Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag tillverka min egen Apple TV?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Hittils så har apple tv varit en stor besvikelse för min egen del.
Vist det går att göra så att man kan köra andra format och man kan använda en extern hårddisk, men drobo kommer inte till europa förens 2008.
Jag sitter nu och väntar på den nya imacen som troligen precenteras på tisdag och funderar vad jag ska göra med min PowerMac G4 MDD,

Så nu undrar jag om jag kan göra om min g4 så att jag kan använda den itället för att köpa en liten box för 2500:-
Så om någon har några tips så skulle jag uppskata det.
Nu måste jag bara hitta ett airport som passar till g4 för det har jag inte.
Tack

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-29 14:51

Om du menar den hackade versionen av apple tv´s "finder" så måste du ha en Intel-mac, sök på forum.insanelymac.com

Leopards OS X 10.5 FrontRow ser precis ut som Apple TV men den har även DVD funktion ...

köp en Mac mini intel, installera Leopard OS X 10.5 Developer version "finns på nätet" och du har en riktigt grym Apple TV ..

du kan även installera FrontRow på din PowerPC G4 .. om du så önskar ... finns även det "på nätet"

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-31 12:49

tänk på att frontrow hacket på G4 baserade macar kan krångla till en hel del, kernelpanics o annat mög, min iBook 12" @1.33 tvärdog efter en sån fixa, var bara o blåsa om systemet.

  • Medlem
  • 2007-11-14 23:17
Ursprungligen av olofsson:

Hej!
Hittils så har apple tv varit en stor besvikelse för min egen del.
Vist det går att göra så att man kan köra andra format och man kan använda en extern hårddisk, men drobo kommer inte till europa förens 2008.
Jag sitter nu och väntar på den nya imacen som troligen precenteras på tisdag och funderar vad jag ska göra med min PowerMac G4 MDD,

Så nu undrar jag om jag kan göra om min g4 så att jag kan använda den itället för att köpa en liten box för 2500:-
Så om någon har några tips så skulle jag uppskata det.
Nu måste jag bara hitta ett airport som passar till g4 för det har jag inte.
Tack

Drobo finns att köpa i Sverige idag (Macoteket m fl), tyvärr löser Drobo inte problemet med Apple TV (som jag har själv), om man inte hackar Apple TV så är problemet att alla filmer etc måsta transkodas och dessutom tar alla filmer dubbelt så stor plats eftersom de måste finnas både i iTunes på din huvuddator och sedan synkas till din Apple TV. Att hacka Apple TV tycker jag är för struligt i dagsläget, blir inte riktigt bra ändå...

Troligen kommer jag snart att skippa Apple TVn (om det inte kommer ut någon riktigt bra mjukvaruuppgradering snart) och satsa på en mini istället med dubbla intel (ju snabbare desto bättre, speciellt om man kör HD-filmer). Till minin kan man med fördel koppla en Drobo som primärlagring (dvs inte back-up av minins hårddisk eftersom Drobon i sig är helt säker). Det roliga med Drobon är att man enkelt kan byta till större diskar alltefter behov och när t ex 1TB blir ordentligt billigare...

Tyvärr är ju en Dual Core mini + Drobo + ordentligt med disk ganska dyrt men jämfört med en Pioneer 50 plasma så är priset kanske OK ändå...

1
Bevaka tråden