Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Western Digital 250 GB vs. Hitachi 200 GB

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Rossifumi:

Den kabeln till tangentbordet och styrplattan du lät sitta är bara en klickkontakt. Jag gjorde som dig första gången och lät den sitta men den är bara att lossa rätt upp och sätta tillbaka igen när man är klar.

Ah, ok. Jag började ta loss tejpen, men rev den sönder den svarta skumgummiliknande ytan, så jag slutade (antar att jag skulle ha bara lossat tejpen från kretskortet, men låtit den vara kvar på kontakten).

Ursprungligen av Rossifumi:

Hur upplever du ljudnivån på disken?
Jag tycker min låter mer än min tidigare Seagate (standarddisken).

Ja, den låter mer, för originaldisken var otroligt tyst. Men den är ändå hyfsat tyst tycker jag. I min senaste iBook satte jag in en Seagate 160 GB och jag tror den låter mer än den här WD-disken.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ok. Jag började ta loss tejpen, men rev den sönder den svarta skumgummiliknande ytan, så jag slutade (antar att jag skulle ha bara lossat tejpen från kretskortet, men låtit den vara kvar på kontakten).

Japp, tejpen kvar på kontakten och bara lyfta bort den ifrån kretskortet.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, den låter mer, för originaldisken var otroligt tyst. Men den är ändå hyfsat tyst tycker jag. I min senaste iBook satte jag in en Seagate 160 GB och jag tror den låter mer än den här WD-disken.

Okej, bra att inte bara min låter lite mer. Blev rädd att min kanske var defekt eller så. Har alltid oflyt med sakerna

Mvh,

Toms Hardware har testat Samsungs 250-giggare och den får riktigt bra kritik med bättre prestanda och längre energiförbrukning än WD:s motsvarande disk (WD:n är inte dålig, men Samsung är snäppet vassare):

Enthusiast 2.5" HDDs: Speed or Capacity?

Kan vara värt att kolla in för den som funderar på en stor disk till sin bärbara.

Ursprungligen av Adrian B:

Toms Hardware har testat Samsungs 250-giggare och den får riktigt bra kritik med bättre prestanda och längre energiförbrukning än WD:s motsvarande disk (WD:n är inte dålig, men Samsung är snäppet vassare):

Enthusiast 2.5" HDDs: Speed or Capacity?

Kan vara värt att kolla in för den som funderar på en stor disk till sin bärbara.

Om vi bortser ifrån att en del firmware inte är Mac-kompatibla då

Ursprungligen av Rossifumi:

Om vi bortser ifrån att en del firmware inte är Mac-kompatibla då

Ah, där ser man, det visste jag inte.

Well, jag kände till Samsungs disk när jag köpte min, men jag kände att WD var ett mera etablerat märke i sammanghanget, så det kändes tryggare.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, där ser man, det visste jag inte.

Well, jag kände till Samsungs disk när jag köpte min, men jag kände att WD var ett mera etablerat märke i sammanghanget, så det kändes tryggare.

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/219711-problem-med-samsung-hm250ji-i-mbp.html

Mvh,

Den tråden hade jag helt missat. Men nu känns det ännu bättre med WD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-04 21:12

Som sagt, det är firmwaren som strular. Har däremot sätt att det finns at man kan ladda ned och bränna en CD-skiva som uppdaterar FW till just Samsung-diskar så det funkar. Självklart hittar jag inte den länken nu...

Ursprungligen av acke:

Som sagt, det är firmwaren som strular. Har däremot sätt att det finns at man kan ladda ned och bränna en CD-skiva som uppdaterar FW till just Samsung-diskar så det funkar. Självklart hittar jag inte den länken nu...

Jo, det kom en uppdatering för inte så länge sedan. Skall finnas på Samsungs internationella sida säger ryktena.

- http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=131&orderNum=1

Mvh,

Jag är intresserad av att veta om datorn blir märkbart varmare med 7200rpm-diskar. Någon som har läst/erfarenhet av detta?

Nej, uppgraderar du till en 7200-varvsdisk behöver du inte vara orolig. Datorerna går ju att konfigurera vid köpet med sådana enheter! Skillnaden är bara att du sätter i disken själv i efterhand - värmen är inga problem.

Att datorn blir marginellt varmare stämmer däremot men knappast att den blir märkbart varmare..

Hej, är sugen på en ny 200-250 gb hårddisk till min MBP.
Ni som köpt WD 250gb 5400 varvs modellen, var har ni köpt den och vad kostade den?

mvh/Magnus

Ursprungligen av mklackenstam:

Ni som köpt WD 250gb 5400 varvs modellen, var har ni köpt den och vad kostade den?

Dustin Home.

Tackar!

Lite länkar

Hej,

Tänker byta disk till en IBM 7K200 imorgon, hittade lite länkar med filmer och bilder med beskrivningar. Någon som har ett tips om hur jag enklast för över mitt nuvarande system till den nya disken? Har ett externt chassi som jag tänkt koppla till datorn för att använda GUIDE under formatering, sedan CarbonCopyCloner. Eller andra tips? Kommer disken som är på 200 Gb att innehålla min nuvarande disk på 160 och få resterande utrymme tillgängligt om jag först formaterar den och sedan använder CCC?

Mvh

Andreas

Filmer:
http://media.macsales.com/highres.html
http://www.youtube.com/watch?v=I_bgDRRN0_w

Bilder/guider:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2119529,00.asp
http://www.extremetech.com/slideshow/0,1206,l=205858&pg=0&s=25682&a=205857,00.asp
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro/Hard-Drive/85/5/

Ursprungligen av drcosmos:

Tänker byta disk till en IBM 7K200 imorgon, hittade lite länkar med filmer och bilder med beskrivningar. Någon som har ett tips om hur jag enklast för över mitt nuvarande system till den nya disken?

Jag skulle installera ett nytt färskt system på den nya disken och under installationsprocessen, när Flyttassistenten frågar om man vill kopiera data från en annan dator eller disk, då ansluter man den gamla disken i ett chassi och låter flyttassistenten dra över all viktig data. Det har fungera bra för mig tidigare och det känns bra med ett nytt rent system.

Jag har använt Superduper när jag flyttat mitt system till ny disk.
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html
Sjukt enkelt och funkar utmärkt.

/Magnus

Ursprungligen av mklackenstam:

Jag har använt Superduper när jag flyttat mitt system till ny disk.
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html
Sjukt enkelt och funkar utmärkt.

/Magnus

Först formaterade jag disken i externt chassi med Guid som val. Körde sedan Carbon Copy Cloner till ett externt usb chassi och skruvade sedan in disken. Har fungerat bra. Då jag har installerat Pararells och annat körde jag vanlig uppdatering till Leopard och än så länge har det fungerat bra. Innan har jag varit PC ägare och formaterat om och installerat från början en gång om året ungefär, kanske testar installera om systemet för att se om det blir snabbare men det är stabilt iallafall.
Det var inga problem att skruva när man läst alla guider samt sett filmerna. Fick lös tangentbordet efter lite ruckande, inga problem eller skador.

Mvh

Andreas

Vill bara bekräfta att det är mycket lättare att byta hårddisk i en Macbook Pro än vad det ser ut att vara. Jag följde guiden på http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2119528,00.asp. Tog totalt en halvtimme ungefär innan allt var klart. Viktigt är att man är försiktig och håller reda på skruvarna man skruvar bort.

Det svåraste var att lossa framkanten på locket med tangentbord och musplatta. Men det gick bra när man fick lirka lite. Sen var det lite knixigt att lirka ur hårddisken ur datorn men tar man det bara lugnt och följer instruktionerna så går det som en dans!

Fint med 250 färska gb jämfört med 80 innan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 00:21

Dags att skaka lite liv i den här tråden.

Planerar att sätta i en bättre hårddisk när jag köper min Macbook Pro. Blir det någon stor prestandaförbättring om man väljer en 7200 RPM disk? Vilket märke rekommenderas generellt till Macbook Pro? Ska vänta till efter Macworld innan jag beställer i hopp om uppdateringar.

Hur är det med garantin när man byter minne och hårddisk själv i en Macbook Pro?

Ursprungligen av odelsteken:

Hur är det med garantin när man byter minne och hårddisk själv i en Macbook Pro?

Minne: Helt ok, tror det följer med instruktioner för hur man gör det. Hårddisk: Inte ok, det bryter mot garantin.

Jag tror inte Apples tekniker är stenhårda på denna punkt, utan regeln är mest till för att *om* du fuckar upp något när du är inne och pillar i datorn - då är du ansvarig. Dvs om du byter hårddisk och ett fel uppstår pga detta, då är du ansvarig och garantin ogiltig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 01:45
Ursprungligen av Adrian B:

Minne: Helt ok, tror det följer med instruktioner för hur man gör det. Hårddisk: Inte ok, det bryter mot garantin.

Jag tror inte Apples tekniker är stenhårda på denna punkt, utan regeln är mest till för att *om* du fuckar upp något när du är inne och pillar i datorn - då är du ansvarig. Dvs om du byter hårddisk och ett fel uppstår pga detta, då är du ansvarig och garantin ogiltig.

OK, jag har byggt en hel del stationära datorer så jag skulle tro att jag fixar det. Men jag vill ju inte riskera något på en så här dyr dator.
Såg lite bilder från ett byte och det verkar som att man måste in och mecka en del.

Tänkte kolla med Macoteket vad de tar för att göra ett hårddisk byte.

För övrigt verkar det som att Hitachi 7K200 200GB är den disken man ska ha nu - i alla fall om man ska lita på Tom's Hardware.

Ursprungligen av Tom' Hardware:

Hitachi did what it wanted and took the crown for providing the fastest mechanical notebook hard drive available today. Its access times are equal to those of Seagate's Momentus 7200.2, but the Travelstar 7K200 delivers clearly faster transfer rates. Yet it doesn't consume a lot of power: it shines with power requirements that are at least 30% below those of the aged Travelstar 7K100, and still more efficient than the Momentus 7200.2. The only drive that comes close is Fujitsu's MHW2160BJ, but it has a maximum capacity of 160 GB.

Ursprungligen av odelsteken:

OK, jag har byggt en hel del stationära datorer så jag skulle tro att jag fixar det. Men jag vill ju inte riskera något på en så här dyr dator.
Såg lite bilder från ett byte och det verkar som att man måste in och mecka en del.

Det är faktiskt inte så farligt i MacBook Pro, jag har gjort det några gånger numera i min MBP och med rätt verktyg och lite tid så går det bra. Men visst, det kan kännas bra att ha ryggen fri. Går något snett så kan man dessutom reklamera reparationen.

Ursprungligen av odelsteken:

För övrigt verkar det som att Hitachi 7K200 200GB är den disken man ska ha nu - i alla fall om man ska lita på Tom's Hardware.

Om man prioriterar prestanda så verkar den helt klart vara ett bra alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 18:11
Ursprungligen av Adrian B:

Om man prioriterar prestanda så verkar den helt klart vara ett bra alternativ.

Vilken disk rekommenderas annars? 200 eller 250GB är vad jag söker. Läste om Samsungs 5400RPM disk som sägs vara bra, dock hade en del problem med den i Macar?

Ursprungligen av odelsteken:

Vilken disk rekommenderas annars? 200 eller 250GB är vad jag söker. Läste om Samsungs 5400RPM disk som sägs vara bra, dock hade en del problem med den i Macar?

Jag kör WD:s 250-giggare och den fungerar bra för mig, men jag kan inte säga om den är bättre eller sämre än andra. Valet föll på den för det var den enda tillgängliga när det begav sig. Sedan dess har det kommit en 320 GB-modell, kan ju vara värt att kolla in också, om man vill ha mycket utrymme.

Jag har också sett det där om Samsung, men jag tror andra här på forumet har sagt att det bara var ett problem förut, kolla i gamla trådar efter mer om det.

  • Medlem
  • 2008-01-13 20:07

Det finns en tråd som tar upp en del om 250 GB Samsung och WD hårddiskar här: http://www.99.se/ibook-macbook/226700-byta-harddisk-till-250-gb-i-vit-macbook.html?highlight=samsung+macbook

Det är nu ganska länge sedan man behövde uppgradera Samsung med ny firmware.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 21:25
Ursprungligen av MP:

Det finns en tråd som tar upp en del om 250 GB Samsung och WD hårddiskar här: http://www.99.se/ibook-macbook/226700-byta-harddisk-till-250-gb-i-vit-macbook.html?highlight=samsung+macbook

Det är nu ganska länge sedan man behövde uppgradera Samsung med ny firmware.

Tack! Det verkar som den enda som har en Samsung disk i sin Macbook Pro har problem med "badbollen". Får fundera lite helt enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-02 15:06

Om man inte vill byta hd på egen hand. Vart bör man lämna in datorn för att få detta gjort?
Hur lång tid brukar det ta för att få hårddisken utbytt?

  • Medlem
  • 2008-03-02 15:11

Om du inte vill byta hårddisk själv så kan du lämna in den på ett Apple Service center. Om du har köpt den i en butik så kan du troligtvis lämna in den där.

Hur lång tid det tar beror på hur mycket de har att göra. Du får nog räkna med att vara iväg från datorn minst en vecka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-05 01:54

Är det bra att formatera den nya disken innan man sätter i den. Eller går det smidigt att göra i installationen av OSX. Tänkte köra en helt ren installation.

Funderar även på om det syns att man öppnat sin dator, om man gör det snyggt. Och om det sedan händer något och behöver lämna in den, sätter man bara tillbaka orginaldisken och spelar ovetande.

Bevaka tråden