Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ut hårddisk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan. För någon vecka sen fick min iPod 3G 20 GB smaka på asfalt när jag skyndade till bussen så nu vägrar den att starta ordentligt (fryser vid äpplet). Jag antar och hoppas att det bara är hårddisken som pajjat så nu undrar om man "bara" kan skaffa en begagnad 2.5" hårddisk och sätta in den istället?

Njae, du får Googla runt lite, men vad jag har hört så ska det funka med denna till G4:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313757

och jag har fått för mig att den ska fungera till G3 också.
Observera att det är en 1,8" hårddisk du behöver, och inte en 2,5". Kolla också upp dimensionerna på själva disken innan du beställer, annars kommer du inte kunna sätta tillbaka bakstycket ordentligt

EDIT: Glöm inte att dela med dig av dina kunskaper innan/under tiden/efter, det är nog många som tänker i samma banor som du.

Panders: Tur att du nämnde att det var en 1.8" hårddisk som satt i iPoden

Eftersom att jag köpte min iPod begagnad så var den redan i halvrisigt skick (sunkigt batteri och en repor); så att sätta in ny hårddisk och batteri skulle gå på mer än att istället köpa en ny bättre begagnad iPod.

Så du ger upp med andra ord

  • Medlem
  • 2006-06-12 20:38

Jag bytte nyss hårddisken i min ipod g4.

Jag tyckte inte att det var specielt svårt. Lättare än att byta batteri. När man väl öppnat sin ipod så var det bara att koppla ur den gammla, flytta över gummiskydden och montera tillbaks.

Köpte disken på komplett för 850kr+frakt och batteriet gick på 300kr, vilket kanske inte är så mycket mindre än vad en begagnad ipod kostar. Men jag tycker att det känns bättre att renovera sin gammla ipod med ny hårddisk och nytt batteri än att köpa en begagnad med sunkigt batteri och hårdisk som kanske kommer rasa.

Är det samma storlek till en iPod Mini?

Nejnej, iPod mini har en liten hårddisktyp som kallas MicroDrive, av samma dimensioner som ett tjockare CompactFlash kort typ II (man kan säga att det är ett CompactFlash-kort med rörligt istället för "solid state"-minne).

Ska man skulle kunna köpa ett Compact Flash kort.
Läste någonstans att någon provat med detta men inte fått det riktigt att fungera.
Vore kanon om någon kunde bekräfta detta om det gick eller inte.
Det är ju ganska billiga kort och de drar betydligt mindre ström.

Toshiba 20GB 4200RPM IDE ATA/100 1,8" 5mm MK2006GAL verkar inte finnas kvar hos komplett.se
Någon som vet om den här funkar, eller är det bara att skaffa något nytt? Inte lär det bli iPod i så fall...
Komplett.se - Toshiba 20GB 4200RPM IDE ATA/100 1,8" 5mm MK2008GAL ZIF

Lånar tråden lite...

Vill byta ut hdd'n på min 60gig 5G ipod... Men har svårt o hitta några lösa hdd'ns... Hittade en 30 giggare på nån butik, men den var slut o är ju för liten..
Några förslag?

Ursprungligen av MarMan Hollow:

Lånar tråden lite...

Vill byta ut hdd'n på min 60gig 5G ipod... Men har svårt o hitta några lösa hdd'ns... Hittade en 30 giggare på nån butik, men den var slut o är ju för liten..
Några förslag?

Jag har svarat på detta i andra tråden..

  • Oregistrerad
  • 2008-07-21 22:23
Ursprungligen av MarMan Hollow:

Lånar tråden lite...

Vill byta ut hdd'n på min 60gig 5G ipod... Men har svårt o hitta några lösa hdd'ns... Hittade en 30 giggare på nån butik, men den var slut o är ju för liten..
Några förslag?

Behöver du fortfarande hårddisk?

Går det att byta till en 60 Gb hårddisk i en iPod 4G som ursprungligen har 20 Gb?

MVH / Anders

1
Bevaka tråden