Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir galen: FTP-server för OS X?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör OS X 10.1 klient och detta med ftp gör mig galen, finner ingen vettig lösning på server-sidan.

Vilken ftp-server använder ni i OS X? Nämn inte den inbyggda...

CrushFTP är väl ganska bra, men har den stora nackdelen att du måste vara inloggad ... dvs du kör den som ett vanligt macprogram. Fast jag har mailat lite med utvecklaren och han skulle kolla på möjligheterna att göra det möjligt att köra i bakgrunden.

Jag har kollat lite på ProFTPd ochså, men vill egentligen ha tag på en FTP-server där man kan definiera användare och inte använda sig av X egna användare ...

Varför inte den inbygga Jon? Kom igen nu lär dig lite UNIX var inte så upphängd på grafisk gränssnitt. Det är inte så himla svårt. Med lite tid och ork fixar du det.

Jag håller på installera Lynx (Text baserad www läsare) för att få uppleva hur webben verkligen ska se ut!
Inget tjafsigt Flash eller Tabeller. Bara ren text. Gos.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-05 11:22
Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Varför inte den inbygga Jon? Kom igen nu lär dig lite UNIX var inte så upphängd på grafisk gränssnitt. Det är inte så himla svårt.

Vad är det för kommandon för att lägga till/ta bort användare ? Går det att göra via
telnet ?

// kimmo

Citat:

Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Jag har kollat lite på ProFTPd ochså, men vill egentligen ha tag på en FTP-server där man kan definiera användare och inte använda sig av X egna användare ...

ProFTPd har väl inga som helst problem med att ha egna användare, om jag inte minns helt fel så talar man bor om för den i proftpd.conf filen vilken passwd fil den ska använda sig av för att autentisera användare mot

Mattias, hm? Den inbyggda är för komplicerad... kort och gott. Men hänvisa gärna till någon step-by-step guide på nätet så jag ska lära mig... eller är det man som gäller?

Jag önskar en ftp-server med egna användare, ganska otroligt att det ej finns några alternativ som är någorlunda lätta att komma överens med.

[ 05-10-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-05 20:25

Den inbyggda är riktigt bra. Har du några frågor så är det bara att ställa dom här så skall vi hjälpa...

/glemme

Är det inte bara att högerklicka och välja "new ftp site"? Sedan kommer det upp en liten wizard och tre sekunder senare är det klart. Användarkonton osv hämtar den centralt.

Oj, det var visst Win2k!

• Oregistrerad
  • 2001-10-08 08:08
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jag kör OS X 10.1 klient och detta med ftp gör mig galen, finner ingen vettig lösning på server-sidan.

Vilken ftp-server använder ni i OS X? Nämn inte den inbyggda...

RUMPUS är en utmärkt server. Dock så har den inte alla funktioner som alla behöver, men de flesta... Det viktigaste är att den är grymt snabb och stabil även i Classic läge...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-08 11:32
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Är det inte bara att högerklicka och välja "new ftp site"? Sedan kommer det upp en liten wizard och tre sekunder senare är det klart. Användarkonton osv hämtar den centralt.

Oj, det var visst Win2k!

Jo, men försök begränsa användare till endast egna kataloger.. Det är en djävla pers det.. *suck*

Gillar faktiskt macos X ftp bättre. =P

Okej... here we go.

Vilka filer jobbar jag med? Jag önskar skapa användare, sätta quotas, begränsa användare till vissa kataloger osv osv. Ganska basic för en ftp, antar jag.

Även något sätt att se log/statistik över ftp-servern. Kan säkert göras med något program.

Finns det någon information på nätet att läsa?

[ 08-10-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

FTP i all ära men varför bry sig... Borde kanske inte svara på denna tråd, men i X har jag för mig att användarnas mappar ska ligga i mappen "Public" och att du via get-info på dessa mappar kan bestämma behörigheten... har f.n. inte X installerat så jag famlar bara i mitt minne.
Följande hittade jag på Macosxhints

If you select a directory and hit Command-I [as in "eye" not "ell"], you´ll get into the property inpector. under "Show," select Privileges, and you can set the permissions.

now, you can only do this on directories which you have permissions on. that is, if you create [or otherwise "own"] the directory, you can change the permissions. If it´s a system level folder, you *don´t* want the permissions to change - they´re set the way they are for a reason.

Olle

Kommit en bit på vägen nu, tack glemme. Ska installera 10.1 Server och jobba vidare.

1
Bevaka tråden