Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En aning udda fråga, kanske

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tanken slog mig att det skulle vara intressant o se statistik på, i första hand CPU, o i andra hand nätverksbelastning på min OSXS via webben.

Finns det något sätt man kan få ut detta, kan tänka mig att man kanske skulle kunna använda php?

Skulle ju va grymt skönt o bara gå till en webbsida för o se allt detta o varför inte även HD utnyttjade på servevolymerna.

Har ett program som ger dyl info som en bonus till vad det egentligen gör. Nämligen Whistle Blower, fast det är till OS9.

Någon som redan slagits av denna tanke o gjort något åt den eller någon som kan ge mig förslag på lösning/åtgärder?

Kolla på the PHP Resource Index, där borde det finnas en hel del. Eller på Hotscripts.com.

Tack, men jag hittade endast webbaccess loggar etc..

Inte de jag efterfrågade tyvärr.. men det kanske finns..

Om någon läser detta o vet exakt hur eller var man kan hitta så .. hit med det..
Tack..

Logga in med telnet vetja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-05 10:02

Vissa av detta saker går att få ut med php och lite små terminalscript. Nätverksprestanda är jag osäker på. Det du vill ha är en historik på detta och det har jag faktiskt inte en aning om.

men kolla på kommandot "df -k" så får du reda på hur mycket som är ledigt på hårddiskarna. (-k gör att du får det i kilobytes)

/glemme

Några förslag:

<?php
$hej = passthru ("uptime | awk -F´ ´ ´{print $8}{print $9}{print $10}´");
?>

... som visar belastning.

<?php
$hej = passthru ("uptime | awk -F´ ´ ´{print $3}´");
?>

... som visar uptime.

När det gäller top tror jag det blir svårare; kanske om man använder exec eller system istället för passthru.

En lösning som jag tror jag skulle köra på är att ett script skriver till en loggfil och att data hämtas ur den filen på modellen "loggfil.txt | grep "CPU usage" | tail -1".

//Mikael

Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:
Logga in med telnet vetja.

Ja, om du vill att alla ska kunna läsa ditt lösenord. Är du inte lika pigg på att låta folk sniffa rätt på ditt lösenord och ställa till med dumheter, använd ssh. Detsamma gäller för ftp, kör scp i stället. (litet sidospår, jag vet...)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
Ja, om du vill att alla ska kunna läsa ditt lösenord. Är du inte lika pigg på att låta folk sniffa rätt på ditt lösenord och ställa till med dumheter, använd ssh. Detsamma gäller för ftp, kör scp i stället. (litet sidospår, jag vet...)

Håller med till 100%, telnet och ftp borde bannlysas från MacOS X. Helst så skulle jag inte se dem alls men det är nog önsketänkande.

Secure Shell är naturligtvis att föredra, och möjligheten finns för den säkerhetsmedvetne.

Keep it up finns in en version för macosx och den ger dig en hel del av det du efterlyser. Inga snygga grafer, men bra och informativ text.

För grafer och bandbredd hade jag satsat på mrtg.

Du har inga URLs till de programmen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-24 14:52

Keep It Up

MRTG

vassego!

/glemme

//Man tackar, behövs d inge lösenord för Keep it up när man väl kör det? verkar rätt farligt annars, bara surfa in o starta om =)//

[ 24-09-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-10-01 20:19
Citat:

Skapades ursprungligen av: glemme:

//Man tackar, behövs d inge lösenord för Keep it up när man väl kör det? verkar rätt farligt annars, bara surfa in o starta om =)//

Jo. Det finns lösenord! Funkade bra när jag använde det tidigare på en FMP-Webserver!

1
Bevaka tråden