Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dröm om nya 99mac Center Stockholm

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tja, det är en bra idé, men jag ställer mig riktigt skeptisk till att de skulle gilla idén...

jaja...den som lever får se, häftigt vore det iaf

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-19 23:29

Två tummar upp! (Hade bara två... annars...) Kör hårt!

Absolut. Genial idé. Gillar den starkt.

Ifall det håller sig rent ekonomiskt vet jag dock inte, men det vet man ju inte innan man har testat. Ja.

Riktigt coolt, jag är med på idén!

Jag tycker det var en cool lokal och det blir nog vad man gör det till. Det kan nog vara lite mysigt att slukas upp av marken och slippa oljuden ute på gatan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-20 00:00

apple sverige får ju knappt pengar till reklam så

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-08-20 00:04

Kör på så hyr jag en spot i lokalen för liten butik!

Skaffa en till toalett också, det räcker inte med en, män brukar missa med urin och ibland även avföringen (av någon konstig anledning) när det gäller att sikta.. inte kul för damer.

Ja, tror att det skulle vara mycket trevligare med en lite mindre, men ljusare och luftigare, lokal ovan jord. Känns faktiskt lite väl stort, och ena planet skulle nog räcka. Och enbart lamp-ljus är inte lika trevligt som solljus och lampor.

Att fylla 420 m2 med innehåll (varor, verksamhet eller vad det nu må vara) kostar en sjuhelsikes massa pengar. Som sagts ovan: hellre 200 m2 ovan jord än 400 m2 under. Och kanske 100 räcker. Annars låter det som en rolig idé om någon/några har tid och ork att driva det hela. Men själv skulle jag nog inte investera många kronor i projektet, tyvärr.

Söldrisken i labyrintiska lokaler får heller inte underskattas. Helst skall alla ytor kunna övervakas och servas av en enda person.

Annars skulle lokalen vara rätt bra till nån form av utställning… kanske svårt att få att gå runt, men det kanske kan vara nåt på nåt sätt…

Jag skulle stanna förbi varje gång!

En orginell och cool idé! Jag hade inte svikit er om ni startade upp det! Gillade idén med pubbkvällar när det är KeyNote! Hade vart skit mäktigt!

GO FOR IT!:cool:

Om det finns folk som har insyn i lokalbranschen eller vill söka själva rekommenderar jag:
http://www.objektvision.se/

  • Medlem
  • 2007-08-20 08:06

Varför inte höra med musikfolket? Jag tror att de är i större behov av att låna datorer, jamma ihop och testa osx än macfolket.

Ett musikcafe med på ena planet och ljudisolerade "studios" på det andra. Lång eller korttidshyra. Genius bar. En köp/sälj-hörna med både datorer och egna alster. Storformatskrivare att hyra.

Jag skulle definitivt slinka in så ofta som möjligt. Med slutet sällskap kan man även dricka öl!

Lätt den koolaste av alla lokaler jag någonsin sett. Jag tror lätt att detta kan bli riktigt bra bara vi få stödet till det. Kommer ju lätt hänga där så fort jag får chansen.

Jag har varit ansvarig för fyra olika gemensamhetslokaler under åren sedan 1992 och hoppade just av den senaste. Äntligen har jag istället ett helt eget krypin...

Tjing för att *inte* ha hand om ekonomi och städning

//"Din mamma jobbar inte här"

Den här är också bra!

Citat:

There were once four brothers: Everyone, Someone, Anyone and Noone. They had a very important task to do. Everyone was sure that Someone would do it. Anyone could have done it, but Noone did it in the end. Someone was angry because it could have been Everyone's job. Everyone thought that Anyone could have done it, but Noone realized that Noone will do it in the end. In the end, Everyone was angry at Someone because Noone did what Anyone could've done.

Man får väl styra upp det så att man kan skriva på schema liksom.
Det där är ju inga problem egentligen.

Ursprungligen av RockyMontana:

Den här är också bra!

Citat:

There were once four brothers: Everyone, Someone, Anyone and Noone. They had a very important task to do. Everyone was sure that Someone would do it. Anyone could have done it, but Noone did it in the end. Someone was angry because it could have been Everyone's job. Everyone thought that Anyone could have done it, but Noone realized that Noone will do it in the end. In the end, Everyone was angry at Someone because Noone did what Anyone could've done.

Man får väl styra upp det så att man kan skriva på schema liksom.
Det där är ju inga problem egentligen.

Denna fråga tror jag är större än den ekonomiska.

Om det hela ska skötas ideellt är arbetskraften inte något man får underskatta. Jag vill inte påstå att jag är jätteerfaren men jag har på jobbet varit med och ordnat en del fester och pubar samt även privat jobbat en del ideellt. Det är alltid jättelätt att från börja hitta überentusiastiska människor som dyrt och heligt lovar att ställa upp i vått och torrt men när det väl kommer till kritan är det inte längre så. Det är favoritprogrammet på tv, någon ska tvätta bilen, en annan till svärmor osv osv.

Riktigt så blir det inte man får betalt. Vi lovade gratis öl i baren för att få folk att hjälpa till innan och helt plötsligt ville halva bygget hjälpa till.

Det hela är ingen dålig ide men det kommer inte vara helt lätt att få folk att jobba ideellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 12:00

Ni som är emot att lokalen inte är i gatunivå, har ni tänkt på att Apples flaggskepp på Fifth avenue i New York också är en "källar"lokal?
Jag tror att med rätt sorts entré och mycket vitt med ljusskyltar så kan lokalen bli riktigt bra. Har själv varit där och tittat in möbler så jo, lokalen skulle helt klart funka.

Ni som föreslår handel med begagnat måste ha i åtanke att när ett företag säljer något så enligt lag måste det komma med någon sorts garanti, så det kan kosta oerhörda pengar i form av garantiservice när man som företag börjar sälja begagnat.

Men pitcha idén för Apple och se om det inte går att göra något tillsammans, tycker det verkar kanon.

Mycket bra idé. Jag skulle definitivt hänga där varenda lediga stund. Vill dock ha möjlighet att koppla upp min MacBook i sådant fall.

""Det kommer aldrig gå" är väl första svaret."

Ingenting är omöjligt. Bara olika svårt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 12:56

Tycker det här absolut låter som en idé som går att genomföra och få den att visa svarta siffror i bokslutet..

Några saker jag tror kan fungera bra är:
Café/Bar, Gärna med alkoholtillstånd eller åtminstonde som får det temporärt vid olika events.
Utbildningar/Quickstart kurser i olika ämnen relaterade till OSX/Mac/Apple
Arbetsstationer för uthyrning. Som någon nämnde tidigare så tror jag musik folket kan vara något att satsa på.
Trådlöst internet så folk bara kan komma dit med sina MB och MBPs och surf on. (mot en mindre kostnad).
Kanske en begagnad köp/sälj hörna där butiken får en viss % på försäljningen.

Tror även man ska satsa mycket på att utveckla den tillsammans med communityn här.
T.ex. köra en del events. varför inte låta mindre band/musiker spela lite ibland?

Sen tror jag också det är viktigt att hitta några eldsjälar som kan tänka sig att ställa upp kostnadsfritt några timmar per vecka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 13:59

Att ha en lite serverhall som kan ha som en Co-location med vänlig och kundnära service skulle man nog kunna dra in lite pengar på.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-08-20 14:10

wooow

Låter och ser underbart ut! Go go go !

Hjälper gärna till på nåt sätt :=)

Mäklaren ringde precis - lokalen är såld

Men nu när vi har uppe tempot får vi väl gemensamt hålla ögonen öppna och fundera över upplägget. Till skillnad från många andra här tror jag att det vore fullt möjligt att hålla en datorpark på 20-30 datorer upptagna till rätt hög %-andel, dvs "internetcafé" fast i lite annan form.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-20 14:19

Vem köpte?

Grundidén är lysande och jag skulle gärna vilja hänga på ett sånt ställe. Men i den här sagan måste man se lite krasst till vilka som faktiskt kan göra något konkret praktiskt & ekonomiskt. Och det kan inte jag. Men jag pröjsar gärna för wifi på ett schysst Macafé!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-20 16:56

i den butiken har jag varit många gånger när jag vad lite. Då var det också möbelbutik men mer av det kaosartade slaget

Trång gång ned i källaren där det var minst lika trångt ned möbler

Kanske vore idé att bekosta en del av lokalhyran genom att man hyr ut ett rum där man kan ha vilken verksamhet man vill så länge det inte skadar nån annan och det inte bryter mot lagen? (och det inte låter för högt, man kan ju alltid ljudisolera)

Bevaka tråden