• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 10:20

Har ett skumt problem med min G5 Dualcore 2.0 (sista revisionen). Sorry att det blev lite långt.

För en månad sen när jag skulle "kallstarta" datorn dök mappen med blinkande frågetecknet upp. Startade från systemskivan och såg då i Skivverktyg och även Systeminformation att hårddisken inte hittades alls. Alldeles tomt under SATA. Nada.

Nollställde PRAM, tryckte på SMU-knappen på moderkortet och gjorde reset i Open Firmware men utan resultat.

Provade då att stoppa in en till SATA-disk vi hade liggandes här på jobbet i det undre SATA-facket i burken, och den hittades. Provade att flytta originaldisken till undre facket, men den hittades fortfarande inte. Kontrollerade att alla SATA-kablar satt ordentligt ikopplade i moderkortet. Gav upp och lät det vara några timmar, med strömsladden urkopplad. Gjorde sedan ett sista försök och då startade datorn som vanligt! (men då alltså med disken i det undre facket, inte det övre originalfacket.

Sen lät jag det vara så, hoppades att det var en tillfällig glitch. Brukar inte stänga av datorn heller, gör bara omstarter då och då. Har backup varje natt också, så ingen data hänger löst.

Men nu i fredags eftermiddag var jag tvungen att stänga av datorn igen. Och då blev det återigen blinkande frågetecknet, och ingen disk hittas. Har nollställt PRAM, etc, igen. En intressant sak den här gången är dock att om jag flyttar disken till det övre SATA-facket får jag först bara en grå skärm, det dröjer någon minut eller två innan mappen med blinkande frågetecknet dyker upp (med disken i det undre facket dyker frågetecknet upp direkt).

EDIT: Jag förväxlade strömkablarna och SATA-kablarna, dvs, beteendet med grå skärm resp. blinkande frågetceken direkt är olika beroende på vilken SATA-kabel jag använder, inte vilken strömkabel jag använder...

Någon som har upplevt något liknande, eller har några teorier?

Senast redigerat 2007-08-13 13:42