Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att tänka på med en server

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-27 16:49

Tjingeluttan!

Denna topic berör inte OSX Server men väl OSX som server...

Har eventuellt tänkt att starta en fil och webserver på min iMac. Kör kabelmodem och har skaffat dyndns-konto. Men är det något man bör tänka på innan man drar igång serven? Några öppna systemhål/portar som borde täppas igen? Har i nuläget en helt "ren" 10.2.4 installation + Yellowdoglinux. Tänkte köra antingen Carracho, Hotline eller FTP + den inbyggda Apache i OSX. Eller ska man kanske köra servern under YDL?

/Jens

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-27 16:52

...har för avsikt med servern att skicka filer mellan jobbet och hemma... så att jag kan jobba både hemma och på jobbet...

Då kanske FTP är det bästa?

/Jens igen

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-27 17:06

ftp fungerar fin fint. Pure FTP är en alternativ server om man inte vill köra med den inbyggda. Den har bl a stöd för fxp(skicka filer mellan ftp-servrar)

/arvid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-27 17:12

Varför inte helt vanlig fildelning?

Är inte FTP ett enda stort säkerhetshål i sig?

Inte om man vet hur man skall konfigurera det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-27 17:23
Citat:

citera: Är inte FTP ett enda stort säkerhetshål i sig?

Jovisst. Det är därför FTP är förbjudet på många säkerhetsmedvetna företag. Användarnamn och lösenord för FTP skickas ju i klartext.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-27 17:34

Vore det bättre, av säkerhetsskäl, att skicka filer mellan hem & jobb med ex. Hotline/Carracho istället för FTP? Eller är de lika "öppna"? Finns det öer huvudtaget nångon säker variant?

/Jens

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-27 17:48

Jo, jag tror att de använder SSH som ska vara säkrare.

Eller så kan du köra sftp på servern. Då körs hela trafiken via SSH och du kan använda nyare FTP klienter som Transmit.

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-04 11:37

Har bestämt mej för att köra en FTP-server. Det blir bäst eftersom FTP är lika på alla plattformar (tror jag), Vill kunna logga in och skicka filer både från PC, Mac & ibland Linux. Har läst lite om Rumpus och den verkar vara väldigt lätt att installera och configga konton mm. Till skillnad från den inbyggda i OSX. Lutar åt att skaffa Rumpus...

Men vad jag förtstått så är vanliga FTP-anslutningar helt öppna. Lösenord och alla annan data skickas helt okrypterat. Inte bra.

Fråga: Vilka möjligheter finns för en säker FTP-anslutning? Är SFTP och SSH samma sak? Hur configgar man en sån i OSX.

Mvh / Jens

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 11:52

Om det inte redan är för sent kastar jag in en röst för KDX.
Krypterad trafik och eftersom det använder unicode blir det aldrig några problem med filnamn mellan PC och Mac. Ska fungera med Wine i Linux också.

KDX är även mitt val, om Haxial bara får tummen ur och skapar proxy-stöd :/

Undrar förresten hur svårt det är för utvecklarna att läsa och använda sig av de proxy-inställningar man gjort i nätverksinställningarna - inte ens iChat använder sig av dem (doh) och dessvärre inte Proteus heller

FTP via SSH (SFTP) är inte så säkert heller. KDX är ett bättre alternativ.

Ett annat alternativ är att ha någon form av VPN eller tunnling och köra via det.

1
Bevaka tråden