Goodie!
Här är ett par bilder på hur det skall se ut. Men som sagt, om du aldrig någonsin kommer att skapa fakturor som har flera en 3-5 produkter eller så, är denna approach OK, trots att det inte är god databasdesign.
God databasdesign handlar om att dela upp alla bitar man vil lagra i små delar, så det betyder att man brukar i ett system som ditt ha tabellerna:
* Fakturor (eller Order)
* Kunder
* Produkter
* Fakturarader (eller Orderrader)
En fakturarad innehåller två id (fakturanummer och produktnummer) och sedan lite andra saker, som tex pris, antal, summa, leveransdatum, kollinummer osv...
En order har ett order id, en kund ett kund id och en produkt ett produkt id. Dessa id använder man för att relatera kunder-fakturor, fakturor-kunder, fakturarader-fakturor, fakturarader-produkter osv.
Sedan man man i layouten i FileMaker använda sig av tre typer av objekt (förutom alla andra då), fält från denna databas, relaterade fält och portaler. Ett relaterat fält visar information från en annan post i en annan tabell (i faktura-layouten är tex kundens namn och adress relaterade fält), en portal visar FLERA relaterade poster i en annan tabell (i faktura-layouten visas tex faktura-raderna i en portal).
Har man istället Order istället för Fakturor så kan du i samma ordertabell ha Offerter, Order och Fakturor, det enda du behöver ändra på är ett fält som får innehålla en Status-flagga (Offert, Order, Faktura) och sedan kanske lite extra fält som tex olika datum.
Här är ett par bilder av hur det skulle kunna se ut i din databas: