Kan väl vara på sin plats att dra en förklarning om varför det blir sådär också.
Både Windows, Adobe och Apple har system för att ge en snyggare textrendering på subpixelnivå, i Windows fall har man dock prioriterat att "mejsla ur" bokstäverna så att de passar i pixlarna.
Fördelen är ju en klarare text men nackdelen är att fonterna inte ser ut som det är tänkt, inte skiljer sig lika mycket ifrån varandra (eftersom de måste anpassas till pixlarna), att text som är utflyttad mindre än en pixels avstånd rad för rad på flera rader i rad kommer se hackig ut och framförallt att text i en viss storlek på skärmar med olika dpi inte alls kommer få samma bredd eftersom varje tecken har "avrundats" i storlek vilket är ett problem om man skulle försöka skriva ett gränssnitt i OS X som klarar av olika dpier eftersom man aldrig kan vara säker på riktigt hur bred texten blir i dem. Så mao kommer en dialogruta av en viss storlek som passar en viss text perfekt fungera bra i den DPI där man skapade den men med en annan kanske texten inte får plats eller så blir det en massa tomrum kvar, vilket väl inte är alltför snyggt.
Apple å sin sida, antagligen pga att de har använts så mycket för DTP och dylikt, prioriterar att fonterna ser rätt ut och att alltsammans presenteras som det hade gjort vid en utskrift. Så fokus ligger mer på korrekt visning än att de bryr sig om att det blir lite suddigt på dagens skärmar med låg DPI.
Tror jag läste om det där på någon artikel länkad ifrån osnews, finns antagligen på min delicious men jag orkar inte leta upp den. Om jag minns rätt så försöker båda operativsystemen passa in texten på den vertikala ledden dock.
Hur som helst föredrar jag nog Apples metod där jag faktiskt ser hur fonten jag har valt kommer och skall se ut, och på skärmar med högre pixeltäthet så kommer Apples gränssnitt fortfarande fungera, all text ha korrekta bredder, fonter och det suddiga kommer ju inte märkas lika mycket mer fler pixlar tillgängliga.
Problemet är ju dock att Windows dåliga stöd för skärmar med olika pixeltäthet håller tillbaka hela skärmindustrin då det inte tjänar någonting till att göra skärmar med hög pixeltäthet om Windows ändå knappt kommer vara användbart på dem då det har den position på marknaden som det har.
Lite störigt att sitta o ett program och tro att en text kommer ta upp typ 5cm på ett A4 med för att det ser ut så på skärmen med sedan vid utskrift visar det sig att den blev 4.5 eller 5.5 cm bred eftersom Windows inte renderar fonterna korrekt på skärmen.
Adobes sätt att rendera text ser väldigt likt ut som Apples, och är väl det jag föredrar, jag tycker att Acrobat Reader och Photoshop ger riktigt snygga texter.