Trots min idoga ortodoxi håller jag med dig, Rickard.
Själv slåss jag nästan dagligen med krånglet i hur bildfiler sorteras i Finderfönster. Detta när jag ska importera bilder från kamerans minneskort, som jag stoppar in i en firewirekortläsare.
Jag börjar i listvy och sorterar efter "Typ". Då hamnar alla råformatsfoton överst. King. Sedan växlar jag till kolumnvy, men där kan man inte sortera filerna efter "typ"! Råformatsbilderna blandas med de små skruttfilerna från kameran som i Finder ser ut som unix executables.
Ett annat exempel är Finders Bildspel. Det kan ju för fan inte sortera bilderna över huvud taget, varken efter namn eller ändringsdatum.
Bängligt.
Detta är bieffekter av hur Finder och iLife är tänkta att fungera. Användarvänligheten och mottot "Det bara funkar" äger rum till priset av vissa begränsningar, eftersom enkelhet förutsätter uteslutna alternativ.
Jag använder alltså Finder på "fel" sätt: Om jag skulle använda iPhoto och bara göra som det är tänkt skulle det antagligen gå snyggt och snabbt. Men mitt arbetssätt har växt fram ur vad jag själv tycker är logiskt och lätthanterligt (parat med en viss enkelspårighet). Det är synd att maskinen inte anpassar sig efter användaren (något som torde räknas som en principgrej när det gäller Apple-apparater) mer än den gör... Men det kanske kommer med de cyberorganiska processorerna 2017. Macen frågar, "Sitter du bra? Vill du ha en kaka? Ditt kärleksbrev är färdigskrivet förresten, ska jag skicka det?"
Fram till dess får man 1) anpassa sig till Finder + iLife, 2) bita ihop och fortsätta krångla, eller 3) hitta på egna lösningar *.
* till exempel iView Media Pro. Tror du jag bet mig i kinden när Microsoft köpte upp fanskapet...