Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min iMac bara dör!

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-08-03 22:55

Var har du fått det ifrån? Svenska Applestore hör till Svenska Apple. De lagar och regler som gäller, är de vi har i Sverige. Att bevisa att felet är ursprungligt blir nog lättare när Apple själv har detta dokumenterat, vilket visats tidigare i tråden. Jag håller tummarna!

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och Konsumentköplagen är oftast luft i dessa sammanhang eftersom Apple vidhåller ett annat lands lagstiftning. Detta speciellt om du har köpt din dator via deras butik på internet. Konsumentköplagen kräver dessutom att du som konsument visar att det är ett fabrikationsfel - inte tillverkaren.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Var har du fått det ifrån? Svenska Applestore hör till Svenska Apple. De lagar och regler som gäller, är de vi har i Sverige. Att bevisa att felet är ursprungligt blir nog lättare när Apple själv har detta dokumenterat, vilket visats tidigare i tråden. Jag håller tummarna!

Tack för stödet.

Jag har nu skrivit ett brev till både Irland och en kontakt samt Apple Sverige eftsrom jag gärna vill få skriftligt svar från dem.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-03 15:49

Lycka till!

Nu har jag pratat med Lan master och de har bytt ut Logik kortet mot ett nytt.

Vi får hoppas att detta är ett väl fungerande och inte bara ett "liknande" som efter en tid även det dör.

Kan man på något sätt kolla på logikkortet vilken version det är?

Min Apple care går ut i oktober så det hade varit en klassiker om något blir fel efter den tiden.

Nu har Apple sagt att de kan kompensera mig med en goodwill produkt från Apple store. Ok, det var trevligt men vad ska man då välja?

Den stora skärmen?

Ursprungligen av leonardo:

Den stora skärmen?

hmm vad menar du?

jag tror att det bör ligga runt 3 tkr inte mer.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-10 22:47
Ursprungligen av draags:

Nu har Apple sagt att de kan kompensera mig med en goodwill produkt från Apple store. Ok, det var trevligt men vad ska man då välja?

iMac 24" ! Jag blir lite tveksam när jag läste att du också hade lämnat in datorn till LAN-master. Tänker på alla datorer som de skickat tillbaka nyligen men stulits på Posten.
http://www.99.se/emac-imac/219916-imac-g4-startar-tutande-med-svart-skaerm.html#post1312719

En 24" iMac skulle inte vara helt fel. funderar faktiskt på att göra mig av med iMacen och köpa en ny och då en 24"

Låter skrämmande med att de kan försvinna på posten.

Går inte Apple i spetsen för miljövänlig produktion?

En möjlig orsak till att mystiska problem enligt ovan
drabbar moderna produkter tycks vara ett nytt slags
miljövänligare lödtenn med lägre eller obefintlig halt
av bly.

Men blyet finns/fanns i lödtennet för att det fyller en funktion.
Utan bly kan märkliga problem uppstå som tidigare varit
helt okända:

En ren tennlödning kan till synes utan orsak utveckla "morrhår"
(whiskers), extremt tunna tenntrådar som skjuter ut från
lödningen och orsakar kortslutning mellan två eller flera
lödpunkter på t ex ett moderkort.

Med inblandning av bly i lödtennet uppstår inte problemet,
då blyet ändrar materialets kristallina egenskaper till en mer
amorf struktur jämfört med rent tenn.

Miljövänligt tenn och fenomenet "morrhår" har just börjat
uppmärksammas i USA som ett växande produktionsproblem
inte bara i datorer, utan i all slags modern elektronik.

Mera läsning om "morrhår" finns här:
(ur Chemical & Engineering News)
Stopping the Tin Whisker Stalkers

Ett "morrhår" växer ut ur en tennlödning.

Många "morrhår" små kan orsaka
kortslutning mellan elektroniska
mikrokomponenter och därmed
driftstörningar och andra märkliga
fenomen.

Kristallstrukturen i rent tenn till vänster.
kristallstruktur med bly i tennet till höger.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-11 17:45

Wow! Det där låter verkligen som sci-fi. Intressant!

söndag och jag är förbannad.

I förra veckan lyckades jag antagligen få Apple att handla, jag fick en goodwill produkt som skickades riktigt snabbt och de har ringt och frågat om jag fått produkten, sedan har jag fått mail om vad jag tycker om supporten.

Samt att iMacen blev lagad relativt snabbt.

Det var logikkortet som var felet så det ska vara bytt.

Nu är det söndag och jag ska precis till att starta upp datorn efter det att jag packat upp den.

Det flimrar som ett helvete och poff datorn dör. Startar om igen - samma sak.

Alltså exakt samma fel som tidigare.

Man undrar helt klart - har Lan Master gjort något överhuvudtaget.

Nu är Apple stängt - tur för dem och kanske tur för nu är jag rejält trött på detta.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-19 15:56

Har ingen personlig erfarenhet av LAN-master men jag har läst en del reaktioner på dem och det känns som de gör alltför många misstag. Man undrar om de testar grejerna efter byte av komponenter. Jag menar hade de gjort det hade de fått precis samma resultat som du, om det inte hänt något med paketet på vägen. Kom ihåg det där med att tre misslyckade reparationer brukar innebära ny dator!

Nu är jag som sagt rätt trött på detta, antingen får de ge mig en ny dator eller blir det förenklat tvistemål - svensk domstol får avgöra vilken rätt jag har som konsument.

Datorn har varit inne tre gånger.

Apple är verkligen duktiga på support.

verkligen.

INTE

Det enda de säger är - ja det vi kan erbjuda är gratis reparation.

Jo jag tackar.

Gratis reparation när jag har Apple care.

Jag har haft problem med denna iMac sedan inköp och har det fortfarande. Fruktansvärt irriterande.

Någon som vet var man kan få tag på kopia av garantibevis för sina Apple produkter.

Ursprungligen av draags:

Någon som vet var man kan få tag på kopia av garantibevis för sina Apple produkter.

Jag hittade min egna, trodde jag slarvat bort den. Tur att man har någon ordning i kaoset.

• Medlem
  • 2007-08-20 12:48

Det är väl fakturan som gäller, annars vet jag bara de garantisedlar som följde med datorn.

Nu påstår Lan Master till Apple att det fel jag hade som gjorde att de bytte logikkort inte har något med det extension program som länkas tidigare.

De säger att de testat datorn och att den flimrar lite vid uppstart men att detta är helt normalt.

Saken hör att det inte är LITE flimmer utan MYCKET och jag kan aldrig tänka mig att detta kan vara normalt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-21 12:28
Ursprungligen av draags:

Nu påstår Lan Master till Apple att det fel jag hade som gjorde att de bytte logikkort inte har något med det extension program som länkas tidigare.

De säger att de testat datorn och att den flimrar lite vid uppstart men att detta är helt normalt.

Saken hör att det inte är LITE flimmer utan MYCKET och jag kan aldrig tänka mig att detta kan vara normalt.

Men nu är det så att det inte bara är flimmer utan din dator dör också som du skrev.

Precis. Som tur är har jag det dokumenterat.

Problemet är att de fortfarande vill påpeka att det kanske inte är hårdvaran.

Fick öppna datorn och kika inuti, skulle hitta läckande "vad det nu heter" det var något lila på dessa - han sa att jag skulle pilla på dem med en skruvmejsel.

Nu är det repor på dem. Vill de få det att se ut som om det är jag som varit och pillat.

här är vad som händer:

http://www.youtube.com/watch?v=hZbmgJuSBzw

Kan detta bero på mjukvaran?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-22 22:40
Ursprungligen av draags:

här är vad som händer:

http://www.youtube.com/watch?v=hZbmgJuSBzw

Kan detta bero på mjukvaran?

Absolut INTE! Struntprat! Förstår inte hur de kan hålla på och förhala det hela så där. Ditt serienr finns t.o.m bland de drabbade datorerna. Hänvisa dem till videon. Du gör ju inte ens något med datorn. Har du förreten installerat om systemet? Det borde få tyst på dem. Hittade du någon läcka på kondensatorerna?

Nu verkar det äntligen som om jag får en ny dator.

Men oj vad de försökt förhala allt.

Som tur är hade jag en kontakt på Apples relation avdelning som var riktigt bra. Hon var trevlig och verkade vilja hjälpa till.

Hon borde få en goodwill present från mig.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-23 22:49

Så det blir senaste iMacen nu. Hoppas glasskärmen inte stör. Grattis i alla fall!

Bevaka tråden