Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mailservern

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite frågor angående mailservern

Jag har lyckats få igång den med ett fungerande non-open-relay (som vad jag läst skall vara omöjligt?).

Tre frågor dock..

En är att CPU belastningen på datorn har dragit i höjden.
Däremot visas den inte om man kör en top i terminalen, alltså mailservern visar bara 0% belastning. Ingen PID som visas har högre än top som har typ 10-15%.

En annan fråga är om man kan skapa aliases till en mail användare.
dvs så man slipper skapa ytterligare en användare.

Funktionen NotifyMail som huserar på port 79. Vad är den till för.
Jag tolkar det som att man kan få någon form av notifiering att dyka upp hos datorn till den som mailet är skickat till. (man kan definiera IP som last login eller ett fast).

Men fungerar detta praktiskt och hur fungerar det?
Vad skulle jag få upp på min OSX klient som jag sitter med..?!

Ännu en fråga för Samuel K ?

NotifyMail är en klient som lyssnar på porten och ger meddelande om nya mail. http://www.notifymail.com/

Tro´t eller ej, men jag är långtifrån nån guru. Däremot har jag en fallenhet för att pilla med delar av Unix jag egentligen inte behöver pilla med, och så har jag kompisar som lever, äter och andas Unix och de är bra att terrorisera med frågor Sendmail och besläktade applikationer hör tyvärr till de grejer jag pillat på tok för lite med...

Om jag förstått första frågan rätt: Har du alltså hög processoranvändning, men utan att det över huvud taget syns i top? Det låter nästan omöjligt i mina öron... Om du jämför värdena på rad 2 i top med värdena för varje enskild process, verkar det inte stämma då?

Sidospår: Ett tips om du inte vill att top ska interferera för mycket med andra mätvärden genom att ta stora delar av processorkraften kan vara att höja samplingsintervallet lite. Av hittills outgrundlig anledning är top i OS X förinställt på att sampla en gång per sekund. T.ex. tar "top -s 10" (samplar varje 10:e sekund) inte upp mer än ca 0,8% på min G4. Dessutom blir mätvärdena lite mindre "skuttiga" att läsa

Tycker oxo det är lite straange att CPU belastningen inte visas ordentligt i top. Ska gå till datorn direkt o kolla, provade över SSH nämligen.

Vad gäller noftifymail får jag kolla upp om det är något att ha. Förmodar att man behöver någon "klient" på datorn jag sitter vid för att få notifies..(utan att ha kollat på URLen du gav Micke)

Notify mail finns det stöd för i Entourage i alla fall.
Tror det är så i Apple Mail också.

Hittar ingen funktion för detta i mail.app.

En annan tanke som slog mig, är att det kanske är onödigt o köra med NotifyMail, speciellt om man kör IMAP. Då är man ju ändå uppkopplad mot servern hela tiden. Om man måste ha ett mailprogram för att se om det kommit nya mail via notifymail så är det ju kaka på kaka..?!

Citat:

Jag har lyckats få igång den med ett fungerande non-open-relay (som vad jag läst skall vara omöjligt?).

Hur gjorde du då? Och är du säker på att den verkligen är non-open?
Vad jag förstått har ingen tidigare lyckats helt med AMS. Om du verkligen lyckats är jag grymt intresserad. Funderar nämligen starkt på att gå över till Communigate pro av just den anledningen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Notify mail finns det stöd för i Entourage i alla fall.
Tror det är så i Apple Mail också.

Tror inte det!
Men berätta gärna hur, ifall jag har fel...

Jag vet inte riktigt vad jag gjorde, men jag har div egenheter påkopplade.
Och försöker man nu skicka med min server som SMTP utifrån så får man rejected.

Jag har only-local-users påslagen o non-relay etc..
Ska prova lite mer o kolla om den verkligen är none-open-relay först kanske

Apple open-relay-bug är dessbättre inte så uppenbar att den relayar vadsomhelst, hursomhelst. Läs nedan.

Apple ASIP and OS X smtp mail servers have a critical problem. Despite the settings of the server, it will relay mail which is addressed from any local user name. For example, mail which is "from" [email protected] is always relayed, regardless of where it originated.

The "workaround" to disable standard accounts such as postmaster, is effective but does not stop relaying if *any* other local user name is known.

Om du har täppt till ovanstående bug så är du dagens hjälte.

Det förutsätter ju isåfall att personer som vill relaya gör det via ett användarnamn som redan finns.

Man borde i servern kunna koppla på SMTP authoring när man ska skicka mail. Så man måste authentisera sig med anvnamn o lösen när man ska gå via SMTP servern.

Här hittade jag en rätt bra kritik mot Apples mailserver samt integrering i OSXS

1) Relaying mail whose "MAIL FROM:" line is a valid local user is *not* secure. *Every* FAQ on the subject warns you against doing that! The "MAIL FROM:" line is trivial to forge and so provides virtually no protection against unauthorized relaying. This is the stupid design flaw of the Apple MailServer.

2) Apparently, the *reason* Apple decided to allow relaying based on the "MAIL FROM:" line is because they have not implemented SMTP-AUTH.

3) Well, they didn´t compile in SMTP-AUTH support in the version of Sendmail they supplied with OSX consumer either.

4) Of course, it´s easy enough to download the Sendmail source and follow the instructions at sendmail.org to build in SMTP-AUTH support. (While you´re at it, best to upgrade to Sendmail 8.12.x, which has a much more secure design than previous version; the daemon is longer suid root.)

5) Then you discover that Sendmail will refuse to run (or will run in some very crippled mode) because Apple has made the "/" directory world-writable. So you need to

chmod 755 /

in order to run Sendmail.

6) Finally, you find that every time you install one of Apple´s Software Updates, the installer resets "/" to mode 777. Suddenly, Sendmail stops authenticating users or stops working entirely. So you need to

chmod 755 /

and restart Sendmail.

Verkar ju som Apple har ett digert arbete framför sig, eller som iofs bör vara klart i och med 10.2 ... som väl kommer nästa månad om man får tro på Jobs kl..

1
Bevaka tråden