Min högt älskade Airport Express dog för några veckor sedan. Ett vanligt fel då nätdelen har tvivelaktig kvalite och kondensatorerna brinner pga hög värme och undermålig kvalite...
Jag hittade reparationstips på hur man bygger egen ny nätdel på:
http://echoone.com/airport-express/
Tänkte först använda detta tips och bygga in Airporten i ett par aktiva högtalare...men eftersom både pengar och tid är bristvara för mig just nu valde jag en annan lösning. Airporten behöver enligt ovan länk en 5 volt och en 3,3 volt spänning för att fungera. Jag hade min Airport kopplad till en fläktlös mini-ITX server som står på dygnet runt och sköter webcam, internetuppkoppling mm. Nätdelen på en PC har både 3,3v och 5v strömmatningar, hmmm...
1. Alltså upp med Airporten i bandsågen och klyva höljet, så man kommer åt innanmätet:
2. Bort med trasiga nätdelen (nätdelen ligger i högra halvan av Airporten på bilderna nedan - med kablar som matar själva Airporten till vänster):
3. Rensa och putsa till resterna av höljet så man kan klämma resterna av Airporten i det tomma diskettfacket på mini-servern, med antenndelen som sticker ut utanför datorlådan (jag var först på väg att montera hela Airporten dold inne i servern, men kom i sista minuten på att montera en trådlös basstation INNE i en radioavskärmad låda inte är helt lyckat...):
4. Tjuvdra jord, 3,3v och 5v från PC:ns nätaggregat (vilken kabel som matar vad anges i specifikationerna på de standardiserade ATX-nätaggrgegaten -hur de kopplas ses i länken ovan):
5. Sedan var det bara att slå på strömmen till PC:n och se Airport vackert dyka upp i menyn på iBooken : Dock verkar det som att Airtunes-delen med ljudutgången hade brunnit tillsammans med nätdelen på min Airport - det var en rejäl smäll som kom i högtalarna när min Airport la utav häromveckan ...
Se bilder sist i detta inlägg!
Total tidsåtgång för detta var under en timme, men jag vet inte om mitt fulhack riskerar att paja PC:ns nätaggregat, eller om det äventyrar Airporten, men hitintills fungerar det bra för mig iaf.
Kommentera gärna, och prova gärna - men gör det på egen risk!!!!