Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar ny iMac, iLife '08, iWork '08, ny Mac mini mm

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av atomlab:

följde med min iMac 24"

Det följer med alla nya Macar sedan flera år tillbaka, men det följer inte med om man bara köper systemet.

Så fort iLife 08 och iWork anländer så skall det i burken.

Med iWork i så åker Officepaketet ut ur datorn.

Äh, kunde inte hålla mig... startade Microsoft avinstallationsprogram, det du....

Fick svara på 20 frågor eller nåt, sedan tog den bort en massa ...öh?
Jo, allt i systemmappen etc försvann men Mappen med Office, den fick JAG slänga "manuellt" i papperskorgen och tömma. Det bolaget kan aldrig göra nåt rätt eller mer än halvbra...

Hade jag nu vart ngn med minimal datorvana så hade jag väl suttit där med en massa applikationer i sin Office-mapp som inte hade haft ett uns stöd från systemet. Undrar om det hade funkat.

Dessutom fick jag ta bort ikonerna för Word och Excel ur docken... suck

känner frid!

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-08-10 00:52

Gillar verkligen den nya iMacen en sådan som sovrums tv/dator vore inte fel.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-08-10 10:26

Nu har jag pillat runt lite i iPhoto också, det första som hände var att den hittade en .01 uppdatering så den körde jag såklart.

Det nya sättet att hantera bilder "Händelser" får klart godkänt. Men annars vet jag inte om det har hänt så extremt mycket mera. Lite uppgraderat gränssnitt som känns ännu mer genuint.

Möjligheten att skapa böcker och kalendrar är fortfarande lika enkelt som att t.ex. cykla. Lite vingligt i början, men sedan är det grymt! Jag har köpt en bok efter Greklandssemestern förra året och jag blev grymt imponerad över kvalitén på boken!

"Händelsealbumet" som innehåller bilderna för just Greklandsresan går dock inte att namnge ... En lite bugg som jag hoppas att de löser inom kort.

Annars är det inte så mycket mera, man kan gömma bilder utan att radera dem och flagga bilder. Klart godkänt program som är väldigt bra på sin uppgift. Grymt snyggt och känns stabilt!

Jag rekommenderar er att köpa nya iLife om ni jobbar mycket med dessa program!

Ursprungligen av Ree_Tab:

Annars är det inte så mycket mera, man kan gömma bilder utan att radera dem och flagga bilder.

De nya redigeringsfunktionerna då? De är ju ett rätt bra tillskott. Den nya sökfunktionen är också bra och den nya utskriftsfunktionen tror jag är en höjdare.

Händelser är riktigt bra (en slags filmrullar på steroider) men det finns en lite hake för oss som använt iPhoto ett tag. Jag har över 10000 bilder i mitt bibliotek och det som tidigare var en filmrulle blev i nya iPhoto en händelse. Jag fick nästan 400 händelser med blandade bilder. Det tog sina timmar att dela upp och slå ihop allt. Nu är jag klar och till slut blev det 166 händelser. Klart mycket bättre översikt än album faktiskt. Jag hade dock gärna sett att man kunde se datumet hela tiden och inte bara när man ställer muspekaren över händelsen.

Använder man iPhoto för första gången lär man kunna ordna till det här med händelser bra redan från början.

iPhoto får full pott av mig!

Ursprungligen av Rickard A:

Händelser är riktigt bra (en slags filmrullar på steroider) men det finns en lite hake för oss som använt iPhoto ett tag. Jag har över 10000 bilder i mitt bibliotek och det som tidigare var en filmrulle blev i nya iPhoto en händelse. Jag fick nästan 400 händelser med blandade bilder. Det tog sina timmar att dela upp och slå ihop allt. Nu är jag klar och till slut blev det 166 händelser.

Svårt att genomföra det på något annat sätt. Alternativet är ju att man inte gör händelser alls av biblioteket, men det känns inte önskvärt. Jag har över 20.000 bilder, så det lär bli en del jobb för mig också

Ursprungligen av Rickard A:

Jag hade dock gärna sett att man kunde se datumet hela tiden och inte bara när man ställer muspekaren över händelsen.

Det kan jag hålla med om.

Ursprungligen av Adrian B:

Svårt att genomföra det på något annat sätt.

Förstår inte varför det inte skulle gå. Bilderna ligger ju i mappar som anger datum för dagen då bilden laddas över till datorn. T.ex. 2007 > 01 > 01 Är det inte så nya iPhoto sorterar bilderna i album, efter överföringsdatum?

Ursprungligen av rikard.agren:

Förstår inte varför det inte skulle gå. Bilderna ligger ju i mappar som anger datum för dagen då bilden laddas över till datorn. T.ex. 2007 > 01 > 01 Är det inte så nya iPhoto sorterar bilderna i album, efter överföringsdatum?

Ah, jag tänkte inte på att du menade just det där med filmrullar. Jag menade mer att iPhoto automatiskt skapade händelser automatiskt. Angånde filmrullar vs. datum så tror jag det är en smaksak. Jag har läst andra på Apples forum som jobbar mycket med filmrullar och därför *vill* ha händelser därefter.

Vare sig den automatiska uppdelningen i händelser är baserad på datum eller rullar så blir det en del handpåläggning i efterhand - det var det jag menade att det skulle vara svårt att undvika.

Lite trist att Googles Picasa-plugin inte är kompatibel med iPhoto '08. Hoppas på en uppdatering inom kort från Google.

Hade hoppats på mer biblioteksfunktioner från Aperture, som möjligheten att ha biblioteket utspritt på olika diskar, samt, som vanligt, bättre möjligheter att dela samma bibliotek mellan användare. Men det är en funktion som jag numera insett att Apple verkar hata, så det får man väl vänta på tills man dör...

Ursprungligen av Leftrustle:

Hade hoppats på mer biblioteksfunktioner från Aperture, som möjligheten att ha biblioteket utspritt på olika diskar, samt, som vanligt, bättre möjligheter att dela samma bibliotek mellan användare. Men det är en funktion som jag numera insett att Apple verkar hata, så det får man väl vänta på tills man dör...

Ja, det är lite synd att de inte satsar mer på det, Apple om någon skulle ju kunna göra det enkelt och macigt. Även iTunes skulle må bra av en sådan lösning, har sett många som vill ha det.

Men det faktum att Aperture i alla fall har gott stöd för extern lagring visar att Apple lyssnar och är beredda att lägga till detta, iaf när det gäller proffsprodukter (det fanns inte i 1.0, men kom i 1.5 efter mycket kritik).

  • Medlem
  • Kinda
  • 2007-08-10 21:12

ilife 08 på Svenska

Hej, ungarna har börjat använda min nya MacBook mer och mer (bra för då kan jag köpa en Pro). Vi har bara haft PC förrut och med iLife 06 gör ju ungarna själva allt eftersom det är på Svenska. Vet ngn om det kommer ett iLife 08 på Svenska?

Tack på förhand

Ursprungligen av bojo:

Hej, ungarna har börjat använda min nya MacBook mer och mer (bra för då kan jag köpa en Pro). Vi har bara haft PC förrut och med iLife 06 gör ju ungarna själva allt eftersom det är på Svenska. Vet ngn om det kommer ett iLife 08 på Svenska?

Tack på förhand

iLife '08 är på svenska redan nu.

iLife '08 är väl redan på svenska?! Att iWork '08 inte är det har väl sin förklaring?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Att iWork '08 inte är det har väl sin förklaring?

Och den förklaringen är?

Ursprungligen av Rickard A:

Och den förklaringen är?

Att Apple inte lagt resurser på det? Jag kan tänka mig att iLife är viktigare att ha på fler språk då det är förinstallerat på alla nya macar. Men det hindrar ju inte att Apple också skulle anstränga sig lite och översätta iWork-programmen.

Ursprungligen av Adrian B:

Att Apple inte lagt resurser på det? Jag kan tänka mig att iLife är viktigare att ha på fler språk då det är förinstallerat på alla nya macar. Men det hindrar ju inte att Apple också skulle anstränga sig lite och översätta iWork-programmen.

Fast iWork är ju förinstallerat på alla macar. En 30 dagars demoversion. La man lite resurser på att översätta det skulle säkert fler köpa det.

Ursprungligen av Rickard A:

Fast iWork är ju förinstallerat på alla macar. En 30 dagars demoversion. La man lite resurser på att översätta det skulle säkert fler köpa det.

Ah, den hade jag glömt bort. Apple är rätt duktiga på att översätta så jag kan inte tänka mig att det är ett jättejobb, de har antagligen "infrastrukturen" för översättningarna färdig redan och behöver bara fylla på med svenska.

  • Medlem
  • Kinda
  • 2007-08-10 22:11

OK iLife är beställt nu, tack för hjälpen!

Två enkel frågor:
1) Kan man inte köpa iWork 07 resp. iLIfe online och ladda ned programmet?
2) Om man har köpt iWork 06 kan man inte uppdatera via menyn eller nått?

Tjingeling!

Daniel

Ursprungligen av danielka:

Två enkel frågor:
1) Kan man inte köpa iWork 07 resp. iLIfe online och ladda ned programmet?
2) Om man har köpt iWork 06 kan man inte uppdatera via menyn eller nått?

Tjingeling!

Daniel

Två enkla svar:
1) iWork '08 som det heter går det att köpa serienummer till online. Gå till denna sida: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?noji=YES&country=SE&version=08&family=IWorkLanding&osProductName=IWORK&language=SV
Sen laddar du ner demot här: http://www.apple.com/iwork/trial/
Till iLife finns ingen sådan möjlighet. (iWork demot följer förresten med iLife om man köper det...)

2) Nej

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-11 18:16

Vet inte om det är noterat, men Mighty Mousen som följer med iMacen har dels en kortare sladd för att kompensera för de sidomonterade usb-portarna på tangentbordet, dels är "klämknapparna" helvita istället för grå (som de var med de tidigare iMacarna).

Ursprungligen av mbp:

Vet inte om det är noterat, men Mighty Mousen som följer med iMacen har dels en kortare sladd för att kompensera för de sidomonterade usb-portarna på tangentbordet

Det påminner om Apples möss från förr i tiden, de hade också korta sladdar eftersom man kopplade in de via ADB-porten på tangentbordet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-12 12:43

Däremot är det synd att de inte gör iWork på svenska, många kommer isf att köpa det istället för Office. Tänker främst på medelålders switchers (en växande grupp faktiskt) som alltd haft svenska program på sin dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-12 20:06

Tänkte beställa mig en mini i morgon. Eftersom vi är så nära Jaguar undrar jag om man brukar kunna köpa det till reducerat pris eller hur funkar det? Har ingen lust att vänta till oktober med miniköpet.

Hur lång brukar leveranstiden vara efter att den är skickad?

Ursprungligen av iMats:

Tänkte beställa mig en mini i morgon. Eftersom vi är så nära Jaguar undrar jag om man brukar kunna köpa det till reducerat pris eller hur funkar det? Har ingen lust att vänta till oktober med miniköpet.

Hur lång brukar leveranstiden vara efter att den är skickad?

Jaguar levererades för många år sedan. Antar att du menar Leopard. Nej något sådant har de inte haft tidigare i alla fall, förutom 10.1, så det blir det nog inte den här gången heller. Men OS X är ju så billigt ändå, så jag förstår inte riktigt problematiken.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-13 09:01
Ursprungligen av Capeman:

Jaguar levererades för många år sedan. Antar att du menar Leopard. Nej något sådant har de inte haft tidigare i alla fall, förutom 10.1, så det blir det nog inte den här gången heller. Men OS X är ju så billigt ändå, så jag förstår inte riktigt problematiken.

Ja, det kändes inte helt rätt att skriva jaguar...

OS X är ju förhållandevis billigt men det är ändå 1200 som man kan göra roligare saker för. Får se hur jag gör, tycker tiger funkar bra. Minin är i alla fall beställd.

Ursprungligen av iMats:

Ja, det kändes inte helt rätt att skriva jaguar...

OS X är ju förhållandevis billigt men det är ändå 1200 som man kan göra roligare saker för. Får se hur jag gör, tycker tiger funkar bra. Minin är i alla fall beställd.

1200 för ett större servicepack är väl inte billigt?

Hur många 1200kr blir det för alla versioner OS X från 2001 å framöver?

gamla argument, visst, men fortfarande lika aktuella

Ursprungligen av Macce65:

1200 för ett större servicepack är väl inte billigt?

Hur många 1200kr blir det för alla versioner OS X från 2001 å framöver?

gamla argument, visst, men fortfarande lika aktuella

Det är ju inte en servicepack du köper, det är ju en helt ny version av operativsystemet. Förstår inte var du får servicepack i från, sånt sysslar bara Microsoft med.

Bevaka tråden