Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple mailserver

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man tar Show mailserver status får man upp ett fönster med lite info om mailboxens storlek etc, incoming resp outgoings connections.
Och det är här jag har en fråga..

Under SMTP står det Active och Total

Vad menas med Active SMTP connections i detta fall, är det mail som inte levererats eller är det mail som levereras just nu etc..

det är lite underliga siffror tycker jag.. active just nu är 41 och total är 123..

jag fick dessutom ett mail efter någon dag från utskick då det stod att det inte kunde komma fram. MEN det stod inte till vem av dom mottagarna den inte kunde nå. Jag vet att flera fick mailet omedelbums efter jag skickat det.

Vet att Applemailserver inte är att föredra, men i brist på annat för närvarande..

Active skall vara pågående kopplingar.
Ge upp strulet med Apples mail server och fixa dig en 1000.- burk och lägg EIMS på den.
All extra tid du får kan du använda till roligare grejer.

Glömde säga, Apples mail server är värdelös för tillfällt tills de satt in funktioner för att hindra otillbörlig användning (relay). Det kommer inte att ta lång tid innan du hamnar på block listorna och mailen från servern når inte fram...

[ 13 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

Jo det har ju slagit mig mer än en gång..

Communigate kanske man skulle prova, den är ju gratis om man nöjer sig med en banner i varje mail .. he

Communigate är en mycket bra och kraftfull server. Jag tycker dock att om man inte behöver alla funktioner som erbjuds med Communigate så skall man satsa på EIMS.
Bannern ser inte trevlig och seriös ut och skall man köpa Communigate så kostar den många pengar.
EIMS är stabil, lättanvänd och billig.

Det som strular med AMS är ju svårigheten att stänga den öppna relayen som förekommer..

Men om man byter till tex postfix el lyckas konfiga sendmail rätt kanske det räcker?

• Medlem
  • London
  • 2002-02-27 13:15

Sendmail är väldigt trevlig, hur får man det att funka på OS X? Den klagar ju bara på rättigheter e dyl.

Gå in på
http://discussions.info.apple.com/

där Apple har beskrivit ändringarna i OSXS 10.1.3 mail och hur de skall ställas in.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Glömde säga, Apples mail server är värdelös för tillfällt tills de satt in funktioner för att hindra otillbörlig användning (relay). Det kommer inte att ta lång tid innan du hamnar på block listorna och mailen från servern når inte fram...

[ 13 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

Jag tror att det är ändrat i OSXS 10.1.3

Documentation on how to enable and configure the new anti-spam features will be posted to the Knowledge Base shortly. The article numbers should be: 106760, 106761, 106762 and 106763.

Kan upplysa er om att det numera finns sådana dokument och det är mycket enkelt att köra igång och använda SMTP AUTH och non-RELAY..

Tack Apple (bättre sent än aldrig)

En allmän mailserver fråga kring SMTP-AUTH har dykt upp hos mig.

På Apple Mail Server kan man inte ha SMTP-AUTH på om man vill kunna motta mail från andra SMTP servrar (vilket man väl vill kunna för att kunna nyttja servern som en mailserver o inte som en lokal mailserver, snurrig svenska men men)..

Detta kan väl inte vara standard?

Jag vill ha SMTP-AUTH (bara för att) men samtidigt vilja att servern ska kunna ta emot mail såklart.. tolkar iaf texterna (enligt Knowledge ovan) att det inte går. Man måste tillåta varje mailserver el iaf varje IP serie etc för detta.. snurrigt värre tycker jag?!

(Samuel? )

Njaa, nu är du lite snurrig alltid
Autoriseringen är till för att den som har ett pop-konto skall kunna skicka mail via SMTP-servern. Inte vill du att någon annan skall skicka via din SMTP än de som har konton. SMTP-servern tar inte emot mail den skickar. M.a.o. du får mail från andra SMTP till din POP (eller IMAP)

If SMTP AUTH is enabled but Restricted SMTP Relay is not, then all SMTP connections must authenticate before any mail will be accepted for either local delivery or relay.
Important: Whenever SMTP AUTH is enabled, your email server is effectively "send only," because mail servers from other domains are most likely not configured to authenticate with your server. This means your local email clients can only receive email from other local clients.

Hur tolkar du det där då?
Jag håller med dig att det borde funka som du sa, men ovanstående får mig att tveka?!

Det är väl sista meningen du menar?
Jag tolkar den som lite snurrig och felskriven eller som ofullständig. Jag är ingen expert på Apples mailserver men det är som jag beskrivit som det borde fungera. Jag har också förstått att senaste uppdateringen täppt till "relay problemet"...

Restricted smtp relay är det enda som behöver ställas in. Apple klargör tydligt att detta är det man vanligast vill ha. I annat fall är servern send only.

Om man ställt in restricted smtp relay, men inte rört smtp auth inställningarna kräver servern automatiskt authentisering (vad sjutton heter det på svenska?) av de klienter som försöker skicka via servern men som inte finns med på den restricted lista man byggt upp, men släpper in mail från andra smtp-servrar som ska levereras lokalt.

OBS att man ska ta bort kryssen i "Deliver mail to local addresses only, no relay" under host settings och "Require local from users to exist in users and groups" under mail settings i Server admin.
Det första för att aktivera restricted relay, och det andra för att annars släpper den inte in andra smtp-servrar med lokala e-postleveranser heller.

Gjorde dessa inställningar igår och allt funkar perfekt. Varken ordb eller orbz anser att servern är open relay.

• Medlem
  • 2002-03-12 12:27

Info hur Apple mailserver kan ska ställas in för att hindra spam: http://www.mxinternet.net/articles/AMS/031102.php
Några andra problem med mailservern: http://www.mxinternet.net/articles/osxserver/022802.php

Här är lite info om hur relaying fungerar i Sendmail, för att jämföra, lära sig eller vid ett byte till Sendmail. http://www.sendmail.org/m4/anti-spam.html

Borde det inte vara så att SMTP AUTH är tillför utgående mail medan servern tar emot alla mail som skall levereras lokalt.. och rejectar dom som endast skall relayas..

Som det är nu verkar ju SMTP AUTH rätt onödigt om det blir tvunget att även inkommande SMTP connections måste använda AUTH..

1
Bevaka tråden