Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg MR-16 -nu med ljud!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick tag i en märklig mojäng. Den heter Korg MR-16 och är en tabletop-modul med trumljud. Man kan inte göra ett smack med ljuden mer än att ändra panorering och volym. Det är uppenbarligen samplade ljud. Volymratten ar av den där gamla sorten som Korg hade på Polysix och poly-61, så den är förmodligen från 1983 - 84 eller nått sånt.
Så hör ser den ut (skall lägga in en bild på min egen senare):

Man kan inte spela på tangenterna, de skall visialusera på vilka tangenter de olika ljuden ligger.

Den låter riktigt sunkigt oich grynigt. Skall se om jag kan få upp en mp3-demo under kvällen. Baskaggen låter mest "plutt".

Det kuliga är att jag aldrig sett en sådan här maskin tidigare. Är de vanliga?

Ljudexempel
"Cheese master"

Senast redigerat 2007-08-08 22:11

Dyker upp typ en gång om året på svenska begagnatmarknaden (säkert samma maskin). Skit samma om den låter piss - den ser ju stenhård ut

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-08 16:06

Den där ser ut att vara jämngammal med Korg-delayen SDD-1000 och 2000, antagligen samma 8-bitarskretsar i den...

det är korgs första samplade trummisar ddm-110 & 220 i annan förpackning utan
seq. men med midi

http://www.hollowsun.com/vintage/korg_ddm/index.html

inte så jättevanlig idag skulle jag tro, iaf inte i sverige

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2007-08-08 20:21

Shit, vilken knasig apparat! Aldrig sett förut! Bilder å ljud tack!

Var fick du tag på den?

Lagt till en ljudfil nu.

Jag köpte den av samma kille som jag köpte Octapaden av. Tyvärr är det vansinnigt låg volym på "Low tom". Misstänker att det är en liten defekt på maskinen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 22:14

Jag fick lite "knightrider"-vibbar av ljuden...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-08 22:39

basen får mig att tänka på oldschool body

resten kan man nog vara utan *duckar*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-08 23:20

Skitkul inlägg Parakeet och ett fantastist snyggt & välprogrammerat ljuddemo!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 10:28

Härliga ljud! Vad spelar bas?

Basen, och det är väl den som räddar hela demon, är en Waldorf Q. Den låter så där härligt träig.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-08 09:14

jag har en nu!!

Den är sjukt snygg!! Låter väldigt lofi, gillar hihattsen och kattnyset!!

Körde den genom kompressor och mixerbord....
http://www1.shellkonto.se/gnashed/kessett/korv.mp3

Synd att volymratten var trög att dra av, annars hade den hamnat på mono/polyn, hade varit lite snyggt med vit masteervolle på den..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-08 10:28

oj vilken design!!

Störtskön

Jag blir så full iskratt när jag hör denna. Typ:
nån gång under början av 80-talet föds en "väldigt speciell" trummaskin vid namn Korg MR-16.
Den blir retad för sitt utseende underl hela sin uppväxt. En dag är det trummaskinuppvisning i stora salen. Och ingen kan neka MR-16 att vara med ju så han får första nummret. Mr-16 tvingar sin kusin poly-800 att spela bas. Efter mycket om och men så drar dom igång. DuDuTaTaTACRASH!

Du dudu du dudu DU dudu du dudu Du....

Alla andra trummaskiner tittar på varandra med stenansikten. (Tuffa gänget borta vid kiosken känner sig snuvade på tillfället, 808 smäller i dörren när den rusar ut ursinnig)
En Hit! En Hit!
Efter spelningen vill alla köpa singeln.

Det är ju nästan Korg DDM110/220 ljuden?

  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-10-11 11:43
Ursprungligen av Real Parakeet:

Det kuliga är att jag aldrig sett en sådan här maskin tidigare. Är de vanliga?

Grottfeta musikbörsen i Linköping hade en begagnad liggande under ungefär all tid jag kan minnas när jag var yngre. Naturligtvis, varandes börsen, skulle de ha någon helt orimlig summa för den (1500 spänn? 2000?) så den blev ju aldrig såld...:-)

1
Bevaka tråden