Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediahantering på mac suger

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-08-21 21:56

Ett problem jag inte lagt märke till eftersom jag inte jobbar på det sättet. Men bra att du lyfter fram det, Rickard. Det är mer än vad de flesta här skulle vågat (vilket är förståeligt då man läser denna tråden och många andra).

Kanske någon med ork och intresse skulle dra iväg ett förslag till Apple? De vet inte allt och jobbar inte alltid på samma sätt som deras användare.

Det här som Rickard A tar upp är anledningen till att jag inte använder iPhoto överhuvudtaget.
Provade en gång men jag tyckte det var råmeckigt, jag rensade iPhoto-cachen på min backupdrive häromdagen där den legat och sugit i sig många gig utan att jag fattat det, haha.

Kalla mig gärna trög, för det kände jag mig när jag hittade den.
Jag skulle gärna se bättre implementering av meta-data i OS X, och jag tror att detta i samverkan med ett bättre inbyggt bildvisningsprogram skulle lösa i alla fall mina(i min tröga iPhotohjärna) problem

Skulle dock tänka mig för innan jag skapade en tråd med så provokativ ton i rubriken som denna, med tanke på att det finns en hel del fanboys här som gärna slutar diskutera frågan i sak och ser det som sitt kall att försvara apple även om det inte har med saken att göra!

• Medlem
  • 2007-08-22 00:16

Trots min idoga ortodoxi håller jag med dig, Rickard.

Själv slåss jag nästan dagligen med krånglet i hur bildfiler sorteras i Finderfönster. Detta när jag ska importera bilder från kamerans minneskort, som jag stoppar in i en firewirekortläsare.

Jag börjar i listvy och sorterar efter "Typ". Då hamnar alla råformatsfoton överst. King. Sedan växlar jag till kolumnvy, men där kan man inte sortera filerna efter "typ"! Råformatsbilderna blandas med de små skruttfilerna från kameran som i Finder ser ut som unix executables.

Ett annat exempel är Finders Bildspel. Det kan ju för fan inte sortera bilderna över huvud taget, varken efter namn eller ändringsdatum.

Bängligt.

Detta är bieffekter av hur Finder och iLife är tänkta att fungera. Användarvänligheten och mottot "Det bara funkar" äger rum till priset av vissa begränsningar, eftersom enkelhet förutsätter uteslutna alternativ.

Jag använder alltså Finder på "fel" sätt: Om jag skulle använda iPhoto och bara göra som det är tänkt skulle det antagligen gå snyggt och snabbt. Men mitt arbetssätt har växt fram ur vad jag själv tycker är logiskt och lätthanterligt (parat med en viss enkelspårighet). Det är synd att maskinen inte anpassar sig efter användaren (något som torde räknas som en principgrej när det gäller Apple-apparater) mer än den gör... Men det kanske kommer med de cyberorganiska processorerna 2017. Macen frågar, "Sitter du bra? Vill du ha en kaka? Ditt kärleksbrev är färdigskrivet förresten, ska jag skicka det?"

Fram till dess får man 1) anpassa sig till Finder + iLife, 2) bita ihop och fortsätta krångla, eller 3) hitta på egna lösningar *.

* till exempel iView Media Pro. Tror du jag bet mig i kinden när Microsoft köpte upp fanskapet...

Nu när det finns ett par (10000 eller mer??) bilder i datorn som är dels arbetsrelaterade, dels privata, dels råformat o andra format skulle Apple kunna klämma fram ett smart o flexibelt sätt att organisera detta. Helst lite halvt osynligt som ett komplement till findern.
3:e partslösningar är ju bra men funkar ju inte i osx arbetsflöde o övriga program.

Så jag instämmer helt enkelt.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-22 13:34

Har suttit och testat iwork 08 lite och också stört mig på att om jag vill hämta in bilder till Pages så måste dom finnas i iphoto. Hade hittat en bild på nätet som jag ville använda i mitt dokument och den var inte lika enkelt som om den funnits i iphoto. Varför kan man inte få lägga till mappar i mediasökaren (eller vad den kallas)?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2007-08-22 13:59
Ursprungligen av gunek:

Har suttit och testat iwork 08 lite och också stört mig på att om jag vill hämta in bilder till Pages så måste dom finnas i iphoto. Hade hittat en bild på nätet som jag ville använda i mitt dokument och den var inte lika enkelt som om den funnits i iphoto. Varför kan man inte få lägga till mappar i mediasökaren (eller vad den kallas)?

Det går alldeles utmärkt att drag-n-droppa bilder in i Pages från var som helst på hårddisken.

Du kan till och med drag-n-droppa bilder direkt från Safari in i ditt Pages-dokument.

Ursprungligen av gunek:

Varför kan man inte få lägga till mappar i mediasökaren (eller vad den kallas)?

Exakt! Jag skulle vilja att mediabläddraren visade allt jag har i mappen Bilder. Då hade nästan alla mina problem varit lösta.

Lustigt nog används syns mappen Photo Booth från mappen Bilder i mediabläddraren. Jag kan lägga i vilka bilder jag vill där och du dyker upp i mediabläddraren. Jag kan till och med lägga in mappar där som dyker upp i bläddraren!

Men varför inte visa allt i Bilder istället? Obegripligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 13:45

Tanken är väl att man skall låta iPhoto hantera alla bilderna och man däri skall sortera de i olika "mappar" typ jobb / privat och undermappar därtill.

Känns som att det stora problemet ligger i att du försöker arbeta på samma sätt i din mac som i din pc, det har jag fått lära mig nu att man inte skall utan det gäller att lära om... har gjort det och undviker att meka förmycket i en pc nu för tiden.

Jag kan inte säga att jag har det problem du har Rickard A. Däremot kan jag inte mer än att instämma gällande Findern och då även inkluderat den i 10.5 Leopard.

Den avsaknaden som finns gällande hantering av metadata är på gränsen till en katastrof. Utan denna möjlighet kan jag tycka att både smarta mappar som spotlight blir något begränsade, milt sagt handikappade.

Quicklook i 10.5 är ett steg framåt i utvecklingen, detta borde även kunna finnas i iWorks mediahantering.

När det gäller mediahanteringen borde man iWork kunna lägga till sökplatser - på samma sätt man kan göra i Motion, eller Soundtrack. Detta kanske går, inget jag undersökt, för detta skulle eventuellt kunna underlätta arbetet.

Slutord. Rickard. A Varför inte ge dina synpunkter om detta till Apple direkt.

Bevaka tråden