Ju mer jag provar Numbers desto mer brister irriterar mig.
* Att inte kunna bygga formler genom att stega till celler med piltangenterna saktar ner arbetet.
* Jag hade förväntat mig lite mer från grafverktyget. Att inte hantera dubbla y-axlar eller mixade diagramformat är en klar brist.
* Jag hämtar ofta in data i CSV-format, eller bara kopierar och klistrar in tabeller direkt från websidor. Det sistnämnda tycks inte fungera -tabellen blir en kolumn bred.
CSV funkar inte heller, men det är ju å andra sidan ett knasigt format. I Sverige betyder ju CSV inte "comma-separated values" utan "semikolonseparerade värden". Det begriper inte Numbers. OK, in med filen i TextWrangler, byt alla komman mot kommapunkt och därefter alla semikolon mot komman så vi får en korrekt CSV-fil. Den accepterar Numbers, men eftersom mina regional settings respekteras, behandlas mina värden med kommapunkt som text istället.
Suck. Jag vill verkligen inte arbeta mer med Excel (och nej, inte Neo/OpenOffice, Mariner eller liknande heller).
Fast endast Keynote är värt iWork-priset, så att Numbers och Pages ligger oanvända gör inget.