Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jag vet att jag är galen - root@ftp

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I rent testsyfte vill jag sätta upp min ftp så att root kan logga in. Standard ftpserver på en MACOSX 10.0.4?

Jag har kommenterat ut ´root´ i /etc/ftpusers/ och i övrigt gjort vad jag kan tänka mig. Men no such luck. Någon som har ett tips?

Jag har tyvärr inga tips vad gäller ftp, men däremot kan jag varna lite. Ftp skickar lösenorden i klartext, så det blir det enklaste i världen att sniffa rätt på ditt root-lösenord. Vill du överföra filer som root, finns det två lösningar:

1. Om du får ftpd att acceptera root-login: se till att du sitter på ett nät som är switchat hela vägen från klient till server.

2. Använd scp (så att filerna skickas via den krypterade ssh-tunneln).

En vild gissning är att det ligger fler spärrar för root-login, men kör du scp kan du kringgå det ändå. Ändra bara PermitRootLogin i /etc/sshd_config till yes, så går det finfint att scp:a över allt möjligt!

Mac OS X har scp installerat, men det körs i prompten. Vill man få ett mindre osexigt gränssnitt går det att modifiera Interarchy till att scp:a, det är bara att flytta filen SSH Support.bundle (i Interarchys "Extras"-mapp) till samma katalog som själva programmet. Hips vips har man bästa scp-klienten som tänkas kan, snygg och lättanvänd!

Ansluter man från en dator med Windows finns WinSCP: ftp://ftp.acc.umu.se/pub/winscp/winscp.exe

Lycka till!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Joakim Jardenberg:

Jag har kommenterat ut ´root´ i /etc/ftpusers/ och i övrigt gjort vad jag kan tänka mig. Men no such luck. Någon som har ett tips?

Det räcker. Omstart behövs inte (eftersom ftpd startas dynamiskt av inetd).

Däremot är det absolut inget att rekommendera. Det är liksom därför man har fleranvändarsystem och goda möjligheter att sätta behörigheter :-).

Jag tog snabbt bort brädhögen efter att ha testat.

[localhost:~] misve% ftp 10.0.1.9
Connected to 10.0.1.9.
220 localhost FTP server (Version 6.00LS) ready.
Name (10.0.1.9:misve): root
331 Password required for root.
Password:
230 User root logged in.
Remote system type is UNKNOWN.
ftp>

Kolla RBrowser för en klient som hanterar SFTP och SCP.

//Mikael

Som sagt, jag testade såklart att kommentera ut i /etc/ftpusers
Men det fungerade alltså inte på macosx _server_ 10.0.4. Inte hos mig iaf. Var det den versionen du testade i också?

Och jag vet att jag inte ska köra ftp, men det var ett specialfall - i rent testsyfte.

Skapades ursprungligen av: Joakim Jardenberg:

...

Men det fungerade alltså inte på macosx _server_ 10.0.4. Inte hos mig iaf. Var det den versionen du testade i också?

Nej, var lite för snabb där, kör klienten. 10.0.4

Vad säger loggfilen?

Och jag vet att jag inte ska köra ftp, men det var ett specialfall - i rent testsyfte.

Jo, jag förstår. Blev lite nyfiken eftersom jag inte kan se NÅGON anledning att göra det :-).

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-11 23:26
Citat:

Skapades ursprungligen av: Joakim Jardenberg:
I rent testsyfte vill jag sätta upp min ftp så att root kan logga in. Standard ftpserver på en MACOSX 10.0.4?

Jag har kommenterat ut ´root´ i /etc/ftpusers/ och i övrigt gjort vad jag kan tänka mig. Men no such luck. Någon som har ett tips?

Ja, i server är dom idioter.. Du styr hela servern med
/Library/FTPServer/Configuration/

där ligger filerna.. Kör på

/glemme

Citat:

2. Använd scp (så att filerna skickas via den krypterade ssh-tunneln).

En vild gissning är att det ligger fler spärrar för root-login, men kör du scp kan du kringgå det ändå. Ändra bara PermitRootLogin i /etc/sshd_config till yes, så går det finfint att scp:a över allt möjligt!

Mac OS X har scp installerat, men det körs i prompten. Vill man få ett mindre osexigt gränssnitt går det att modifiera Interarchy till att scp:a, det är bara att flytta filen SSH Support.bundle (i Interarchys "Extras"-mapp) till samma katalog som själva programmet. Hips vips har man bästa scp-klienten som tänkas kan, snygg och lättanvänd!

Har testat detta men får det inte att fungera med Interarchy. Den står och tänker ett tag och sedan får jag felmeddelande connection timed out ET MEDOUTEErr (-3259)
Varför?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Hampus:
Har testat detta men får det inte att fungera med Interarchy. Den står och tänker ett tag och sedan får jag felmeddelande connection timed out ET MEDOUTEErr (-3259)
Varför?

Fungerar det att bara ssh:a in till datorn då?

Ja det fungerar fint. Så det verkar vara något med Interarchy. RBrowser fungerar också.

[ 16-11-2001: Meddelandet ändrat av: Hampus ]

1
Bevaka tråden