- Rajje
- Medlem ●
- Stockholm
- 2007-08-10 15:28
Jag har testat iPhoto 7.0 (a.k.a. iPhoto '08) nu och det är verkligen bra! Här är mina intryck:
+ Händelser. Verkligen användbart. Ofta tar man bara en handfull bilder vid ett tillfälle och då "förtjänar" de inte ett eget album, utan åker vanligtvis in i något "Övrigt"- eller "Allmänt"-album. Med Händelser har man nu det perfekta mellantinget mellan att sortera större sammanhang i album och att ha allt i en enda lista i biblioteket. Man kan helt enkelt gruppera bilder, utan att behöva sortera in dem någon speciell stans.
Skimning är också ett väldigt smart sätt att snabbt bläddra igenom dessa grupper.
Prefekt.
+ Flagga. Man kan märka bilder med en liten flagga. Väldigt användbart kan jag tänka mig, om man sparar mycket skräp och vill hitta det bästa snabbt.
+ Symboler medan man bläddrar. När man bläddrar mellan bilder i fullskärmsläget, kommer det upp små symboler på skärmen vid vissa tillfällen. När man byter riktning på bläddrandet, visas en pil med den nya riktningen. När man kommer till slutet på albumet visas en pil med ett streck framför och om man därefter bläddrar ett steg till, så att man kommer tillbaka till den första bilden i albumet, visas en rotations-symbol.
Väldigt bra liten funktion - man får mer känsla för var i albumet man bläddrar och nybörjare slipper bli förvirrade när de trycker på fel pil eller när bilderna börjar om.
+ Gömma. Det är kul att ta fem bilder på samma sak, ur olika vinklar. En stående bild, en liggande, en inzoomad, en med ett annat ansiktsuttryck, etc. Man vill ofta spara flera av bilderna eftersom de allihop är bra. Den närmsta tiden efter att man har tagit bilderna i fråga, tycker man det är väldigt kul att ha dem allihopa.
Men ett år senare, när man har gått vidare med sitt liv och händelsen man fotograferade bara är ett avlägset minne utan väsentlig betydelse, blir det bara irriterande att ha massa skräpbilder på samma sak. Ändå vill man inte radera bilderna, eftersom de är bra och eftersom det är kul att se hur man såg ut för ett år sedan.
Då gömmer man dem! Perfekt funktion. Man borde kunna gömma album också.
+ Uppdelning i källistan. Precis som i iTunes är nu iPhotos källista uppdelad, i "Bibliotek", "Senaste" och "Album". Jag vet inte hur många gånger jag har behövt förklara för nybörjare, om och om igen, vad skillnaden mellan ett album och biblioteket är. Och för att inte tala om "Senaste rullen" och allt det där. Nybörjare har väldigt svårt att greppa vad alla objekt är och hur de förhåller sig till varandra.
Med den nya uppdelningen kommer de att förstå direkt. Man kan dessutom gömma avdelningar som bara är ivägen.
+ Tydligare markering. När man markerar en bild syns det numera väldigt tydligt med en tjock gul ram. Förut var det bara en liten tunn blå ram, som lätt smälte in i bakgrunden. Nybörjare som knappt ens förstår sig på konceptet med markering, hade väldigt svårt att se vilken bild som var markerad.
- Suddiga förhandsvisningar. När man öppnar en bild och den inte har hunnit läsas in än, kom det förut upp en miniatyrbild och texten "Läser in bild". Detta var pedagogiskt och snyggt, speciellt på äldre datorer som kan ta några sekunder på sig att läsa in bilden.
Numera förstoras istället miniatyrbilden upp över hela skärmen, så att man ser en väldigt suddig version av bilden, innan den laddas klart och blir skarp. Det ser väldigt fult ut med suddiga bilder, så hela kvalitetsintrycket sänks ganska mycket. Dessutom finns det inget sätt att veta huruvida bilden håller på att läsas in, eller om den bara är suddig.
- BIlder inte centrerade vertikalt. Om en stående bild låg bredvid en liggande bild i bläddringsbyn, blev den liggande bilden förut vertikalt centrerad. Numera hamnar istället alla bilders nederkanter i samma nivå. Ett litet skitproblem kan tyckas, men det blir så mycket fulare.
- Inga titlar i redigeringsläget fortfarande. Jag gillar att visa mina bilder i fullskärmsläget. Bildspel är bara jobbigt eftersom man inte kan kontrollera hastigheten under tiden. Men jag har också titlar på alla mina bilder, som jag vill ska synas när jag visar dem. Jag skulle önska att man kunde se titlarna i redigeringslägena.
Sammanfattat tycker jag att iPhoto är väldigt förbättrat, (till skillnad från iMovie, som jag bara klagade på). Lite fler inställningar skulle dock inte skada.