Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

e-post

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp!!!!
Letar leverantör för domän namn.

Har kontaktat pi.se och dom kan erbjuda mig domän + smtp för 198 kr/mån.
Kan man göra det på något billigare sätt eller måste man använda sig av ett företag typ pi.se????

Vill också sätta upp en hemsida med samma adress lite senare.

Min önskan är att allt skall ligga på våran egen server.

Har skälv inte så mycket koll på hur internet välden fungerar. Tacksam för all hjälp.

• Medlem
  • 2002-11-04 21:29

Har du fast internetanslutning så kan du göra det mesta själv. Det enda du behöver då är egentligen DNS-hosting. Men det kräver ju naturligtvis en del i form av mjukvara och kunskap. Beror på hur mycket chassidamm man vill ha under naglarna så att säga.

Vem kan du rekommendera för DNS-Hosting om jag beslutar mig för att göra det med mycket chassidamm....

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-04 22:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas Lundqvist:
Vem kan du rekommendera för DNS-Hosting om jag beslutar mig för att göra det med mycket chassidamm....

Om du väljer .nu domän så har nic.nu egna DNS servrar som man kan få plats på... Annars kan du ju också köra din egen DNS server på samma burk som du kör resten, även om det inte är så snyggt...
Själv kör jag mail,web,ftp osv server, men dns tjänsten övelåter jag till nic.nu...
Något som däremot kan vålla problem med mail är om du tex har ett bostream abonemang är att du ibland kan råka ut för svartlistningar pga att din mailservers ip ligger under domänen bostream.se.(typ studsande mail och sånt)

/arvid

edit: la till lite mer...

[ 04 November 2002, 22:40: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

• Medlem
  • 2002-11-05 00:02

Rent principiellt är det alltid bäst att hosta sin DNS hos sin leverantör (tenderar att vara billigast så dock inte alltid) eftersom man redan har mellanhavanden så att säga. Eller så kanske man har någon lömsk polare som har DNS:er. En fråga man ska ställa sig är vilka driftskrav man har. Är driftskraven höga och man tycker det verkar lite svårt ska man nog ge fan i det hela. Det finns förmodligen billigare hosting än 198:- i månaden, men vad man får varierar. Alltid enklare att klaga på någon man köpt en tjänst av än förklara för företaget varför maskinen i skåpet gör att ingen får mail... alls...

Samtidigt är det mycket friare och smidigare att ha mail etc själv. Det är en avvägning.

Det är helt enkelt inte enkelt (pun intended).

• Medlem
  • International user
  • 2002-11-05 03:51

Jag betalar 250:-/år för DNS-hosting hos Carambole
www.carambole.se

Har funkat bra.

1
Bevaka tråden