- MNF
- Medlem ●
- Västerås
Står i slaget att bli en switcher men frågan e ju nu vad ska jag köpa!
Har för inte så länge sen köpt en stationär pc så den får leva ett tag till.
Men då har jag två alternativ kvar Macbook eller MacbookPro.
Efter lite resonerande och ett besök till närmaste maccenter (Västerås) kom jag fram till att eftersom priset inte gör så skillnad (ska jag köpa nåt för 14-15 lax så spelar inte några tusenlappar så stor roll bara spara lite till) så e det kanske mest värt å köpa sig en MB Pro.
Frågan är vilken ska jag köpa?
Att den e smidig e viktig för mig så 17" försvinner direkt
Sen prestanda mässigt så klarar jag mig med den billigare MBP eftersom jag inte drar mycket grafik endast musik och office + surfande.
Men som killen i butiken sa köper man det bästa håller ju datorn lite längre (rent prestanda mässigt).
Ska jag köpa den billigare eller dyrare MBP?
Vad tror ni!?
P.S. jag har ordbajsat ganska duktigt men är trött och en aning desorienterad efter en dag med härlig och så klart problemfri omformatering av min PC.
Killen i butiken försökte utan inte sälja dyrare grejer utan sa bara att för min del om jag skulle köpa den den dyrare skulle det va om jag ville köra tyngre spel eller kanske framtidssäkra min dator lite mer!
Och det var är nog det längsta P.S.et som skrivits på ett tag.
mm ja ordbajsade ännu mer......
Om priset inte spelar någon roll och 15" är tillräckligt smidigt så hade jag helt klart kört på MBP. Större & bättre skärm, belysning i tangentbordet och lite annat gör den till en allmänt trevligare dator.
Satt i samma situation som dig för inte så länge sedan. Jag valde till slut den billigaste MacBook Pro, är väldigt nöjd måste jag säga!
Ett tag funderade jag nästan: Hmm, en MBP är nog lite overkill, borde kanske valt MacBook kanske. Nu när jag har den framför mig här på mitt skrivbord är jag glad att jag inte gjorde det, btw skärmen är så sjukt grym!
Men tror ni den billigare MBP t ex skulle klara doom 3 om man vill?
Utan tvekan.
Köpte själv en späckad Macbook Pro för ett år sedan. Det extra krutet gav mig inget jag inte kunde varit utan – så, med bättre vetande kommer jag nu istället att beställa den "långsammaste" (billigaste) eller mest prisvärda i sortimentet..
Det kan förvisso vara roligt att ha det senaste och värsta - men i den här branschen är det två veckor (på sin höjd med dagens utveckling). Fatta hur mycket kraft en Core2Duo-processor med 2,2GHz ändå har! Nej, spara pengarna och lägg dem på minne istället. Du kommer inte att ångra dig!
2Gb är lite lite för mig så det kommer definitivt att uppgraderas till 4Gb så fort det blir ekonomiskt möjligt..
Köpte själv en späckad Macbook Pro för ett år sedan. Det extra krutet gav mig inget jag inte kunde varit utan – så, med bättre vetande kommer jag nu istället att beställa den "långsammaste" (billigaste) eller mest prisvärda i sortimentet..
Det kan förvisso vara roligt att ha det senaste och värsta - men i den här branschen är det två veckor (på sin höjd med dagens utveckling). Fatta hur mycket kraft en Core2Duo-processor med 2,2GHz ändå har! Nej, spara pengarna och lägg dem på minne istället. Du kommer inte att ångra dig!
2Gb är lite lite för mig så det kommer definitivt att uppgraderas till 4Gb så fort det blir ekonomiskt möjligt..
Ne de e nog fan sant köper jag den billigare har jag råd med logic pro 7 oxå det känns ju ganska kul!:D
Hade tänkt köpa 4 gb ram ja oxå
Är det värt å betala mer för 0,2 ghz snabbare processor och grafik med dubbelt så mycket minne?
Hastigheten är inte värt det. Grafikkorten spelar i helt olika ligor. Att bara titta till antal MB är fel då MBP's grafikkort är mycket kraftigare.
Vad fick mig att välja MBP istället för MB var grafikkortet och skärmen. Det är där de stora skillnaderna ligger.
Hastigheten är inte värt det. Grafikkorten spelar i helt olika ligor. Att bara titta till antal MB är fel då MBP's grafikkort är mycket kraftigare.
Vad fick mig att välja MBP istället för MB var grafikkortet och skärmen. Det är där de stora skillnaderna ligger.
Jo jag ska köpa en MBP har jag kommit fram till.
men frågan är även där finns det 2 versioner?!(räknar inte 17" för stor).
Vilken ska jag köpa av de 2 funderar jag på?
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=74284FCC&node=home/macbook/macbook_pro
Skit samma pengarna e inge problem jag beställde nyss den bästa MBP 15" så slipper man ångra sig!
Nåt jag däremot sitter å klämmer lite på nu e att jag valde en snabbare hårddisk 7200 istället för 5400 kommer den låta mer/bli varmare?
Jag vet inte men om det är något problem har fått för mig att apple är väldigt snäll då
Lämnade in min ipod för ett tag sen och fick tillbaks en ny?!?
Är apple supporten "snäll" eller är den dålig?
Om tusenlapparna ändå inte spelar någon roll, så varför inte blaffa till på den bättre?
Såsom säljaren i affären säger är ju faktiskt jävligt sant, det är ju att framtidssäkra de lite till, och det kan väl vara bra, såvida du inte sen när nästa rev. kommer ut att du då hellre vill ha den och vill byta... åas så får du ju kanske ut mer av och för den oavsett.
Hade pengarna kvittat och jag hade klarat mig bra ändå så hade jag nästan känt mig dum om jag inte hade köpt den bättre...
Sen är jag ju prylkåt också, kan tilläggas
Om tusenlapparna ändå inte spelar någon roll, så varför inte blaffa till på den bättre?
Såsom säljaren i affären säger är ju faktiskt jävligt sant, det är ju att framtidssäkra de lite till, och det kan väl vara bra, såvida du inte sen när nästa rev. kommer ut att du då hellre vill ha den och vill byta... åas så får du ju kanske ut mer av och för den oavsett.
Hade pengarna kvittat och jag hade klarat mig bra ändå så hade jag nästan känt mig dum om jag inte hade köpt den bättre...
Sen är jag ju prylkåt också, kan tilläggas
Jag förstår aldrig framtidssäkraargumentet när det gäller absolut senaste och fetaste på datorer vilket alltid betyder "mycket dyrare än näst bästa". (I det här fallet så kostade 2.2GHz processorn ca 350 dollar medans 2.4ghz kostade 650 dollar bara för att den var det absolut bästa som fanns att få tag på.)
Som om han någonsin kommer känna "shiet, varför tog jag bara 2.2GHz processorn när jag kunde tagit 2.4?", den dagen 2.2an är för seg kommer det ju finnas så mycket bättre grejer ute, och 1/11 skillnad gör ju ingenting. Mer disk är ju trevligt, men med Apples uppgraderingspriser som ligger på ungefär samma nivåer som en ny disk så resonerar då åtminstone jag som så att jag kan leva på den mindre tillsvidare, vill jag ha en 160GB-disk redan idag kan jag köpa en och byta den själv och ge min syster 120GB-disken, utan någon förlust, än bättre vänta till det finns ännu större diskar och jag verkligen behöver byta och byta då.
Problemet är grafikminnet, vilket jag vill ha "för säkerhetsskull", men det borde vara 256MB ifrån början och Apple tvingar ju på oss en tokdyr uppgradering för att få det när det egentligen borde kosta typ 200kr mer. Så jag vägrade på den punkten, även om jag är ack så sugen.
Om han inte kommer köra dual screen eller spela en massa och det måste vara högsta inställningarna på spelen som kortet klarar av så kommer det dock inte spela någon större roll.
I OS X så är prestandaskillnaden i Doom 3 med "high" i princip ingenting, med "ultra" som använder okomprimerad texturer som man ändå inte kan skilja ifrån high så kommer dock 256MB-varianten vara mycket snabbare för att texturerna är för stora för att få plats i 128MB. Men okomprimerade texturer känns ju bara dumt.
Fundera på vad du skall använda den till, och fundera hårt. Här får du några tankepuckar:
Värme..... En MB kan du ha i knät, men knappast en MBP (iallafall inte längre stunder) 86 grader är f-n inte att leka med.
Tangentbord. MB har faktiskt bättre tangentbord med lite mer stuns i.
Portabel. 13 tum är mer portabelt än 15.
Batteritid. MB:n spöar MBP med hästlängder. Vill du släpa laddare eller ej? Dessutom har MBP:en en enorm och tung laddare.
Skärm. Exposé etc gör att man lugnt klarar sig med den lilla skärmen. Bättre grafikkort? Ja om du skall spela värsta spelet så, men annars ser jag ingen nytta med det.
Vänta på Leopard, det kommer säkert nåt annat nytt.
Laddaren till MBP är numera lika stor (liten) som den till MB.
Håller dock med dig på alla de andra punkterna. Samt att Macbooken (både vita och svarta, även om den vita är snyggast) är snyggare än Pron.
Laddaren till MBP är numera lika stor (liten) som den till MB.
Det stämmer inte heller. Laddaren till MBP är fortfarande lite större än den till MacBook. Jag har bägge framför mig just nu.
Huvudsaken är att laddarna är uppdaterade.. Frågan är om någon vet vilka förändringar som gjorts? Finns det några kopplingsscheman?
Finns det förresten sprängskisser på Macbook Pro att tillgå på Internet? Det hade varit något att sätta upp på väggen! En blueprint över datorn - på affisch!
Finns det förresten sprängskisser på Macbook Pro att tillgå på Internet? Det hade varit något att sätta upp på väggen! En blueprint över datorn - på affisch!
Ingen sprängskiss direkt men en översikt:
http://developer.apple.com/documentation/HardwareDrivers/Conceptual/15inMacBookPro_0706/Articles/MacBookPro.html#//apple_ref/doc/uid/TP40005330-TPXREF101
Det stämmer inte riktigt. Min MBP 15" med LED har minst lika bra batteritid som MacBooken jag hade före. Med full ljusstyrka på skärmen är den t o m bättre än MacBooken i samma läge.
Fundera på vad du skall använda den till, och fundera hårt. Här får du några tankepuckar:
Värme..... En MB kan du ha i knät, men knappast en MBP (iallafall inte längre stunder) 86 grader är f-n inte att leka med.
Tangentbord. MB har faktiskt bättre tangentbord med lite mer stuns i.
Portabel. 13 tum är mer portabelt än 15.
Batteritid. MB:n spöar MBP med hästlängder. Vill du släpa laddare eller ej? Dessutom har MBP:en en enorm och tung laddare.
Skärm. Exposé etc gör att man lugnt klarar sig med den lilla skärmen. Bättre grafikkort? Ja om du skall spela värsta spelet så, men annars ser jag ingen nytta med det.
Vänta på Leopard, det kommer säkert nåt annat nytt.
Nej man ska nog undvika datorn i knät överhuvudtaget!
http://www.nymedicin.com/news/2004/12/13/Forskare_varnar_man_for_att_ha_sina_barbara_d.html
MacBook:
+ Billigare
+ Behagligare skal.
- Mindre reptålig.
- Slö GPU.
MacBook Pro:
- Dyrare
- Risk för krypströmmar i skalet
+ Reptålig
+ Mycket bättre GPU
+ Tangentbordsbelysning
+ Toppmodell med stor skärm
Mycket minne är viktigt, absolut. 1 Gb är minimum (men funkar faktiskt mycket bra), mer skadar inte om man har lite minnestunga program.
Vill byta jag med från PC..men..har svårt att svälja merkostnaden. Vill ha 15" skärm och en schysst HP med AMD X2 (typ DV6560) går på strax under 10000. MBP 18000... Har lite svårt att motivera det köpet baserat på fakta utan för mycket känslor. Kan någon hjälpa mig på rätt köl?
MacBook känns rimligt prissatt men Apple saknar en 15" bärbar till vettigt pris tycker jag. Nya iMac känns ju också bra i pris men här är en grym miss i Apples produktportfölj. Eller??