Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya fantastiska Nikon D3 (och D300)

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nikon har äntligen lanserat en full-frame kamera, och det var en riktig värsting till ganska lågt pris. Dpreview har testat:

It's here, after perhaps the longest period of speculation ever Nikon has today lifted the covers on their first full-frame digital SLR, the new 12.1 megapixel D3.

The D3 is all about speed and sensitivity, twelve megapixels on a big CMOS chip means large photosites (8.45 µm pitch to be precise) and that adds up to base sensitivity of ISO 200 to 6400 with an additional two stop boost over that (up to ISO 25600).

The other side of the speed story (apart from blistering AF and shutter lag) is that the D3 can shoot at nine frames per second with AF tracking or eleven frames per second without. Other headline features are a newly branded EXPEED image processor, a new 51-point AF sensor, color AF tracking, dual CF compartments (with UDMA support), an amazing 3.0" 922,000 pixel LCD monitor with Live View (including contrast detect auto-focus), HDMI video output and even a virtual horizon function which can tell you when you're holding the camera perfectly level.

There's too much to fit here so we crammed as much as we can into a preview. The D3 will be available in November, at around US$5000.

http://www.dpreview.com/news/0708/07082312nikond3.asp

Väntar på värstingen
Glöm inte bort D300 som jämnar allt med marken i övre amatör skiktet!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-23 21:39
Ursprungligen av thefinger:

Väntar på värstingen
Glöm inte bort D300 som jämnar allt med marken i övre amatör skiktet!

Skulle nog säga att D200 har redan gjort det.... Om man nu inte jobbar med
värsting djuptryck (Magazin etc) med hög pappers kvalite och möjligen sport
i trista förhållande..( Hastighet) .Vet ett flertal inkl mig själv som förutom D2x
D2hs kör -> gjärna en vidvinkel/Z på D200.. smidig och bra... ligger bra i handen

Kommer givetvis uppgradera till D300 var så säker
ps; Man behöver inte over kill i alla samanhang...

  • Medlem
  • 2007-10-04 22:19
Ursprungligen av thefinger:

Väntar på värstingen
Glöm inte bort D300 som jämnar allt med marken i övre amatör skiktet!

Rent bildmässigt sopar inte D300 mattan med 5d.
De ligger i sammma prisskikt.
Konstigt att jämföra 40d med d300.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-23 10:05

Ska bli ruggigt intressant och se testbilder, och priset!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-08-23 10:54

Man får ju hoppas på att de har förbättrat brus och detaljnivån på högre iso. Vore ju fantastiskt om man kunde använda den vid högre iso.
Men har jag fattat det rätt ifall man kan använda dx-optiken men att det blir 1,5 gånger crop?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-23 10:58
Ursprungligen av Potah:

Men har jag fattat det rätt ifall man kan använda dx-optiken men att det blir 1,5 gånger crop?

Japp, D300 har DX och 1.5ggr bränviddsförstoring medans D3 har FX fullformats censor.

Lade till D300 i trådens titel eftersom båda ändå diskuteras här.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-23 11:45

Displayen baktill måste ju vara helt otrolig att titta på!

D3 har 3 tum och 922.000 pixlar (högre än 1024x768!!)
D2Xs har 2.5 tum och 235.000 pixlar

Ursprungligen av Jetwash:

Displayen baktill måste ju vara helt otrolig att titta på!

D3 har 3 tum och 922.000 pixlar (högre än 1024x768!!)
D2Xs har 2.5 tum och 235.000 pixlar

Displayen är antagligen en VGA upplöst RGB-display, där man räknar varje delpixel. Så egentligen finns bara 640x480=307.200 pixlar, multiplicera detta med 3, en gång för varje färg och man får 921.600~922.000 pixlar. Det är vanligt att företag gör så, men även en VGA-upplösning på en kameradisplay är imponerande.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-23 13:21
Ursprungligen av headlessmike:

Displayen är antagligen en VGA upplöst RGB-display, där man räknar varje delpixel. Så egentligen finns bara 640x480=307.200 pixlar, multiplicera detta med 3, en gång för varje färg och man får 921.600~922.000 pixlar. Det är vanligt att företag gör så, men även en VGA-upplösning på en kameradisplay är imponerande.

Ahh helt rätt, såg nu att de skrev det också på dpreview "3-inch VGA LCD screen with 170-degree viewing angle".

En annan cool grej: "virtual horizon function which can tell you when you're holding the camera perfectly level"

Det bästa av allt är ändå att D200 (och i förlängningen D2-modellerna) kommer att bli billigare och mer lättillgänglig på begagnatmarknaden.

Det är bra att D300 fått en antidammfunktion, Canon kör rätt hårt på att deras senaste har det och jag tror det är bra, rent marknadsföringsmässigt om inte annat, att Nikon också hängt på det tåget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 13:55

Fotovideo:

Nikon D3 kamerahus: EK 52 990,-inkl. moms.

Nikon D300 Hus; SEK 17 490,-inkl. moms.

Just nu känns min beställda 1D markIII inte så rolig...

Ursprungligen av Adrian B:

Det är bra att D300 fått en antidammfunktion, Canon kör rätt hårt på att deras senaste har det och jag tror det är bra, rent marknadsföringsmässigt om inte annat, att Nikon också hängt på det tåget.

Vilken typ av antidammfunktion har D300? Hittills har vi sett två huvudtyper, Pentax/Sony med sin skakande sensor och Olympus/Canon med sin vibrerande filter framför sensorn. Nikon har tidigare hävdat att damm inte varit någon problem, men jag känner en kamerasäljare som vägrar att sälja Nikon för att det kostar för mycket för dom att handskas med igendammade sensorer.

Än så länge har jag bara sett enstaka neutrala tester på inbyggda antidammfunktioner, där Pentax/Sony's fungerade knappt alls, Canon's var OK men inte mer, och Olympus' var smått överlägsen. Men konkurens är bara bra för oss alla, så jag säger bara grattis Nikon(-användare)!

Ursprungligen av headlessmike:

Vilken typ av antidammfunktion har D300?

Jag vet inte så mycket mer än det du kan läsa hos DP Review:

Dust reduction
• Self-cleaning sensor unit ('Clean image sensor')
• Image dust-off data acquisition (Capture NX required)

(Den andra punkten är ingen nyhet och bara en mjukvarulösning, men den första punkten är nyheten.)

  • Medlem
  • 2007-08-23 18:48

Inget som ska ersätta D80 då? =P

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Inget som ska ersätta D80 då? =P

/Fredrik

De skulle kunna "dumpa" D80:an och bara behålla D200:an till ett lägre pris, så slipper de investera nya pengar, folk skulle nog inte klaga allt för mycket över det;) .

  • Medlem
  • 2007-08-23 18:55

JO, min D80 kommer att ersättas med en D300

Ahh.. fick köplats 6 på Cyberphoto, ringde 08:20. Inte illa, inte illa.. Nu vill jag bara ha den i handen! Lilla kameran, mmm..

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-23 21:49

tilägg; Dagspress 170 dpi bilagorna 300dpi för att ta ett Exempel..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-25 00:46

D200 - vad kan jag för få en sådan som är drygt en månad gammal?

Rob Galbraith har en ordentlig genomgång av D3: Nikon unveils full-frame D3 digital SLR

DP Review har publicerat sin ingående förhandstitt på D300: Nikon D300 Hands-on Preview

Kameran verkar riktigt grym, speciellt den där skärmen.

Läckra bilder (om än små) från D3: 9-23-2007 Nikon D3 Test Drive!!!!!!! WOW

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-30 11:19

Nikon i USA har släppt fullstora bilder från några fotografer som testat D3:

NIKON D3 SAMPLE IMAGES

1
Bevaka tråden