- T11
- Medlem ●
- Malmö
1. Här kommer två låtar från en som har försökt återskapa Jarre låtar på Virus B
http://www.perkristian.net/music/PerKristian_VirusKB-Equinoxe5.mp3
http://www.perkristian.net/music/PerKristian_VirusKB-Overture.mp3
Är inte 100% likt men låter likt nog?
4. Oberheim OB-Xa speciellt i we close our eyes.
5. Vet inget om nämnd skiva men Nik körde en hel del Jupiter 8 (senare DX7).
Vet inte hur bra ljudöra men det är väldigt många som inte hör skillnad på analogt och VA.
OB-Xa och JP8 kostar för mycket för vad man får enligt mig.
NL3 och A6 kanska kan vara intressanta också men då krävs det kringutrustning.
Minimax m.fl. som pf rekommenderade är inte alls dumma! Men de är ju rätt begränsade jämfört med icke-klon VA. (har bara LP filter t.ex.)
Roland SH-32/SH-201 kanske vore något om du vill komma billigt undan.
Kanske du får ta en tur en till en musikaffär och testa lite olika?
Tackar för infon:D
Var får ni reda på allt, man blir ju avundsjuk...
Är det nån som även kan luska fram vilka trumljud som används i just Go West's "We close our eyes"? Den baskaggen höll en gång i tiden på att få mig vräkt, då jag helt "glömde" av hur högt jag hade skruvat o åter skruvat upp volymen
Btw: Kul att se att Prisjakt.nu börjat lägga upp syntar på sin sajt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=660
F.ö. så kom jag på ett par musikaliska milstolpar som jag glömde nämna innan:
- Yello's album "Stella"
- Level 42's album "World Machine"
- Och varsitt mer utmanande album från de tidigare nämnda mästarna Prince o Jarre, nämligen "Sign O' the Times" och "ZooLook"
Och två svenska låtar som har väldigt stark anknytning till varann:
- Nasa "Back to square one"
- Henzel & Thors "Sov gott"
1. Här kommer två låtar från en som har försökt återskapa Jarre låtar på Virus B
Vet inte hur bra ljudöra men det är väldigt många som inte hör skillnad på analogt och VA.
Minimax m.fl. som pf rekommenderade är inte alls dumma! Men de är ju rätt begränsade jämfört med icke-klon VA. (har bara LP filter t.ex.)
Har lyssnat runt lite nu på olika demos på de föreslagna syntarna. Kommer inte ihåg allt, men de intryck som bestått säger att OB-Xa har otroligt mysig helhet i sina ljud. Det bzzz-ljudet som kommer från den är av den sällsynta sort som inte stör mina öron. Jag är annars j-igt känslig för för mycket diskant, mellanregister och VCF.
MKS-80 (JP-8, Super Jupiter) är f.ö. nåt som jag suktat efter sen 80-talet, men idag vet jag inte om en sån hade fyllt nåt större tomrum (för de pengarna 12.000-15.000), om man nu skulle investera i en Virus eller en G2X..?!
Om man jämför NL3, G2X och VIRUS TI - vad kan man säga om deras potentialer ställda mot varandra? T.ex. klarar G2X av allt som NL3 kan, och klarar VIRUS TI allt som Virus B behärskar?
Creamware's produkter verkar onekligen roliga, men de blir nog sådana som jag "strököper" längre fram (f-an vad man låter rik nu), efter mitt nuvarande stora inköpsprojekt - en flaggskeppssynt...:)
GlobalMotion-> Ett tips är att Du lyssnar på Nik's första platta - dvs om Du menade att Du inte hade hört den - det är en mycket bra skiva, speciellt för oss som är intresserade utav ljudalstrande.
Kan ju svara på Virus frågan iaf
Ja, en TI kan allt som VirusB kan + allt som kom med VirusC + allt som kom med TI.
Synthesen som sådan är oförändrad i grunden vad jag vet, med VirusC kom EQ + moogfilter (mer eller mindre) + 8 röster till 32 röster.
Med Virus TI så lade man till en radda med uppdateringar, 80 röster, Wavetable oscilatorer, programerbar Arpeg., individuell delay/reverb per patch istället för global delay/reverb i multiläge. o.s.v.
Bara med den uppdaterade delay/reverb delen så är det mer eller mindre som 16st VirusB/VirusC
FY FAN GLOBALM!!!
Equinoxe5 var för helvete djävulskt bra gjord, tycker fan du fått till ljuden exakt.
In i halva låten kunde jag fan tro det är JMJ som kör den instrumentalt.
Hittade en cool sida på ämnet "syntar i låtar". Kommentera gärna och lägg till eller dra ifrån om det är nåt som saknas eller som ni tror inte stämmer:
http://www.synt.se/w/index.php?page=Syntar%20i%20l%C3%83%C2%A5tar
-=Roland=-
:Jupiter 8:
-Alphaville
-Talk talk - It's my life
-Duran Duran
:Jupiter 6:
-Ratata
:JX-8P:
-Europe - The Final Countdown - Brassljudet
-Jean Michel Jarre - Rendez Vous 1 - Det tunga dova padljudet
:Juno 60
-Madonna - Like a virgin
D50:
-Dan Reed Network - Ain't no love in the heart of the city - Internljud I11 - Fantasia
-IQ - Subterranea (lite här & där) - Internljud I38 - Cathedral
-Enya - Ernico Flow Internljud I44 - Pizzicato
-Nik Kershaw - One world +nån analogsynth jp8?
-Nik Kershaw - Would'nt it be good (89-91) (nån analog också)
-Gary Numan
-Jean Michel Jarre - Revolutions
-=Oberheim=-
:OB-X/OB-Xa/OB8:
-Go West -we close our eyes
-Huey Lewis & the News - The power of love
-Magnus Uggla - Joey Killer (DX7 i vers)
-Van Halen - Jump
-Van Halen - 1984
-Taylor Dayne -Tell it to my heart (+metallic DX7 in chorus)
:Xpander:
-Erasure
-Ratata
-=Sequential=-
:Prophet 5:
-Spandau ballet - True
-Aha -Take on me
-Nena -99 luftbaloons
:Sixtrak:
-Bob Hund
-=Yamaha=-
:CS-80:
-Toto -Africa (även fler låtar med CS-80)
-Vangelis - Hornlead på flera låtar (t.ex. Missing, Chariots of fire)
-Jean Michel Jarre - Oxygene 7-13 (t.ex. leaden på Oxygene 12)
DX7:
-Whitney Houston - I princip alla "elpianon" sedan '83 & framåt
-Carola -Brand new heart
-Aha +(PPG) The sun always shines on tv
-Front 242 - använde 2 st DX7:or, främst till basgångar på många av deras album under mitten av 80-talet. Några exempel är "Headhunter", "Commando Mix", "Quite Unusual", "Funkahdafi", m.fl.
:GX1:
-Emerson Lake & Palmer - Fanfare for the common man
-=Korg=-
:Prophecy:
-Ubar Tmar - Prophecy
-IQ - Subterranea
-=Ensoniq=-
:ESQ-1:
-Skinny Puppy - stora delar av albumet VIVIsectVI, låten "Testure" börjar med ett presetljud från ESQ-1 som heter "peck".
Saxat ifrån 99musik John Carpenter:""Under åren han jobbade med Dan Wyman* (1976-1979):
Halloween (1978)
Assault on Precinct 13 (aka "The Anderson Alamo" 1976)
The Fog (1979)
Tre klassiska synth-scores som spelades in i Dan Wymans Sound Arts studio i L.A på hans utbyggda Moog Modular IIIP, lyssna på basarna i "Assault.." snacka om Moog POWER! vilket tryck...
Åren som han jobbade med Alan Howarth (som tidigare jobbade som Joe Zawinul's keyboard tekniker mellan 1977-1980)
Escape from New York (1981) Prophet 5 & 10, Arp Avatar (x2), Arp sequencer,
Arp Quadra, Roland CSQ-600 seq, SCI 700 pro-
grammer, Roland SVC-350 vocoder, Linn LM-1
Halloween III (1982) Prophet 5 & 10 w/polysequencer, Arp sequencer,
Arp Avatar (x2), SCI 700 programmer, Linn LM-1
Prince Of Darkness (1987) Prophet 10, Emulator I & II, Kurzweil K250,
Prophet VS, Prophet 2002, Oberheim 4-voice,
Arp Avatar, Moog Vocoder, Korg DVP-1 vocoder
Software: Digidesign Sound Designer, Soft synth
Q-sheet, Mark of the Unicorn Performer V 1.22.2.0
They Live (1988) Prophet 10, Emulator II, YAmaha DX-7, Prophet VS
Prophet 2002, Ensoniq EPS and SQ-80, Oberheim
4-voice. Synclavier Digital Audio System. Korg DVP-1
vocoder, Moog vocoder, Digidesign cue sheet,
Mark of the Unicorn Performer 2.31""
-=ARP=-
2600: Jean Michel Jarre - Använd på så gott som varje platta. (t.ex. Basljud på Oxygene)
Just detta ifrågasätter jag starkt med tanke på att Wouldn't it be good låg på Human Racing plattan som kom redan 84.
Roland D-50 kom först 87
http://www.vintagesynth.com/index2.html
Just detta ifrågasätter jag starkt med tanke på att Wouldn't it be good låg på Human Racing plattan som kom redan 84.
Roland D-50 kom först 87
http://www.vintagesynth.com/index2.html
Jo, jag reagerade oxå när jag såg det..
Jäklar! Vilket jobb med återskapandet. Inte riktigt som på skiva, men kom igen .. bara en Virus B? Darn!
Vem här på forumet var det som gjorde en nästan exakt "Das Model"-kopia på bara en MicroKorg? Det kanske kan vara en alternativ?
Som så många sagt innan: Om man verkligen lägger ner tid och energi (och har rätt externa effekter) kan man få en VA (MP3) mix att låta som nästan vilken synth som helst, med några undantag för just de signifikanta ljuden från vissa synthar med VÄLDIGT säreget uppförande.
Bland dessa minimoogen;polivoks, MS20 etc
Rizzo: Du kommer iaf inte hälften så nära med Novation iaf jo bara Virus B är det.
En VA ska modellera en analogsynt (iaf i min bok) och i Novations fall handlar det om taskiga modeller. Filtret beter sig konstigt och "fiser igenom" på ett onaturligt sätt.
Tycker ändå att det går att göra mycket sköna ljud med en Novation.
Det är mycket smak och tycke, men för min egen del så har jag haft 50+ olika analoga, VA och digitala synthar och haft möjligheten att jämföra dem mot varran. Jag har haft både Virus och en K-station. Så JAG har iaf min uppfattning klar för mig.
Idag sitter jag på en X-station som jag för övrigt är grymt nöjd med (trots att den inte låter analogt nog för mig).
Vill man leka tidiga Jarre kan detta kanske vara en schysst setup?
* Creamware Prodyssey ASB + bra midiclav
* Yamaha CS15
* Nord Modular
* Logan eller Solina stråkis + Smallstone
* Korg ES-1 mk.II för trumsamplingar
Skyldig...:cool:
Den snurrar fortfarande i min winamp titt som tätt.
David Gamson avslöjade det mesta i en intervju i Keyboard Magazine från 1987 eller 88 .... Effekter, ja... det fick jag reda på i somras... det är en speciell effektburk som just har kommit i ny version. Originalet som SP använde då är en 3 HE rack, amerikansk, massor av rattar, kombinerat digital och analog tror jag. Har glömt vad den heter men man kan göra alla slags reverb och delay med den, Scumpy Dumpy (skojar men den har nåt koolt & kul namn) eller nåt, minns fasen inte namnet på den. Någon?
Låter som en Eventide Harmonizer av något slag. Jag vet inte när H3000 först producerades, men det var mer eller mindre studiostandard med Eventide (och Lexicon) på 1980-talet.
En av få effektenheter (förutom Big Muff) som fått en låt uppkallad efter sig (iTuneslänk).
Beror på hur polyfoniskt du vill kunna spela. Virus TI har ju ca 80 röster, och DSI PolyEvolver har 4. Det är ju helt olika instrument annars men fyra röster kan verkligen vara snålt om man är van att bre ut labbarna över the old black'n'whites.
Hmm 30 kakor att spendera på beggat marknaden!
Yamaha dx7 1500:-
Roland juno60 (prisvärt jp8 substitut) 3500:-
Korg MS10 (rolig leksak) 3500:-
Eminent Solina alternativt hemfraktande av en 310U (110% Jarre)
Emu Emax 1500:- skönt ljudande sampler
Osv..........
Eller en tripp till Piratebay och fultanka mjukvara = 0:-
Aja baja...tänk inte ens tanken;)