Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X server som klient?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är det ngn som använder X server som klient?
hur funkar det?
Classic?

christer

Vad menar du som klient?
Varför skulle man köra X server som klient?

[ 05-11-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

sitter i en bland miljö, som är utspridd över en hel kommun, ibland så har jag behov att lägga över, dela med mig, hämta osv och min tanke är då att eftersom win mfl kan logga på X så skulel jag bara starta upp ex *fildelning´ eller vad som behövs för stunden, det är lite lättare på server versionen, samtidigt som jag har behov av att köra Classic och även att administrera andra servrar och har ingen lust att bära med mig ngt annat än min TiG4.
Jag själv tror att det är lättare med serverversionen.

• Oregistrerad
  • 2001-11-05 13:17

rent praktiskt så är det ingen skillnad mellan server & klient X på operativsystemsnivå. Server har lite fler tjänster rullande i bakgrunden. Men jag tror att klient är det du skall köra. Server förutsätter t ex fast IP adress. Med bärbar och klient OS X så kan du utnyttja SMB tjänster och utnyttja mobiliteten med din G4. Jag körde själv ett tag med server versionen, tro mig den är i o f s enkel att sätta upp. Men den strular till det för normalt användande.

Jag använder servern som klient och det det fungerar utmärkt. Servern är dessutom mycket snabbare. Fast det kan bero på att jag gjorde en helt ren installation av den medan klienten har uppgraderats flera gånger.

Det enda som är lite bökigt är filrättigheterna som servern är lite kinkig med. Program i Classic-miljön som själva skriver till hårddisken (Outlook,t ex) kan inte användas om du inte låter "every one" ha skrivrättigheter i de mappar de vill skriva till.

Visserligen kan man aktivera fildelning, webb-service mm i klienten men min uppfattning är att det fungerar mycket stabilare i servern.

Förresten..
Om du vill kunna administrera OS X servrar från din OS X klient behöver du bara installera Server admin-programmet.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christer N-L:
och har ingen lust att bära med mig ngt annat än min TiG4.

Supported Computers
You can install this version of Mac OS X Server on any of the following
computers:
• Macintosh Server G4
• Power Mac G4
• Power Mac G4 Cube
• Macintosh Server G3
• Power Macintosh G3
• iMac
System Requirements
Your computer must have:
• at least 128 MB of random-access memory (RAM)
• internal monitor support, or an Apple-supplied ixMicro, ATI, or NVidia
video card
• at least 4 gigabytes (GB) of disk space available

Det står ingenting om PowerBook.

1
Bevaka tråden