Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X Server 10.1 SMB access funkar inte..?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 10:04

Har ominstallerat en av våra x servrar och nu vägrar samban mot windowsburkarna fungera. Det skumma är att man inte kan uppdatera 10.1 till 10.1.3 server update (har laddat ner den manuellt). Har för mig att den uppdat. ordnade upp en del med smb funktionaliteten..

Någon som har nån idé om vad det kan vara och vad man kan försöka med ?

// kimmo

• Medlem
  • 2002-08-08 10:11

Lagt in client update först?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 10:21

Jag hittar ingen client update, dock har jag installerat security update samt installer update´n. Men det verkar fortfarande inte funka. Det känns precis som om man missat någon liten update. Förresten så funkar inte Software Updatern som vanligt på sistonde ?
Förut fick man ju alla småuppdat. listade där. Nu säger den bara att "Your software is up to date" typ...

// kimmo

[ 08 Augusti 2002, 10:22: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

• Medlem
  • 2002-08-08 10:36

Ta hem 10.1.5 combined update för OS X Client och installera den, sedan ska du kunna köra server update.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Ta hem 10.1.5 combined update för OS X Client och installera den, sedan ska du kunna köra server update.

Löser detta problemet på en Xserve DP? Vi har problem med båda Apple- och Windowsfildelningen...

/Pär

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 13:02

Det går inte att installera 10.1.5 Client update då den klagar på att den behöver en installer update. Installer updatern går inte heller att installera, trots att jag installerat den security patchen som krävs ! Man kommer så långt i installationen att man ska välja installationsdisk, men alla diskarna är gråa och går inte att markera liksom. Snacka om moment 22. Är det nån annan som upptäckt att Software Updatern via Preferences inte funkar som vanligt efter sommaren ?

// kimmo

[ 08 Augusti 2002, 13:38: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

Du måste först installera en Security update före du kan installera installer update 1.0.
Security update hittar du här:
http://download.info.apple.com/Mac_OS_X/062-9022.20011113/1z/SecurityUpdate10-19-01.dmg.bin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 16:38

Den har jag alltså installerat samt ominstallerat två ggr med omstart.

// kimmo

hmm okej... men jag vet att det är någon liten uppdatering som måste till emellan innan man kan installera installer update och sen utifrån den gå vidare med alla uppdateringar. Gjorde installation på en OS X server för inte alls länge sen och jag fick exakt samma problem som du men jag lyckades hitta rätt uppdatering och sen var det grönt.
Ett tips är att gå in på www.apple.com/support och söka på olika uppdateringar som finns i downloads för OS X. Längre ner på sidorna så står det alltid vilka uppdateringar som är relaterade till den du ska ladda ner och på så vis kan man få en vink om vilka uppdateringar som måste göras INNAN du kan installera den uppdatering du kollar på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-08 17:48

När jag installerade om servern, kollade jag igenom Apples sidor och installerade följande uppdateringar. Jag döpte även om dem för kommande behov. De första siffrorna anger installationsordning. Detta är från Mac OS X Server 10.1 som jag har på cd.

01 - SecurityUpdate10-19-01.dmg
02 - InstallerUpdate1.0.dmg
03 - MacOSXUpdateCombo10.1.3.dmg
04 - 10.1.3ServerUpdate.dmg
05 - 10.1.4ServerUpdate.dmg
06 - MacOSXUpdate10.1.5.dmg
07 - NetworkingUpdate.dmg
08 - SecurityUpdateJuly2002.dmg
09 - SecurityUpdate7-18-02.dmg

Efter detta har det tillkommit en säkerhetsuppdatering, 2002-08-02.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kimmo:
Har ominstallerat en av våra x servrar och
Någon som har nån idé om vad det kan vara och vad man kan försöka med ?

Vi löste problemet genom att skapa nya användare utan hemkataloger. Om man vill kan man lägga till en hemkatalog i efterhand utan att det ställer till det för win-anslutningar.

/Pär

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-12 13:40

[quote]quote:Vi löste problemet genom att skapa nya användare utan hemkataloger. Om man vill kan man lägga till en hemkatalog i efterhand utan att det ställer till det för win-anslutningar.

/Pär

[/quote]Perrfa ! Nu funkar det med smb´n i 10.1. Man behöver inte ens göra om kontona, -endast spara om dem utan hemkataloger..

// kimmo

[ 12 Augusti 2002, 13:46: Meddelandet ändrat av: kimmo ]

1
Bevaka tråden