Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Trevligt.
Dock tycker jag det är synd att Apple inte har egna rackservrar i sitt sortiment.
Jag kastade dessutom ett öga på Applestore och jag tycker att följande ska ändras i specarna på servermaskinerna.
- Skippa brännaren
- Ska man köra IDE-disk så borde man välja ATA100-standard istället för ATA66
- Gör 1000base-T till tillval. Alla har inte gigswitchar
- Dubbla nätverkskort som tillval
- Sätt i ett enklare grafikkort, tex 2MB onboard. Radeon 7500 i en server känns som lite overkill.
- Erbjud RAID-kort som tillval
- AppleCare som standard
- Hotswapdiskar i fronten
- Redundant hotswap kraftagg.
- Larmlampor i fronten som indikerar fel såsom att fläkt stannat eller minnesmodul defekt (Hotswapbara naturligtvis)
- Samt att hela servern har....rackchassi (2U tex)
Tror inte marknaden för macbaserade servrar i Sverige är så stor att det skulle vara någon idé att ens försöka. De skulle nog helt enkelt vara för dyra. Varför ska man ha en dyrare PPC server som kör YellowDog Linux när man kan välja och vraka på en uppsjö av olika (ganska billiga) Intel baserade rackservrar som man kan köra vilken Linux distribution som helst på ?
Måhända.. men så vidare dyr var den ju inte 3800 dollars.. säg 40papp.
Men helst skulle jag vilja ha en Apple rackserver .. känns på något sätt säkrare..
Rackchassi kostar ju typ 2-3000 har jag kollat upp. Jag får in en massa G4/450 MP inom kort och då skulle man kunna ha en liten "skruvarkväll" där man fixar ihop en rackmonterad G4/450MP. Priset hamnar där jag skrev ungefär.