjd så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Fattar inte varför jag inte switchat tidigare..

ONT:
Går det att ändra så Leopard ser ut som Tiger?
Tycker det ser riktigt billigt ut med transparent list där uppe. Dockan likaså..

/Andreas

Menyraden ska det tydligen gå att ändra med något litet program. Docken vet jag dock (ehe) inte hur det är med. Om inte annat så lär det säkerligen komme något litet program som gör den bakgrunden osynlig, likt det finns till Tiger.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-05 21:03

På tal om menyraden i Leopard så sa ju Steve att den kommer att anpassa sig efter bilden. Beror alltså helt på vad det blir för balgrundbild ni väljer.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-05 22:50

Apple har ingen policy angående släpp av nya datorer eller uppgraderingar vid release av nya operativsystem.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-06 00:05

Tack för alla svar! Detta är ett MYCKET bra forum. Jag älskar er redan!

Hde äran att få testa på Leopard idag. Jag måste säga att det ser mycket bättra ut i verkligheten än vad det gör på bilder. Gillar dock fortfarande inte docken.

Väldigt trevlig system.

Ni som testar betan, är Leopard något så när stabilt? Mycket buggar fortfarande?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 08:42
Ursprungligen av rikard.agren:

Ni som testar betan, är Leopard något så när stabilt? Mycket buggar fortfarande?

närå nu börjar det lösa sig

Bevaka tråden