Har läst runt som en tok för att kunna hitta någon handfast information, men hittar bara spekulationer och grubblerier. Jag tänker ersätta min lilla iBook med en MacBook och tänkte köpa den minsta pga priset. Tror att vinsten i processorkraft är marginell mellan 2 och 2.16 Ghz.
Jag tänkte däremot uppgradera den redan från början. Sätta i 2Gb RAM och även sätta i en större och eventuellt snabbare hårddisk.
Jag har kikat på Seagate då jag vet att de håller bra kvalitet. Modellerna jag kikat på är
Momentus 5400.3 samt Momentus 7200.2
Prestandavinsten med 7200-varavaren är ganska uppenbar enligt tester och enligt databladet skall ingen av dem bli varmare än 60 grader.
Däremot skiljer det i hur mycket de drar. I maxläget drar 7200-varvaren 2,3 W och i genomsnitt 2,1 W.
5400-varvaren drar max 2,1 W och i snitt 1,9 W.
Priset är inte det avgörande då jag bara behöver betala själva datorn. Minne, HD och extern DVD-brännare mm blir jag "sponsrad" med.
Jag undrar kort och gott om någon här satt i en 7200 varvare i en MacBook, och vilka era spontana synpunkter blir. Batteriprestanda, värme, hur tyst de går osv. Jag är inte helt låst till Seagate men har bra erfarenheter från det märket.
Jag avser att köpa en 160 Gb oavsett vilken det blir.
Anyone?