Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP, hjälp tack

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-08-29 18:41

Halloj..

Jag har skapat ett vanligt konto i "Users" panelen i System Preferences. Om denna loggar in med sitt konto via valfri FTP klien så kommer han åt hela min disk, iallafall kan han se allting...

Jag vill att han BARA ska kunna se sin "home" mapp, inget annat... Hur gör man detta?

(vad får han för priviliger via SSH?)

• Oregistrerad
  • 2001-08-29 21:04

Det finns några olika alternativ. Men om det är vanlig anonymous ftp som du är efter så kan jag rekomendera följande länk: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20001206165424178

• Medlem
  • Jönköping
  • 2001-08-29 22:13

hmm..naej, inte riktigt vad jag är ute efter.
jag ber om ursäkt för att jag var otydlig.

Jag _vill_ att min kompis ska ha ett konto som gäller för "allt" ftp/http/ssh/afs etc..
men, när han connectar via ftp och med sitt konto, så ser han allting som finns på hela hårddisken, jag vill restriktera hans FTP access till hans Home katalog i Users mappen d.v.s

Med lite klurande och om du läser artikeln som du fick tips om så kan du säkert läsa det. Ett struligt sätt men det funkar... hmm ska testa lite själv... det lät spännande.

ps. detta vore en tråd som Kent kunde hänga på... ds.

[ 30-08-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-30 13:08

Problemet är att stort sett hela hårddisken är läsbar av vem som hellst. Vill du att han inte ska kunna se vad som finns på hårddisken över ftp eller att han ska komma in direkt till sin mapp?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-30 13:19

ändra rättigheterna på övriga kataloger med
chmod o-r, dock så kanske detta inte funkar på hfs volymer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-30 13:21

ändra rättigheterna på övriga kataloger med
chmod o-r, dock så kanske detta inte funkar på hfs volymer

Jag gissar att han menar att han ska komma direkt till sin hemkatalog....det skulle då jag vilja veta hur man gör.

//D

• Medlem
  • International user
  • 2001-08-30 13:37

För att begränsa en användare till hemkatalogen, skapa filen /etc/ftpchroot och lägg till användarnamnet där (som i filen /etc/ftpusers som är bannade användare)

Mer info: man ftpd

[ 30-08-2001: Meddelandet ändrat av: kent ]

• Medlem
  • Jönköping
  • 2001-09-01 21:03

hmm....detta verkar inte fungera på Mac OS X server 2.0..

nån som kan verifiera / lösa detta ?

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-02 15:47

Har tyvärr inte tillgång till någon MacOS X Server 2.0, men det funkar perfect på min MacoS X 10.0

• Medlem
  • Jönköping
  • 2001-09-02 16:04

joo, jag vet..

eftersom jag själv hade OS X client innan....skulle vara "nice" att ha samma "funktion" i servern med...

• Medlem
  • International user
  • 2001-09-02 16:22

Har du kollat manualsidan för ftpn? Finns det ingen varant där?

1
Bevaka tråden