Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QTSS 4 - mp3 funktionen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får då inte igång några playlists med mp3 filer..

är det fortfarande så att man måste "hinta" sina mp3or till .mov ?

Isåfall är det ju rätt meningslöst samt att Apple snackar blaj i infon om QTSS4..
Eller är det bara inte klart i PB?

En annan kul grej däremot är följande del från loggfilen..

2001-11-09 09:51:56: The following pref, mp3_broadcast_password, wasn´t found. Using a default value of: hackme

[ 13-11-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-12 11:57

det är ju bara att:
1. välja "New mp3 playlist"
2. skriva in playlist namn och mounting point (länken till just den playlisten t.ex. "1")
3. välja de mp3or som man vill ha i den
4. klicka "save"
5. klicka på play-knappen så att den startar
6. skriva in adressen till playlisten i iTunes eller liknande, http://adress-till-servern:8000/1 (1 eftersom vi kallade mountingpointen för det). på port 8000 rullar det ut på, även på port 554 och 7070 alt. 80 om du har den streamingen igång.

så gör i allafall jag och det funkar perfa!

://chrisse

grejjen är just att jag inte får upp några mp3or att adda till playlisten.

jag har ett dir fullt med mp3or men de syns inte i admin gränsnittet.. foldern visas men inte innehållet.

När man gör motsvarande i en mapp full med movies syns dom nämligen.
(varför nu movies visas under mp3 playlist är iofs ett mysterium men ändå).

Har du gjort något speciellt med dina mp3or? mina har för det mesta iTunes symboler. Skall de vara QT associerade istället för iTunes möjligen?

En annan fråga ..

När jag väl får det att fungera med mp3orna, kan jag då välja vilken mounting point som helst?

Eller är jag tvingad att ha filerna under den "media mounting point" som är vald för QTSS i sin helhet?

Nu fick jag det o fungera.. iaf o kunna välja mp3or..

o det gick genom att jag fick placera dom i samma root katalog som jag valt för QTSS.. dvs det gick inte med någon underkatalog.. märkligt nog.

ska studera lite rättigheter o kolla om det är något sådant som spökar

j-t skönt.. som jag tolkar det kan man ha igång flera streams samtidigt. gryym

en för varje genre el va man nu gör..

men frågan kvarstår, kan man hämta sina mp3or från annat ställe än huvudmount pointen för QTSS?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-12 17:18

detta är vad som har sagt på apples mailinglist ang. aliaser

We don´t currently support Mac OS aliases. We do, however support unix
symlinks.
From the Terminal you´d do something like this:
ln -s /Somewhere/MyMusicDirectory
/Library/QuickTimeStreaming/Movies/Music
The first file listed is the original, the second is the unix "alias"
You can type "man ln" in the Terminal for more info on "ln".

sammanfattning: vanliga alias som man gör i macos x funkar inte utan man måste göra Unix aliaser om man vill ha det fungerande.

grymt.. ska jag testa snarast

fungerar dessvärre inte..

jag får upp katalogen i stream admin men ser fortfarande inga filer i katalogen.
Ser endast mp3 filer om dom ligger i rooten.

Ska prova o lägga mp3or i mina andra underkataloger till rooten, kanske är privsen för mappen som strular (fast dom är samma som övriga.. så vitt jag kan se)

Detta fungerade .. aja då var det något med privsen då.

Ballt att man kunde adda mp3or i playlisten utan att den bryter uppspelningen. (iofs som det ska va men ändå)..

Kul, det här ser ut som det kan bli en ny fet standard för mp3 servrar om jag får säga mitt..

köra en genre för varje playlist o en live så har du ju en ganska bra konkurrent till spraydio

Citat:

Skapades ursprungligen av: chrisse:
det är ju bara att:
1. välja "New mp3 playlist"
2. skriva in playlist namn och mounting point (länken till just den playlisten t.ex. "1")
3. välja de mp3or som man vill ha i den
4. klicka "save"
5. klicka på play-knappen så att den startar
6. skriva in adressen till playlisten i iTunes eller liknande, http://adress-till-servern:8000/1 (1 eftersom vi kallade mountingpointen för det). på port 8000 rullar det ut på, även på port 554 och 7070 alt. 80 om du har den streamingen igång.

så gör i allafall jag och det funkar perfa!

Grymt bra hjälp!

Mount Point skall ju givetvis heta "/vad_man_önskar", fast det står "/untitled" från början.

Jag körde in denna URL i SoundJam MP 2.5.3 -> http://192.168.0.87:8000/untitled

och det funkar prefekt!

Har bara 6 st MP3-filer i min playlist...

Servern: PowerBook G3/500 256/12/DVD med Mac OS X "client" 10.1.1 och QTSS 4.0 preview.

Klienten: PowerMac G3/350 med Mac OS 9.2.1.

Nätverket: 192.168.0.x internt LAN 100 Mbps Ethernet switchat.

Jag får upp MP3 Streaming-stationens namn samt ID3-taggen för MP3-filen

Kalas Apple!!!!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Detta fungerade .. aja då var det något med privsen då.

Ballt att man kunde adda mp3or i playlisten utan att den bryter uppspelningen. (iofs som det ska va men ändå)..

Kul, det här ser ut som det kan bli en ny fet standard för mp3 servrar om jag får säga mitt..

köra en genre för varje playlist o en live så har du ju en ganska bra konkurrent till spraydio

KTH Haninge MP3 Streaming Station

Jasså, hm, man kan installera QTSS 4:an på OS X klient? Kanon.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jasså, hm, man kan installera QTSS 4:an på OS X klient? Kanon.

Jajamensan! det kan man! Jag kunde det iallafall!

Någon som vet hur man skapar en länk på t.ex sin hemsida som man klickar på och får iTunes eller sin förvalda mp3-spelare att börja spela från QTSS?? Vore ju rätt nice om man kunde ha olika genres på musik och olika playlists som ligger på ens hemsida bara. Tacksam för svar.

Jepp, det skall fungera bra. Titta på Smoothjazz.com för att se ett exempel på hur man kan göra. På det sätt som de gjort det kan man lägga alla i en popup meny, ganska smidigt.

Fattar nada av HTML så jag ser inte hur de gjort där. De verkar ju köra Shoutcast MP3 streaming server och inte QTSS.
Ingen som vet exakt hur man gör med QTSS för att länka till någon playlist ifrån sin hemsida och att den när man klickar på den öppnar sin default mp3 spelare och spelar den playlisten?

1
Bevaka tråden