Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steg för steg i Netinfo (OSXS-OSX)

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan det vara på sin plats att vi med "erfarenhet" av att koppla OSXS till OSX i Netinfo hjälper varandra och skapar en steg-för-steg guide/vägvisning om hur man går tillväga?

Givetvis efter planeringsskedet som ju är unikt för var och en.
Men just dom konfigurationerna som behövs på dels OSXS men främst på OSX.
Har själv hittat lite matnyttig information och tips på konfigurationer.
Kunde ju vara kul o jämföra och kanske skapa en mall som man kan utgå ifrån och ev felsöka ifrån.

>> Avvakta med svar.. planer på G <<

[ 06 Maj 2002, 08:46: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Jag har stort intresse av att ta del av en sådan. Jag har inte mycket att bidra med tyvärr. Har bara sett en konfig, och den har jag inte ens gjort själv

Micke W har en bra lösning, han ställer säkert upp med lite övertalning.

Allt går lättare med öl och whisky

Jag har en hel del att fundera på till hösten om vi skall gå över till OS X på alla våra datorer.
Väntar fortfarande på en fungerande lösning för nyckelringen...

• Medlem
  • 2002-05-16 13:47

ville bara meddela till Jürgen B att jag hittade rätt tråd kanske skulle man dra idång en helt egen osx site nån som e intresserad bara köra igång en "from the box" PHP Nuke portal
eller

Finns det någon här som har erfarenhet av PHP Nuke Portal?

• Medlem
  • 2002-05-16 19:05

Instalera själv och kolla

instalera och configa mysql och PHP

importera nuke.sql till sql
lägg php nuke mappen i din www
confa sql users osv i config.php
sätt behörigeter cmoda osv
kör...

prata annars med
deeway som hänger här ibland

[ 16 Maj 2002, 19:10: Meddelandet ändrat av: love ]

Jag tänkte dra igång xlabs.99mac.com med martin.. skapa en ny grupp bara för folk intresserade och som arbetar med os x i labbmiljö av något slag.. antingen det el en helt öppen community..

vilka är intresserade?

• Medlem
  • 2002-05-16 19:37

portalen xlabs.99mac.com där alla 99are e med eller eller ska man ansöka ?

Jag är iaf Intresserad

men den måste ligga på en osx server
inga NT prylar vem hostar ?

kanske dags för en ny tråd ?

[ 16 Maj 2002, 19:49: Meddelandet ändrat av: love ]

Den lägger vi på min OSXS givetvis

Count me in!
Röstar på oöppet...

Jepp vi håller den lite stängd iaf till en början.
Fö har jag en tanke om att alla som är med startar en xlabs.derasdomän om dom har möjlighet o så länkar man till varandra..

men där xlabs.99mac.com är själva portalen..

underdomänerna kan vara just specifik info om lokala setuper o sådan info.
medan själva diskussionerna och handgripligheterna finns på xlabs.99mac.com

kan det passa er som är intresserade?

Tanken är väl i första hand för utbildningsväseendet men alla som är intresserade och kan bidra är ju givetvis välkomna..

• Oregistrerad
  • 2002-05-16 23:11

Jag ber att få lämna in en protest mot att ha den stängd. Låt oss som inte jobbar aktivt med det få läsa trådarna även om vi inte kan posta förrän vi klarat någon form av "inträdesprov".

Jag har alltid gillat att trixa med serverprogram och så fort jag får tid över kommer jag sätta mig med OS X server. Under tiden är det intressant att läsa hur det fungerar i praktiken och läsa lite tankar kring programmen.

//Patrick

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-17 08:27

Måste få anmäla mitt intresse...

Vet inte om jag tycker det skall vara öppet eller stängt. Faktiskt så tror jag att vi till en början skall hålla det stängt och efter ett tag när vi kommit en bit (säg ett kvartal efter release) så släpper vi in gäster. Vad sägs?

/glemme

Ser bra ut Micke..
Ska regga en dyl domän under dagen

Kanske "lånar" din index bild tillsvidare
Sen kan vi ju ha helt olika design på resp xlabs.domän men med samma struktur.

Alt har vi samma design och struktur på alla xlabs (fast det kanske inte är lika kul för alla att inte få designa själv)

Vi kan köra samma design i olika äpplefärger...
Du får gärna knycka bilden.

Är även jag intresserad, men vet inte riktigt om jag kan bidra med så mycket då ni andra har mer erfarenhet inom området.

Sköter dock om servern på mitt jobb och det borde väl räknas för något

/John

Vi börjar som såhär, utöver att var och en kan skapa sin egen subdomän (xlabs.domän), Martin skapar en Mac OS X Labs diskussion enbart för inbjudna..där kan vi sedan börja diskutera upplägg etc.

Självklart är jag intresserad!

Jag är intresserad... Använder ett par osX servrar här på universitetet, även om datasalarna ännu kör os9 (saknas ännu lite program för osX).

• Medlem
  • 2002-05-17 12:08

lade upp en nuke portal den e DWYFL
alså inga behörigheter satta säkerheten ligger på noll fixar det lite senare

http://213.131.152.120

Ser ju faktiskt j-t intressant ut för min del.. det är alltså en gratis produkt och är relativt enkel o installera?

Hur som helst så är forumet Mac OS X Labs numera igång på 99mac.com

Jag kommer att börja bjuda in er till detta under dagen / helgen.
Skall även dra igång xlabs.99mac.com (JA den ligger på en OS X Server). Kladda igång nån "välkomstsida" tillfälligt..

• Medlem
  • 2002-05-17 14:27

jag instalerade sql och php nuke på ca 1 h
men utan säkerhets tänkande

nu e den uppe ni som vill bli medlemmar och testa
måste maila till mig manuelt
vilket login ni vill ha

[email protected]

( ja jag ska confa sedmail)

Kör inte PHP Nuke!!!!

Värre blåshål ur säkerhetssynpunkt får man helt klart leta efter!!!

• Medlem
  • 2002-05-17 18:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Kör inte PHP Nuke!!!!

Värre blåshål ur säkerhetssynpunkt får man helt klart leta efter!!!

det stämmer men php nuke standard install är typ lika säkert som en nissan micra

men det finns mycket man kan "disabla" , "configa" osv då är nog säkerheten hyfsad vi tänke inte köra nordbanken på den bara xlaba lite och om vi blir haxxade skulle ju det bara vara lärorikt eller ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-18 03:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mickeb:
Jag är intresserad... Använder ett par osX servrar här på universitetet, även om datasalarna ännu kör os9 (saknas ännu lite program för osX).

Liknande situation här. För tillfället är det MacAdmin + OS 9 som gäller. Kör dock OSXS (men kör en hel del skarpt på ASIP ännu

, har dock inga problem med instabilitet, har snart ett års uptime på en burk ) Tänkt flytta över mer och mer under sommaren, när den allmänna aktiviteten minskar.

Jag är gärna med!

Vi har tre stycken Mac OS X servrar här på tidningen i en Netinfo hiearki, med en master och två kloner. Två av dessa är sidservrar. Sedan har vi en fristående (mailservern, CGP) och tre stycken under uppbyggnad (Intranätet).

Sedan har jag en hemma för att leka med. Webradion är på ibland:
vannman.com:8000/mp3

Jag har stångats med Netinfo och vunnit.

Vill i all enkelhet bidra med länken Macosxlabs.org, ett samarbetsprojekt mellan universitet som jobbar med Mac OS X i datorsal/labmiljö. Mycket här är säkert tillämpligt på NetInfo-labbandet som väntar.

Det är precis den siten jag har som förebild för skapandet av vårt projekt...

Bevaka tråden