Jag håller på att utvärdera Mac OS X Server och har installerat version 10.0.4 på en Blå-Vit G3a med 512 MB RAM och upp till tre hårddiskar.
Den fungerar inte, tyvärr, jag har haft Apples tekniker inkopplade. "Server Admin" hänger sig ständigt och den triviala funktionen som Fileserver fungerar inte. Det går t. ex. inte att föra över en samling testfiler som ligger i mappar med storlekar mellan 1 GB och 3 GB utan att överföringen bara slutar och efter en liten stund bryter en tidsfunktion ner inkopplingen och jag får starta om datorerna. Fildelning under OS 9 fungerar däremot bra med samma dator efter ominstallation! Bevisar eg inget för allt går ju så mycket långsammare då, men det går ju!
Projektet har sedan stått hela sommaren och mina vänner PC-nissarna skrattar helt sanslöst, medan jag fortfarande som en trogen Applelojalist väntar på en fungerande version, förhoppningsvis 10.1
Nu har jag installerat version 10.0.4 på en G4 istället för G3an, filservern fungerar bättre, men jag har inte stressat den som tidigare utan den står bara, webbservern har jag också startat men heller inte testat, printservern verkar strulig och 10.1 lär vara bättre så den bryr jag mig f. n. inte ens om, filservern för Windows 98 har jag inte fått igång, förmodligen mitt eget fel, men som sagt, jag väntar fortfarande på uppgraderingen som jag hoppas skall lösa dessa problem.
Uppgraderingen släpptes den 25te september i USA och det är nog samma version som jag fortfarande väntar på. Vissa av våra kollegor här på 99an kör ju 10.1 och jag har ställt frågan här för ett tag sedan om man är nöjda med Mac OS X Server men inte fått ett enda svar.
Det är naturligtvis fånigt och naivt av mig att tro att en ny serverprogramvara skall fungera problemfritt i version .0 men den har ju haft ett tidigare liv, visserligen med ett annat grafiskt interface, och jag trodde inte att Apple skulle utsätta sina kunder och deras företag för den risk det innebär för deras verksamheter om servrarna kraschar, jag gör det inte, så kanske handlar det om moral.
Retrospect lär finnas i beta, men man kan väl inte köra skarpt med en livboj i beta? Den inbyggda speglingen på klientversionen av OS X 10.1 fungerar men inte med FireWire vilket annars kunde ha varit en hygglig backup, dock lär den fungera med SCSI och man kan ju kan ha en extern hårddisk som backup.
Titta gärna på Apples Discussions om du tvekar!
[ 31-10-2001: Meddelandet ändrat av: Saffran ]