Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup-server för Mac OS X Server?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en uppgift i skolan att designa ett LAN för ett streamingföretag.

När jag tänker på backup-lösning för LAN:et - nån som vet om det finns nån backup-lösning som baseras på Mac OS X Server eller är det Retrospect Server för klassiska vanliga Mac OS 9.x som regerar?

LAN:et kommer bestå av 2 st G4-servrar (ena stream-server andra filserver) samt 10 klienter med kabel och 10 klienter med AirPort.

En gigabit fiberswitch kommer servrarna att anslutas till. Klienterna via en 100 Mbit switch.

Det är typ upplägget. Så ngt förslag på nån backup-lösning?

(Alltså om man nu skall välja en beprövad backuplösning och inte nån "public beta" eller så...)

OBS: Inget skall köpas. Det är bara en skoluppgift jag har där det skall designas ett LAN....

Nämen har du fått en skoluppgift

Marcus Holmer (har jag för mig) gav mig en länk till ett tyskt företag som har en unix klient (även OS X + OS X Server 1.x + 2.x)

Sök här på inläggen

Du kan ju använda Mac OS X Server version 10.1 med RAID-diskar. Spegla två drivar som ligger på FireWire och lägg dem i var sitt brand- och stöldsäkert skåp. Ja, ja -- du kör dem i skåpen!

Hmmm...

På Networks Telecom-mässan såg jag en backupstation från HP som klarar 900 GB...

anslutes till PC via SCSI. Veritas backupprogram i version 8.2 kör man då..

RAID är ju *en* lösning..

Retrospect Server Client

Dantz is pleased to offer a public beta of the Retrospect client for Mac OS X Server.
The Retrospect public beta client for Mac OS X Server 10.0 adds Mac OS X Server backup capability to the Retrospect Clients software. It will let you back up computers running Mac OS X Server 10.0 from a computer running Retrospect Desktop or Workgroup Backup 4.3 and Mac OS 8.x or 9.x. You must have available Retrospect Clients licenses (from either Retrospect Workgroup Backup or Retrospect Clients packs).
During the public beta period, any Retrospect 4.3 application can back up computers running Mac OS X Server 10.0 as Retrospect Clients. Please note that after the public beta period, customers will be required to use a server-specific version of Retrospect to back up Mac OS X Server computers. You will need our Mac OS X Server public beta client and either Retrospect Desktop Backup 4.3 with a Retrospect Clients pack or Retrospect Workgroup Backup 4.3.
Note: You must have an available client license for each Mac OS X computer or Server you wish to back up. The Retrospect client beta for Mac OS X and Mac OS X Server is released as unsupported software and will expire on December 15, 2001.

Download Details
Company: Dantz
Version: 1.0.425
Post Date: 09/05/01
License: Beta
File Size: form
Requirements: -Mac OS X Server 10.x

Citat:

Skapades ursprungligen av: Saffran:
Retrospect Server Client

Dantz is pleased to offer a public beta of the Retrospect client for Mac OS X Server.
The Retrospect public beta client for Mac OS X Server 10.0 adds Mac OS X Server backup capability to the Retrospect Clients software. It will let you back up computers running Mac OS X Server 10.0 from a computer running Retrospect Desktop or Workgroup Backup 4.3 and Mac OS 8.x or 9.x. You must have available Retrospect Clients licenses (from either Retrospect Workgroup Backup or Retrospect Clients packs).
During the public beta period, any Retrospect 4.3 application can back up computers running Mac OS X Server 10.0 as Retrospect Clients. Please note that after the public beta period, customers will be required to use a server-specific version of Retrospect to back up Mac OS X Server computers. You will need our Mac OS X Server public beta client and either Retrospect Desktop Backup 4.3 with a Retrospect Clients pack or Retrospect Workgroup Backup 4.3.
Note: You must have an available client license for each Mac OS X computer or Server you wish to back up. The Retrospect client beta for Mac OS X and Mac OS X Server is released as unsupported software and will expire on December 15, 2001.

Download Details
Company: Dantz
Version: 1.0.425
Post Date: 09/05/01
License: Beta
File Size: form
Requirements: -Mac OS X Server 10.x

*public beta*

det är ju tragiskt att det inte finns skarp version..

Men det är ju lovande!!

Nån som har erfarenheter om bästa datorn för att ha som Retrospect-server då? En Mac med Mac OS 9.2.1?

Skall man köra Tape eller disk att backuppa på? Nånstans 500-1000 GB skall backuppas. Erfarenheter eller tips?

Men man kan ju minska ner antalet GB som skall backuppas om man på arbetsstationerna hushåller med data och om man arkiverar gamla projekt till CD-R typ...

På aftonbladet utvärderar vi just nu (kör i skarp drift och håller andan) Veritas Netbackup för macosx server (10.0.4, än så länge). Efter massor med strul från leverantören ser det nu ut som om det lirar.

På backupserversidan står det en gammal häck med solaris och ett gigantsikt diskskåp som jag tror är från hitachi, eller nåt... Men kolla på veritas site - de har säkert en hel del idéer åt dig.

Enda nackdelen så här långt - dimension har hand om veritas i sverige, så det var en jävla process att få fram klienten och få den installerad...

Låter som en intressant uppgift detta, tror nämligen vi har Veritas Netbackup för våra Novell servrar.. vore ju ypperligt om man kunde trycka in vår X Server där med. Dock har ju vi lite större diskar som behöver backas gentemot Novell servrarna. Men det kanske kan gå o lira ändå.

Ett alternativ är ju o göra en spegling till en extern disk. Tills man hittar något perfekt backup program.

Vi kör en lösning med AIT band från LaCie den version som vi har är endast på 50GB per band vilket inte är mycket att ha idag men jag har sett ppå deras hemsida att de har multikassettlösningar som lagrar 750 Gb okomprimerat. Mina erfarenheter av AIT teknologin är mycket goda med en hastighet och tillförlitlighet som räcker långt.

1
Bevaka tråden