Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Känner mig rånad av Xserves prisnivåer

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-01-24 21:42

Nu när Apple gått över till Intel och man jämför Apple's servrar med dell får jag en känsla av att dom är otrooligt dyra.

Har någon gjort en seriös (Nej, det gjorde jag inte, bara en snabbkoll) av Dell vs Intel i form av CPUkraft per Kr?

En snabbkoll visar att det är som vanligt, specar du en Dell likadant som en Xserve är Apples priser mycket rimliga, om man däremot inte har behov av allt i en Xserve så kan man hitta betydligt billigare alternativ hos Dell.

Senast redigerat 2007-01-25 06:35
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-01-24 23:07

Jag tycker inte apple är mycket dyrare än dell - sen så kommer jag alldrig pröjsa dell att inte sno mina diskar.

man måste tänka på vilka garantier/support som ingår när man jämnför sedan så har man ju mjukvaru licenserna att tänka på.
Det jag kan erkänna är att apple är dyra på kompnenter - ram minnen - men det kan man köpa separat. Sedan så måste man ju jämnföra ex.moms

Ska man jämnföra apple vs dell så måste man kolla på en 1950. Det skulle vara bra om apple kunde erbjuda mer är en server model - alla organisationer behöver inte en x-serve/har råd med en.

Jag byggde två "identiska" maskiner på AppleStore Sverige och Dell.se:

Xserve Intel 2.66GHz
Två 2,66 GHz Dual-Core Intel Xeon
2 GB 667 DDR2 FB DIMM ECC - 4 x 512 MB
80 GB seriell ATA ADM (7200 varv/minut)
24x kombinationsenhet (DVD-ROM/CD-RW)
ATI Radeon X1300 64 MB SDRAM med VGA-adapter
Enkelt nätaggregat på 650 W
Pris: SEK 34.244,00 exkl moms
(inkl Mac OS X 10.4 Server á 7.196kr exkl moms)

Dell PowerEdge SATA 1950
Två Dual Core Intel® Xeon® 5150, 4MB Cache, 2.66GHz
2GB FB 533MHz Memory (4x512MB single rank DIMMs)
80GB, SATA, 3.5-inch, 7.200 rpm Hard Drive
24X CD Drive, Internal, Half Height
Grafikkort framgick inte
One Non-Redundant Power Supply
Pris: SEK 26.709,00 exkl moms (utan OS)

- En stor skillnad är att Dell-burken inte har något OS till skillnad från Xserve som levereras med full version av Mac OS X 10.4 Server vilket kostar 7.196kr.

- En 25-användarlicens Win2k3 Server kostar 24.690kr och en RedHat Linux 4ES . 200kr, SUSE Enterprise 6.400kr.

En annan skillnad är att Dell-burken levereras med:
"3yr BASIC Support, Business Hours Only, Next Business Day Onsite Response"

Det går inte att göra en 100% jämförelse men det företag som köper en server och väljer mellan Dell med köpt Linux licens och en Xserve med köpt Mac OS X Server licens betalar ganska exakt samma pengar. Säkerligen inte en slump - båda företagen tjänar bra på dessa maskiner.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-01-27 11:36
Ursprungligen av Björnström:

En annan skillnad är att Dell-burken levereras med:
"3yr BASIC Support, Business Hours Only, Next Business Day Onsite Response"

För mig är supporten det som avgör. Jag vill gärna ha reservdelar och senast dagen därpå men om jag får välja tar jag 4 timmar på mina servers. Tyvärr har Apple en bit kvar innan de håller samma nivå som DELL och övriga stora serverleverantörer.

Som vanligt är detta mina åsikter och jag tvivlar på att alla håller med mig

-J

Som av en slump så har jag begagnade Xserve G5 och snart även ett gäng Dell Poweredge 1750 (3.06GHz Xeon dubbel-propp) till försäljning. Min serverimport har fungerat bra - har sålt 27st Xserve G5 senaste halvåret

  • Medlem
  • 2007-02-02 00:35
Ursprungligen av Björnström:

Som av en slump så har jag begagnade Xserve G5 och snart även ett gäng Dell Poweredge 1750 (3.06GHz Xeon dubbel-propp) till försäljning. Min serverimport har fungerat bra - har sålt 27st Xserve G5 senaste halvåret

Du hör väl av dig till oss alla när du ska sälja dem

Ursprungligen av icep:

Du hör väl av dig till oss alla när du ska sälja dem

Nu! Säg hur många du vill ha!

Ursprungligen av Björnström:

Som av en slump så har jag begagnade Xserve G5 och snart även ett gäng Dell Poweredge 1750 (3.06GHz Xeon dubbel-propp) till försäljning. Min serverimport har fungerat bra - har sålt 27st Xserve G5 senaste halvåret

Tjenare. Har du fortfarande din försäljning av xserve g5 igång och isåfall vilka priser ligger dem på?

Mvh Paul

Ursprungligen av studiox:

Nu när Apple gått över till Intel och man jämför Apple's servrar med dell får jag en känsla av att dom är otrooligt dyra.

Har någon gjort en seriös (Nej, det gjorde jag inte, bara en snabbkoll) av Dell vs Intel i form av CPUkraft per Kr?

Jag skulle snarare säga att ingen seriös jämförelse av två servrar ska baseras enbart på CPU-kraft per kr. I så fall skulle exempelvis en 3000-kronors "server" från Dell spöa en IBM pSeries med vänsterhanden, vilket faller på sin egen orimlighet. Ska man kunna göra någon som helst relevant jämförelse måste det naturligtvis vara mellan något så när likvärdiga maskiner, med samma tilltänkta användningsområde.

Tvärtom har Xserve alltid hållit en något så när bra prisnivå, vilket förmodligen är en följd av att Apple är ganska nya i marknadssegmentet. Det som talar emot Apple är snarare att de har ett lite för smalt produktsortiment. En enklare towermodell skulle inte vara helt fel för småföretag och mindre arbetsgrupper, men nånting säger mig att det är något vi får se oss i månen efter...

Ursprungligen av Samuel K:

Jag skulle snarare säga att ingen seriös jämförelse av två servrar ska baseras enbart på CPU-kraft per kr. I så fall skulle exempelvis en 3000-kronors "server" från Dell spöa en IBM pSeries med vänsterhanden, vilket faller på sin egen orimlighet. Ska man kunna göra någon som helst relevant jämförelse måste det naturligtvis vara mellan något så när likvärdiga maskiner, med samma tilltänkta användningsområde.

Tvärtom har Xserve alltid hållit en något så när bra prisnivå, vilket förmodligen är en följd av att Apple är ganska nya i marknadssegmentet. Det som talar emot Apple är snarare att de har ett lite för smalt produktsortiment. En enklare towermodell skulle inte vara helt fel för småföretag och mindre arbetsgrupper, men nånting säger mig att det är något vi får se oss i månen efter...

Om du tittar på AppleStore och bygger en MacPro så ser du att Mac OS X Server faktiskt finns som option. Kullander & Kullander erbjuder ett färdigt paket:
Mac Pro Server

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-01-26 12:28
Ursprungligen av Björnström:

Om du tittar på AppleStore och bygger en MacPro så ser du att Mac OS X Server faktiskt finns som option. Kullander & Kullander erbjuder ett färdigt paket:
Mac Pro Server

Nackdelen med ett sådant bygge är att man inte får funktionen för Server Monitor.

Ursprungligen av Björnström:

Om du tittar på AppleStore och bygger en MacPro så ser du att Mac OS X Server faktiskt finns som option. Kullander & Kullander erbjuder ett färdigt paket:
Mac Pro Server

Jo, det visste jag faktiskt. Jag tänkte snarare på något billigare med mindre muskler, typ med specar i nivå med Mini men i stort chassi med plats för sådär en 4-6 satadiskar. Tror inte att Apple är lika förtjusta i den tanken dock...

Ursprungligen av Samuel K:

Jo, det visste jag faktiskt. Jag tänkte snarare på något billigare med mindre muskler, typ med specar i nivå med Mini men i stort chassi med plats för sådär en 4-6 satadiskar. Tror inte att Apple är lika förtjusta i den tanken dock...

Är väl bara att köra en Mac mini och komplettera med MiniDrives - börja stapla diskar. 750GB "per våning"

Ursprungligen av Björnström:

Är väl bara att köra en Mac mini och komplettera med MiniDrives - börja stapla diskar. 750GB "per våning"

Kör faktiskt Mini som server redan nu, men med externa FW-chassin blir det varken tillräckligt prisvärt eller snabbt för att jag ska vara riktigt nöjd. Dell-burkar med OpenBSD och 3ware-raidkort fyller den nischen för min del

  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 12:35
Ursprungligen av Samuel K:

Jag skulle snarare säga att ingen seriös jämförelse av två servrar ska baseras enbart på CPU-kraft per kr. I så fall skulle exempelvis en 3000-kronors "server" från Dell spöa en IBM pSeries med vänsterhanden, vilket faller på sin egen orimlighet. Ska man kunna göra någon som helst relevant jämförelse måste det naturligtvis vara mellan något så när likvärdiga maskiner, med samma tilltänkta användningsområde.

Om användningsområdet är just CPU per Kr då? Det är ungefär som om Apple skulle fortsatt köra PPC - Men det kunde dom inte för den utvecklade för mycket värme per cpu kraft. Extremt enkelt men det var det som fick Steve att byta! Jag driver webbhotell och spelhotell och det enda vi bryr oss om är kraft och i viss mån värmeutveckling (Vi har gratis kyla och el). Jag köper hellre 3 mindre servrar än en stor fet server om jag får ut mer kraft i en sådan lösning - vilket är precis vad jag är ute efter.

Ursprungligen av Samuel K:

Tvärtom har Xserve alltid hållit en något så när bra prisnivå, vilket förmodligen är en följd av att Apple är ganska nya i marknadssegmentet. Det som talar emot Apple är snarare att de har ett lite för smalt produktsortiment. En enklare towermodell skulle inte vara helt fel för småföretag och mindre arbetsgrupper, men nånting säger mig att det är något vi får se oss i månen efter...

Vad jämför du med? Dell, HP, IBM, AS400 ?

Jag tror helt enkelt att Apple inte valt att tillverka fler servrar pga. att dom inte kan konkurrera med dell. Jag tror det finns många företag som absolut kan tänka sig en OSX server som kör mac klienter idag (mindre reklambyrårer, produktionsbolag etc.) men där prisnivån bör ligga under 20.000. Fast Apple lär nog inte göra det - På samma sätt som det förmodligen inte kommer en "lillebror" av Mac Pro (tyvärr där också)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-02 21:54

Kan inte hålla mig; Hur kan man känna sig rånad av prissättningen av något man inte ens köpt? Är det någon som tvingar dig att köpa en Xserve?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 12:30
Ursprungligen av P79:

Kan inte hålla mig; Hur kan man känna sig rånad av prissättningen av något man inte ens köpt? Är det någon som tvingar dig att köpa en Xserve?

Nej, det är ingen som tvingat mig att skriva den här tråden, eller tvingat dig att svara - men det gör vi ändå så vad är ditt problem?

Att jag är mac användare sedan ett par år tillbaka, och jag gillar osx, samt tycker att xserve har en bra hårdvara kanske hör till saken, om du inte listat ut det? - Vad min argumentation gick ut på tycker jag var mycket tydlig, så läst mina första inlägg igen i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-08 12:24

Vad är det för specar?

Och prislapp?

Jag tror Apple skapat XServe för en anledning, och det är för att det ska kunna finnas en total Mac OS X-lösning för företag som behöver serverkraft och som använder OS X på klientdatorerna. Då spelar inte priset den stora rollen, utan snarare just möjligheten att kunna ha OS X rakt igenom, från klient till server, med de fördelarna det ger. Men jag kan ha fel, så klart.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-12 19:25
Ursprungligen av Leftrustle:

Jag tror Apple skapat XServe för en anledning, och det är för att det ska kunna finnas en total Mac OS X-lösning för företag som behöver serverkraft och som använder OS X på klientdatorerna. Då spelar inte priset den stora rollen, utan snarare just möjligheten att kunna ha OS X rakt igenom, från klient till server, med de fördelarna det ger. Men jag kan ha fel, så klart.

Jag tror inte ens Apple är så naiva och tro att deras kunder har obegränsat med pengar - I så fall skulle dom inte ändras prissättning när dom gick över till Intel.

1
Bevaka tråden